Montera VAPE i en MONARK-JAWA

Ingen gnista? Inget Ljus?
Rogersbror
Inlägg: 13
Blev medlem: ons nov 12, 2014 12:48 am
Ort: Angered

Montera VAPE i en MONARK-JAWA

Inlägg av Rogersbror »

Håller på att montera VAPE system i en Monark JAWA.
250cc 579 motor.
Har dock problem med att rotorn inte tycks gå att trycka in tillräckligt långt.
Är det så att det är en annan kona på axeln i denna motor?
Någon som har erfarenhet av detta?
Jag har slipat ner kilen/stiftet till strax under 1mm, så det kan inte vara problemet.
det verkar nästan hopplöst att klämma in rotorn de sista 5mm som krävs.
Jag blev dessutom tvungen att kapa ner en av de 2 aluminium stavar som höll gamla generatorn på plats. Är detta något specialbygge? Den hade 12V generator märkt JAWA som laddade dåligt.
Enligt uppgifter skall det vara en herre vid namn Wagnefors som ägt den tidigare.


Och till alla vill jag säga.
Välkomna till Skepplanda 3/5 på MC-orientering.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Montera VAPE i en MONARK-JAWA

Inlägg av Andercz »

Ajaj, du skall aldrig behöva kapa eller modifiera något i motorn för att få en VAPE-anläggning på plats. Passar det inte direkt i din motor, är det fel VAPE-kit.

Låt oss reda ut vad du har och vad som är fel. Man skall alltid beställa ett VAPE-kit till rätt motor, och inte efter ramen.
En MONARK-JAWA är i original utrustad med en tvåcylindrig 350 cc 554-motor.
MONARK-JAWA, Monark 962, MC 356A.jpg
Har du en JAWA 579, singel, 250cc, kommer den ursprungligen från en MC 257A. Du skall beställa ett speciellt VAPE -kit för JAWA 579-5, den typ som Svenska Armén hade.
Denna motorn passar rent fysiskt rakt av, utan modifieringar, även i Monark-ramen.
MC 257A.jpg
Ett kit för en 350 typ 554/ 354 passar inte, det saknas delar...
Jag misstänker att du har köpt ett standard VAPE-kit, med 97mm diameter på bottenplattan, kanske med en dubbel tändspole?

Du skulle ha köpt detta, då hade du även fått en detaljerad instruktion.
http://www.powerdynamo.biz/eng/systems/ ... 05main.htm

Ursprungligen sitter det en 12Volt alternator i JAWA 579-5, som är större i diameter än en vanlig gernerator. Därför behöver du en adaptorringring för att över huvud taget kunna montera basplattan. Denna adaptorring ingår i kitet för en JAWA 579, men går lätt att svarva till om du har tillgång till en svarv eller någon som kan hjälpa dig med det.
ADAPTORRING VAPE för JAWA 579.  97 x 111 x 12mm, förstärkt.JPG

Du behöver också ett par längre skruvar för att nå ner till hålen.

Har du börjat kapa i motorns förankringspunkter, kommer bottenplattan för långt in i motorn. Rotorn har sin exakta kona utsvarvad på rätt djup, och kan inte och skall inte komma djupare in på axeln.
När nu bottenplattan sitter för djupt hamnar rotorn alldeles för långt från bottenplattan..
En lite olycklig situation.

Vad har du kapat? Skicka en bild så jag ser om det går att återställa. JAWA 579 har ett par lösa klossar, är det dessa? I så fall kan det gå att hitta nya. Annars får du försöka tillverka ett par distanser för att komma tillbaka till utgångsläget. Dessa måste vara väldigt exakta och bottenplattan måste ligga helt plant och parallellt med rotorn och i rät vinkel mot axeln.
MC 257A, JAWA 579-5, Delar till montering av Alternator.JPG
MC 257A kopplingsschema med VAPE.JPG
Hör av dig igen,

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rogersbror
Inlägg: 13
Blev medlem: ons nov 12, 2014 12:48 am
Ort: Angered

Re: Montera VAPE i en MONARK-JAWA

Inlägg av Rogersbror »

Du har helt rätt!
Jag har köpt ett VAPE kit av fel sort.
Det sitter lösa klossar i motorn vilket fick mig att tro att generatorn var någon eftermontering utförd av herr Wagnefors själv.
Det skall inte behövas några nya klossar då jag fick med en ny motor i delar på köpet.
Då jag anade att något inte stämde när jag monterade bort generatorn så tog jag tillfället i akt att experimentera med den gamla motorn.
Det var ett stort hål mellan generator och utgående drev, troligen efter ett kedjebrott.
Jag kapade ner bakre klossen och använde den som stöd för en aluminiumplåt som tillsammans med kemisk metall återskapade det som fattades i gjutgodset.

Tack för ritningen på adapterringen.
Jag har tillgång till folk som kan hjälpa mig med att tillverka en sådan. (Mot några öl eller liknande)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Montera VAPE i en MONARK-JAWA

Inlägg av Andercz »

Bra att det löser sig.

Har du en MONARK-JAWA med en 579-motor, eller är det en MC 257A, som är en ombyggd/ uppgraderad MC 355?
Det är inte helt ovanligt att MONARK-JAWAn har fått sin 350cc motor utbytt mot en 579. Den passar rakt av i ramen. Detta har dock i så fall utförts efter att cykeln muckat från försvaret.

Somliga har dessutom fått för sig att alla militära JAWA är MONARK-JAWA, vilket ju är helt fel... Det är bara den med Monark-ram som kan kallas Monark-JAWA, eller mer korrekt MC 356A, eller MONARK m962 om man vill konstra till det riktigt. Det senare var Monarks beteckning.

Är det en MONARK så blir ju elsystemet helt annorlunda. Jag kan skicka ett kopplingsschema även för denna, med en VAPE inkopplad.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Montera VAPE i en MONARK-JAWA

Inlägg av Andercz »

Har du fått VAPE-instruktionerna? Om inte kolla idin skräpkorg. Mycket viktig information.

Som det nedan:
Adaptorring, bottenplatta, sensor, JAWA 579.JPG
Om du skulle ha en MONARK-JAWA, du har inte bekräftat det ännu, så gäller ju inte kopplingsschemat i ett tidigare svar. Då är det detta du skall följa:
MONARK-JAWA + VAPE kopplingsschema MK2.JPG
Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rogersbror
Inlägg: 13
Blev medlem: ons nov 12, 2014 12:48 am
Ort: Angered

Re: Montera VAPE i en MONARK-JAWA

Inlägg av Rogersbror »

Jag har en Monark-JAWA med 579 motor.
När den fått motorn utbytt vet jag ej.
Det står dock 350 i registreringspappret, så det är troligt att bytet skett efter muck.
Jag har fått alla mail med instruktioner så det skall nog gå att få den körbar till Ale-kåsan vilket är målet just nu.

Det är lite klurigt när man inte har erfarenhet av alla JAWA modeller och motorvarianter.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Montera VAPE i en MONARK-JAWA

Inlägg av Andercz »

OK, Det är ju som tur är inte motorn som är identitetsbärande på en motorcykel, utan ramen. I princip kan du hänga in vilken motor du vill..
Jag har sett en 500cc Triumph Twin, Kawasaki, Honda och flera. Bara den får plats... på något sätt..
Men en JAWA 579 är OK, eller mer än OK, då den är nästan rätt...

Du skall följa kopplingsschemat för Monark-JAWA, och om du vill kan du ha ett batteri inkopplat, men vill du spara vikt, kan du ju utelämna det nu när du har en VAPE.
Utan batteri fungerar inte laddningslampan, så koppla inte in den i så fall.

Har du en dubbel tändspole är det smartast att använda båda utgångarna och ha två tändstift i toppen. Att bara jorda en utgång är ju att kasta bort värdefull "Umff".

Du måste fixa en dödarknapp, lämpligen på styret, eller så använder du vippkontakten i lyktan, den som är ämnad för Mörkerbelysningen.

Om du har lådan med tändningslåset kvar, finns där två vippor, som var till för att kunna koppla in en reservtändspole. Koppla ur dem, men låt dem vara kvar, för utseendet. De brukar ställa till problem.

Hör av dig om du stöter på problem.

Lycka till!
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rogersbror
Inlägg: 13
Blev medlem: ons nov 12, 2014 12:48 am
Ort: Angered

Re: Montera VAPE i en MONARK-JAWA

Inlägg av Rogersbror »

Har nu fått in VAPE systemet i min Monark JAWA.
Den startade utan problem.
Återstår bara att fixa förgasaren som behöver återställas efter klåfingriga gubbar.
Men nu skall den vara med på Alekåsan den 2:e MAJ!
(Inte 3:e som jag skrivit tidigare. skillnad på 2014 och 2015)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Montera VAPE i en MONARK-JAWA

Inlägg av Andercz »

Finemang!! Grattis!

Vi ses på vägarna och stigarna till våren!

Andecz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar