Tänder bara på en cylinder

Ingen gnista? Inget Ljus?
Moberghampus
Inlägg: 10
Blev medlem: tor feb 05, 2015 1:09 pm
Ort: Kumla

Tänder bara på en cylinder

Inlägg av Moberghampus »

Som rubriken lyder så tänder min jawa 354 bara på ena cylindern, när jag tar bort tändstiftet så har jag gnista. Det lär ju inte heller vara förgasaren det är fel på då ena cylindern tänder. Skulle även vara tacksam om någon har ett kopplingsschema till jawa 354 -64
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Tänder bara på en cylinder

Inlägg av Andercz »

Ladda ner handböckerna till de militära cyklarna, Verkstadshandbok och Reservdelsbok, under MEKTIPS här intill. De stämmer inte helt med din , men i det mesta är det till hjälp i alla fall

Pröva att byta tändstift. Ett tändstift kan ge gnista i fria luften, men under kompression är det 10 gånger svårare att få till en bra gnista. NGK BP6HS eller BP7HS kan vara bra stift att pröva.

En brytare kan vara mer sliten än den andra. Är tändningen rätt inställd?

En kondensator kan vara tröttare än den andra. Byt och kolla.

Byt kablage mellan tändspolarna, rengör kontakter, för att se om en spole är svagare än den andra.
Flyttar sig felet när du byter kablar, ligger felet antingen i en tändspole, kabel/ tändhatt

Är batteriet friskt och fulladdat? Det måste hålla minst 4 Ampere för att skapa gnistor. Är det gammalt och trött, kanske det ger bara tillräckligt för en bra gnista..

Är kolen på generatorn bra?


Är det höger cylinder som spökar finns det ytterligare ett alternativ. Har cykeln stått oanvänd länge, torkar packboxen på vevaxeln ut och börjar läcka in luft och fisa ut bränsleblandning. Denna packboxen sitter i ett utsatt läge, i värmen bakom generatorn, och smörjs enbart av oljan i bensinen. Det är inte svårt att byta, men kräver att du demonterar generatorn.
Jag skickar en instruktion direkt till dig, det blir för långt att skriva här.
Jawa-354&360.JPG
Jag skall se om jag har någon handbok jag kan skicka..



Lycka till,
Vi hörs snart igen..?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar