Hmm, det är ju irriterande när man gjort allt rätt och det ändå inte vill fungera..
Det finns nuförtiden en massa nytillverkade (i Kinaland) elektriska komponenter, som kondensatorer, som är trasiga från fabrik.. Kolla med en annan som du vet fungerar..
Du har förstås kollat att det kommer gnista på stiftet om du lägger det mot motorn? Även ett nytt stift kan vara dåligt, jag har själv råkat ut för det.. Ett NGK BP7HS brukar funka.
Du har kollat efter glappkontakt?
Brytaren, har den kvar något av sin "klack", den som släpar mot kammen? Om den är nedsliten öppnar inte brytaren som den skall.
Och jovisst, att magnetisera om magnethjulet kan ge livet tillbaka till en annars livstrött motor. Jag har turen att bo i Stockholmsområdet, där vi har
http://www.hyab.se/ i Bromma. De magnetiserar ett svänghjul för ett par - fyra hundralappar. Det bör finnas fler liknande firmor i landet. Jag har hört att de även kan ta emot "per postorder", alltså att du skickar dem ditt magnethjul och får det tillbaka magnetiserat, då tillkommer portokostnader.
Men leta lokalt först, det bör finnas någon i Göteborgstrakten?
Jim Lundqvist, Classic Motors motor-guru, har tips om hur man tillverkar en egen magnetiseringsmaskin.
http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... gsapparat/
När du har kickat dig trött, är stiftet vått eller torrt?
Är det vått kan du ha för fet blandning, är det torrt kanske du har för mager blandning. Vilket munstycke har du i förgasaren? Det skall vara ett storlek 80, i din förgasare JIKOV 2918.
Tändningen är rätt inställd? 4mm Förtändning. Det är väldigt pilligt att ställa rätt gap och förtändning i de små luckorna i svänghjulet.
Jag vet flera som ställt förtändningen korrekt,
men efter Övre Dödpunkten, då man inte tänkt på att
motorn roterar motsols.
Topplockspackning hel? Cylinderfotspackning hel? Jag brukar lägga in en passande O-ring i anslutningshalsen till förgasaren, det finns ett spår längst in. Det förbättrat tätningen.
Hör av dig hur det går
Andercz