Jag har som sagt aldrig sett en JAWA 175 Spezial i verkliga livet, och aldrig kommit närmare tändsystemet i den än det jag sett i reservdelsboken.
Där verkar alla delar vara separata, muttern verkar inte vara någon integrerad del av rotorn..
Reservdelslistan ger ingen ledning vilka delar som sitter ihop, de är bara uppradade i nummerordning, så skall jag kunna avgöra vilken mutter och skruv som sitter på rotorn får du skicka lite närbilder.
Jag känner inte till hur delarna fungerar som avdragare, det får du visa för mig.
Möjligen sitter de ihop för att de har deformerats tillsammans, när de har suttit ihop vid varje tillfälle svänghjulet har tagits av axeln.
På Kents bild av rotorn ser ju muttern väldigt stor och kraftig ut, men jag kan inte hitta en sådan i reservdelslistan..? Inte bland delarna till rotorn .. där visas bara ett par M3, M4 och M5.
AHA, om jag kollar på vevaxelns delar, sidan 10, så ser jag en stor mutter längst ner,
61219, markerad med rött, som enligt texten skall vara muttern till rotorn. Dessvärre anger de bara yttermåttet 24mm, inte gängan. Men det bör ju vara enkelt att mäta gängan på vevaxeln och skaffa en ny mutter. Jag antar att det är metrisk gänga. Tag med hela rotorn till mutteraffären, om du är osäker på gängans mått och stigning. Jag gissar på M14 eller M16, förmodligen är det någon slags fingänga.
Anledningen till att muttern inte ingår i kitet, kan vara att anläggningen passar för flera olika motorer, som har olika storlekar eller gängor på muttrarna.
61215, blåmarkerad på bilden, anges som "hylsa" av något slag. Vart sitter den?
Det är inga andra problem med installationen? Jag kan skicka dig en generell installationshandledning på svenska, den gäller i princip även för din variant.
Ring mig direkt om du har frågor, det går fortare att reda ut dem på telefon än att gå omvägen via Forum, även om det är bra att kunna skicka med bilder..
Vi hörs
Andercz