Elschema till Jawa 175 special, 1946 årsmodell

Ingen gnista? Inget Ljus?
olsson_richard
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jul 26, 2014 10:18 am
Ort: Göteborg

Re: Elschema till Jawa 175 special, 1938 årsmodell

Inlägg av olsson_richard »

Misstänker att det är regulatorn i med att den även har tre poler att koppla till på framsidan.
Bilagor
image.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Elschema till Jawa 175 special, 1938 årsmodell

Inlägg av Andercz »

Vi verkar prata lite osynkat.
På kopplingsschemat på sidan 66 i användarhandboken, är det tydligt utskrivet att det är en likriktare du har i handen, möjligen kombinerad med en enkel regulator, Det är i så fall den spiralfjäderliknande saken - ett motstånd som omvandlar laddningsöverskottet till värme.

Plattorna som ligger staplade på varandra i burken är tidiga dioder, och utgör likriktaren. Dessa avger även de lite värme. Det är för att ventilera bort värmen det är ventilationsgälar i burken.
JAWA 175 Special, inkoppling av likriktare+Regulator.JPG
Två av kopplingspolerna ansluts till LADDSPOLEN, som matar med växelström.
En av polerna är utgående PLUS till BATTERIET och ytterligare en kabel skall gå (från samma anslutning?) till Framlyktans tändningslås, för att driva P-ljus, Bakljus och Tuta med 4Volt spänning.

OK?

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
olsson_richard
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jul 26, 2014 10:18 am
Ort: Göteborg

Re: Elschema till Jawa 175 special, 1938 årsmodell

Inlägg av olsson_richard »

Jag kollade på instrumentet och det står ramnr: 59244 och det är samma för motorn.

Första ägare Åke Johansson, Köpman, Hårsby Lillegård, Herrljunga. Antagen 1948, första registrering 7/5 1947.

/Richard
olsson_richard
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jul 26, 2014 10:18 am
Ort: Göteborg

Re: Elschema till Jawa 175 special, 1938 årsmodell

Inlägg av olsson_richard »

Tack Andercz! Skall jämföra med det jag gjort på 175:an hittills. Vissa säger dock 4V medans andra 6V vilket är förvirrande. Skall tillverka en anslutning till likriktaren och sen koppla upp det. Så fort jag får det nya tändsystemet så ska vi se om den går igång.

/R
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: Elschema till Jawa 175 special, 1938 årsmodell

Inlägg av Kent »

Ja då är det klarlagt att det inte är någon 38:a du har utan 1946 årsmodell.
ANA verkar ha förhandlat till sig agenturen för Sverige under 1946 och köpte då en massa JAWA 100 Robot och JAWA 175. Dessa började sedan troligen säljas våren 1947 eftersom alla av de cyklar jag hittat har registrerats under 1947 men fått årsmodellen 1946.
Bifogar några bilder av ram-och motornummer 57199 som godkändes i Sunne 1947-04-17 och registrerades första gången 1947-04-29.
Hur man avgör om en 175 är en Special eller Standard har jag inte läst mig till någonstans än.
Bilagor
1946 Jawa 175
1946 Jawa 175
DSCF1542.JPG
Renoverad motor
Renoverad motor
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
olsson_richard
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jul 26, 2014 10:18 am
Ort: Göteborg

Re: Elschema till Jawa 175 special, 1946 årsmodell

Inlägg av olsson_richard »

Hej igen,

Jag undrar om muttern som håller magnetrotorn på plats är löstagbar på nåt sätt? Den är ju integrerad och fungerar även som avdragare på denna motorcykeln. Köpte ett nytt modernare tändsystem där denna skall återanvändas. Det som du Andercz gav som alternativ.

Med vänlig hälsning,
Richard
olsson_richard
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jul 26, 2014 10:18 am
Ort: Göteborg

Re: Elschema till Jawa 175 special, 1946 årsmodell

Inlägg av olsson_richard »

Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Elschema till Jawa 175 special, 1946 årsmodell

Inlägg av Andercz »

Jag har som sagt aldrig sett en JAWA 175 Spezial i verkliga livet, och aldrig kommit närmare tändsystemet i den än det jag sett i reservdelsboken.
Där verkar alla delar vara separata, muttern verkar inte vara någon integrerad del av rotorn..
Reservdelslistan ger ingen ledning vilka delar som sitter ihop, de är bara uppradade i nummerordning, så skall jag kunna avgöra vilken mutter och skruv som sitter på rotorn får du skicka lite närbilder.
Jag känner inte till hur delarna fungerar som avdragare, det får du visa för mig.
Möjligen sitter de ihop för att de har deformerats tillsammans, när de har suttit ihop vid varje tillfälle svänghjulet har tagits av axeln.

På Kents bild av rotorn ser ju muttern väldigt stor och kraftig ut, men jag kan inte hitta en sådan i reservdelslistan..? Inte bland delarna till rotorn .. där visas bara ett par M3, M4 och M5.
SID 10. JAWA 175 Special, Vevaxel, Mutter markerad.jpg
AHA, om jag kollar på vevaxelns delar, sidan 10, så ser jag en stor mutter längst ner, 61219, markerad med rött, som enligt texten skall vara muttern till rotorn. Dessvärre anger de bara yttermåttet 24mm, inte gängan. Men det bör ju vara enkelt att mäta gängan på vevaxeln och skaffa en ny mutter. Jag antar att det är metrisk gänga. Tag med hela rotorn till mutteraffären, om du är osäker på gängans mått och stigning. Jag gissar på M14 eller M16, förmodligen är det någon slags fingänga.
Anledningen till att muttern inte ingår i kitet, kan vara att anläggningen passar för flera olika motorer, som har olika storlekar eller gängor på muttrarna.
61215, blåmarkerad på bilden, anges som "hylsa" av något slag. Vart sitter den?

Det är inga andra problem med installationen? Jag kan skicka dig en generell installationshandledning på svenska, den gäller i princip även för din variant.
Ring mig direkt om du har frågor, det går fortare att reda ut dem på telefon än att gå omvägen via Forum, även om det är bra att kunna skicka med bilder..

Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Elschema till Jawa 175 special, 1946 årsmodell

Inlägg av Andercz »

Hur har det gått?
Har det löst sig med mutter och tändning?
Har du fått köra några mil?

Berätta...!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar