CZ 150C startar ej...

Ingen gnista? Inget Ljus?
nestor89
Inlägg: 2
Blev medlem: tor jan 30, 2014 1:57 pm
Ort: Borås

CZ 150C startar ej...

Inlägg av nestor89 »

Hej!
Jag har en cz150 2-takt
Motor är renoverad nya lager, kolv, p-boxar etc. Även ny kondensator och tändspole! Den vill inte starta!! Den kan gå ett par sekunder på var 20:e kick och låter schysst då! Jag funderar på om det kan vara svänghjulet med magneterna som kan vara dåligt! Det är inget extremt drag i dom när man håller en skruvmejsel mot dom... Kan det vara så? Hur gör jag då? Någon som har ett svänghjul liggandes?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ 150C startat ej...

Inlägg av Andercz »

Hmm, det är ju irriterande när man gjort allt rätt och det ändå inte vill fungera..

Det finns nuförtiden en massa nytillverkade (i Kinaland) elektriska komponenter, som kondensatorer, som är trasiga från fabrik.. Kolla med en annan som du vet fungerar..

Du har förstås kollat att det kommer gnista på stiftet om du lägger det mot motorn? Även ett nytt stift kan vara dåligt, jag har själv råkat ut för det.. Ett NGK BP7HS brukar funka.

Du har kollat efter glappkontakt?

Brytaren, har den kvar något av sin "klack", den som släpar mot kammen? Om den är nedsliten öppnar inte brytaren som den skall.

Och jovisst, att magnetisera om magnethjulet kan ge livet tillbaka till en annars livstrött motor. Jag har turen att bo i Stockholmsområdet, där vi har http://www.hyab.se/ i Bromma. De magnetiserar ett svänghjul för ett par - fyra hundralappar. Det bör finnas fler liknande firmor i landet. Jag har hört att de även kan ta emot "per postorder", alltså att du skickar dem ditt magnethjul och får det tillbaka magnetiserat, då tillkommer portokostnader.
Men leta lokalt först, det bör finnas någon i Göteborgstrakten?

Jim Lundqvist, Classic Motors motor-guru, har tips om hur man tillverkar en egen magnetiseringsmaskin.
http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... gsapparat/

När du har kickat dig trött, är stiftet vått eller torrt?
Är det vått kan du ha för fet blandning, är det torrt kanske du har för mager blandning. Vilket munstycke har du i förgasaren? Det skall vara ett storlek 80, i din förgasare JIKOV 2918.

Tändningen är rätt inställd? 4mm Förtändning. Det är väldigt pilligt att ställa rätt gap och förtändning i de små luckorna i svänghjulet.
Jag vet flera som ställt förtändningen korrekt, men efter Övre Dödpunkten, då man inte tänkt på att motorn roterar motsols.

Topplockspackning hel? Cylinderfotspackning hel? Jag brukar lägga in en passande O-ring i anslutningshalsen till förgasaren, det finns ett spår längst in. Det förbättrat tätningen.

Hör av dig hur det går

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ 150C startat ej...

Inlägg av Andercz »

Sitter och funderar vidare...
Du har kollat avgasröret och ljuddämparna? är det fritt flyt i dem? Rensa annars och det kan ge stor effekt.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
HakanE
Inlägg: 6
Blev medlem: lör mar 15, 2014 8:56 pm
Ort: Sandviken

Re: CZ 150C startat ej...

Inlägg av HakanE »

Hej.
Jag har gjort samma resa som dig med min CZ 150C. Jag kanske är fel ute, men jag hade problem med att den starade när den ville och gick så länge det passade den själv.
Felet jag hade var att woodruff-kilen som sitter på generatoraxeln var så ner nött att svänghjulet slirade ur läge på axeln.

/ Håkan.E
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ 150C startat ej...

Inlägg av Andercz »

Utmärkt Håkan.
Det är bra med fler möjligheter.

Egentligan skall det inte betyda något om kilen helt enkelt saknas. Det är konan som håller fast rotorn mot axeln, kilen är bara en positionsgivare för att man lätt skall hitta rätt läge med rotorn, då ju brytarkammen är integrerad i rotorns nav.

Men har rotorn av någon anledning kommit loss skadas lätt kilen, och kilen skadar i sin tur rotorn..
För att återställa passningen mellan vevaxel och rotornav, kan man slipa in dem mot varandra med fin ventilslipningspasta.
En klick pasta på axeltappen sedan vrida och vicka rotorn mot den tills de passa fint ihop.
När man är nöjd, när rotorn fastnar på vevaxeltappens kona, sätter man in en ny kil i spåret och återmonterar allt. Det krävs förstås en god rengöring efter inslipningen.

Igen vill jag påpeka att man aldrig skall lyfta av rotorn från axeln utan att använda en riktig avdragare. Med alla andra slags avdragare är man säker på att skada rotorn. Har någon tidigare ägare använt en trearmad universalavdragare, är det lätt att rotorn dras sned. När den sedan roterar kommer den i oballans och skakar kanske loss.
Jag har varit med om detta..

Det kan vara värt att granska rotorn noga, om inget annat än för att veta att den är OK.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar