Elschema till Jawa 175 special, 1946 årsmodell

Ingen gnista? Inget Ljus?
olsson_richard
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jul 26, 2014 10:18 am
Ort: Göteborg

Elschema till Jawa 175 special, 1946 årsmodell

Inlägg av olsson_richard »

Hejsan,

Jag skall koppla ett nytt elsystem då min Jawa saknar detta idag. Skulle behöva hjälp att hitta ett schema till en Jawa 175 Special från 1938.

Tack på förhand!

Mvh
Richard
Senast redigerad av olsson_richard den tor jul 31, 2014 9:09 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Elschema till Jawa 175 special, 1938 årsmodell

Inlägg av Andercz »

Hej Richard,
Jag har hittat en handbok för JAWA 250 Special, på tjeckiska, men med kopplingsdscheman. Jag tror att det enda som skiljer 175 Special från 250 Special bara är cylinderstorleken..? Jag letar vidare, men tills jag hittar böcker om din JAWA 175 Special, kan du väl titta efter om det kan stämma?
För det är väl en JAWA 175 Special du har i garaget, inte en CZ 175 Special?
jawa S-1938_Ww2_ru.jpg
JAWA 250 Special, Kopplingsschema Utan Batteri.JPG
Jawa_250_special Kopplingsschema med Batteri.JPG
Vart bor du förresten? Det gick inte att spåra din IP-adress..

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
olsson_richard
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jul 26, 2014 10:18 am
Ort: Göteborg

Re: Elschema till Jawa 175 special, 1938 årsmodell

Inlägg av olsson_richard »

Jag bor i Göteborg och detta är min första Jawa och motorcykel. Har hållit på mycket med hundkojor innan. (Bilar)

Har inte dessa gamla Jaw:or några tändspolar? Samt att de körs på 4V och inte 6V? Samt så verkar vissa vara +jordade medans andra -jordade.

Mvh
Richard
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Elschema till Jawa 175 special, 1938 årsmodell

Inlägg av Andercz »

Jomenvisst har de tändspole. Den sitter bakom rotorn, som på en gammal moped. Den har magnettändning och behöver alltså egentligen inte något batteri alls. Batteriet är till för att driva delar av belysningen - baklampa, parkeringsljus och tuta. Dessa går då på 4 Volt. Framlyktans lampa drivs direkt av generatorn, och har då 12 (14?) Volt.
Har man inget batteri inkopplat går all belysning på generatorn, men då får man ha lite svagare lampor.

Tills dess att jag har letat fram böcker om din maskin, kan jag skicka dig den för JAWA 250 Special. Vill man veta vad som står skrivet, får man väl ta till Google ... Bilderna är alltid lättare att förstå.


Jag måste erkänna att jag aldrig haft tillfälle att kika på en JAWA 175 Special under kåporna. Du har verkligen valt en udda och ytterst rar maskin som din första motorcykel.
Jag tolkar det som att , som på en Villiers motor, spolarna roterar med vevaxeln, inneslutna av en rad av fasta magneter.. Jag kan ha fel, men tändspolen verkar vara instoppad i bottenplattan.
Eller är det ett lock över spolarna med tändspolen och utgående kablar? Du bör veta bäst som har en maskin att titta på..? Jag kan skicka dig en reservdelslista.. men den tidens reservdelsböcker radar oftast bara upp delarna i nummerordning, utan att man fattar vad som sitter vart..
JAWA 175 Special, tändsystem.JPG
Generator + tändspole JAWA 250 Special.JPG

Saknas hela tändsystemet till din MC? Det kan bli svårt att hitta delar till det.. Man behöver kontakter i Tjeckien, som kan gå på marknader och leta.

Lite bilder skulle underlätta och vara intressant. Det är rara ärtor du har i ditt garage.


Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
olsson_richard
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jul 26, 2014 10:18 am
Ort: Göteborg

Re: Elschema till Jawa 175 special, 1938 årsmodell

Inlägg av olsson_richard »

Tack Anders, jag tyckte den var speciell och vacker när jag först såg den. Hade först tänkt mig en Husqvarna men denna fick mig på helt andra tankar.

Jag bifogar bilder på tänddelen samt en helhetsbild så ser du/ni hur den ser ut.

Följande delar letar jag efter:

1. Batteri 6V eller 4V beroende på vad som passar bäst
2. Tändspole (se bild, jag saknar en spole)
3. Tändningslås (använder ett jag hittade hemma just nu)
4. Tutaknapp (jawa-knapp vore trevligt man annars får jag börja med en vanlig som jag har)

Tack för all information, det hjälper mycket!
Bilagor
image.jpg
image.jpg
image.jpg (58.14 KiB) Visad 17201 gånger
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Elschema till Jawa 175 special, 1938 årsmodell

Inlägg av Andercz »

TUT-knapp:
http://www.motoren.sk/shop/detail/5786/23

Alternativ TUT-knapp
http://www.motoren.sk/shop/detail/1918/23

Tändningslås, eller snarare vred, ingen nyckel behövs..
http://www.motoren.sk/shop/detail/2393/23

Men jag tror det är detta du vill ha, då följer dessutom ett kopplingsschema med..
http://www.motoren.sk/shop/detail/1666/23

Ingen tändspole, men jag skall höra med folk i Tjeckien. Detta blir nog den svåra delen. Även om man hittar en, är det mycket troligt att den måste renoveras..
De andra spolarna som sitter kvar är alla elspolar, och är de som ger ström till belysningen/laddar batteriet. Tändspolen, den som saknas har dubbla lindningar, och är speciell, även om den ser likadan ut.
Kanske kan du få en tillverkad om du kontaktar Kjell Gäf i Sösdala på telefon 0451-61174

Delarna ovan är vad en av handlarna har att erbjuda, de andra kan också ha andra saker. Kolla under LÄNKAR

Om du inte absolut måste ha allt i original under tändningskåpan, kan du installera en modern elektronisk anläggning. Om du inte berättar det, går det inte att se skillnaden från utsidan, mer än att den alltid startar och att du har ett ovanligt bra lyse... Du får 12Volt och 100Watt till lyset, och ett tändsystem du kan lita på i alla väder. Man installerar det på ett par timmar och glömmer bort det.
http://www.powerdynamo.biz/deu/systems/ ... 12main.htm
Enda negativa är möjligen priset, 330 Euro, men du får en maskin du kan köra på långtur utan att oroa dig för elproblem. Någonsin.
Vi är många här som har installerat ett liknande system. Det är det enda raka om man tänker använda maskinen mer än för uppvisning.

Med ett fungerande elsystem, kan du i lugn och ro jaga originaldelar, så att det går att återställa om man skulle önska det. Installationen av ett elektroniskt system innebär inte att du förstör eller modifierar något på cykeln, och du behöver inga specialverktyg.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: Elschema till Jawa 175 special, 1938 årsmodell

Inlägg av Kent »

Richard,
Är din Jawa importerad från utlandet på senare år?
Hur har du kunna fastställa att din Jawa är från 1938?
Finns skylten på styrhuvudet kvar och i så fall, vad står det instansat på den?
Vad har den för motor- och ramnummer?
Jag har tidigare varit i kontakt med några ägare av Jawa från 30-talet men det visade sig i samtliga fall att de kom från ANAs första importsväng och var av årsmodell 1946.
Är det en 38:a är det bara att gratulera till en ovanlig cykel.

Vänligen
Kent
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
olsson_richard
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jul 26, 2014 10:18 am
Ort: Göteborg

Re: Elschema till Jawa 175 special, 1938 årsmodell

Inlägg av olsson_richard »

Hejsan Kent, Jag har instrumentet kvar från dåtiden de hade P-nummer på fordonen. Det är som du säger att cykeln togs in 1947, jag går på föregående ägares beskrivning av cykeln då han hade varit i kontakt med Jawa kunniga (om det var Jawa-klubben eller ett annat forum ska jag låta vara osagt) Dock så tänker jag att 1938 årsmodell borde isf spegla tekniken som sitter på cykeln. Modellen som sådan har gjorts i många exemplar, men vad jag fått berättat för mig är att det inte finns så många i Sverige. Dock spelar det mindre roll för mig då jag föll för dess design och utförande. Ni får gärna kolla på den vid tillfälle då ni kan detta bättre än jag.

En snabb fråga:

Är detta en likriktare?
Bilagor
image.jpg
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: Elschema till Jawa 175 special, 1938 årsmodell

Inlägg av Kent »

Jag anade nästan detta.
Jag är fortfarande intresserad av vad du har för nummer på cykeln.
Tror inte att du ska ta för enkelt på årsmodellerna då man faktiskt gjorde små förändringar under årens lopp.
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Elschema till Jawa 175 special, 1938 årsmodell

Inlägg av Andercz »

Angående den lustiga burken, det kan mycket väl vara en Regulator/ Likriktare i den, men det är lättare att säga om vi får se vad som finns i den. Är det anslutningar för kablar i den lilla muffen? Går det att lossa muttern och lyfta på locket?
Att den har kylgälar talar också för att det är en regulator.
Men jag har aldrig sett just den typen, men jag har även sällan sett en förkrigs-JAWA. Jo, faktiskt såg jag en i somras i England, men den var inte helt komplett.., och den har inte batteri inkopplat.
Old Red JAWA, 175 Special..JPG
AHA, jag kollar i Ägarhandboken, den skickade jag till dig nyss..
Där på sidan 66 blir det helt tydligt att det är likriktaren du har i din hand.
Jag har rättat och förtydligat översättningen en smula...
ELSYSTEMET JAWA 175 Special, med Batteri, likriktare.JPG

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar