ampere mätare och urladdat batteri

Ingen gnista? Inget Ljus?
Moberghampus
Inlägg: 10
Blev medlem: tor feb 05, 2015 1:09 pm
Ort: Kumla

ampere mätare och urladdat batteri

Inlägg av Moberghampus »

tja

jag har min jawa 354 som startar o går men så fort jag stänger av den så laddas batteriet ut även fast jag stänger av tändningen. så varje gång jag ska starta den så måste batteriet sitta på laddning först. vad kan det bero på, alla kablar sitter på rätt ställe enligt kopplingsschemat

jag har även en amperemätare ovanför min hastighetsmätare man har inte kunnat lista ut vilka kablar jag ska sätta i den?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: ampere mätare och urladdat batteri

Inlägg av Andercz »

Det är mycket med elektriskan, menade redan August Strindberg.

Är detta något som har uppstått plötsligt, efter att allt har fungerat perfekt intill dess?
Batteriet är kopplat rätt, med PLUS till RAMEN?

Har du konstaterat att du får laddning när motorn går? När du trycker ner tändningsnyckeln och alltså strömsätter tändspolarna med batteriet, lyser LADDLAMPAN då?
Du kan tydligen starta, med ett nyladdat batteri. Bra, det innebär att batteriet i alla fall då ger 4 Ampere.
När motorn snurrar, slocknar då LADDLAMPAN?
Om laddlampan slocknar när motorn startar eller under gång, är det troligt att generatorn laddar och att laddreläet fungerar.
Om den fortsätter att lysa är det ett tecken på att tändningen tar sin ström från batteriet, även efter att motorn startat. Generatorn ger alltså inget eller för lite.
Slitna kol kan vara en orsak.

Kolla speciellt inkopplingen av just laddlampan, den skall kopplas mellan generatorns 61. och anslutning 54. på tändningslåset. Den skall inte anslutas till jord/ ram.
Kolla även Neutralläges-lampan och dess kontakt i motorn. Neutrallampan och laddlampan delar anslutningen till 54., så är det kortlutning på kabeln till neutralgivaren, bakom främre kedjehjulet, kan detta dra ur batteriet, kanske utan att säkringen går... Kabeln till givaren sitter ofta lite utsatt , och kan skadas av kedjan.
Fungerar neutrallampan OK?


Med en gång efter att du stannat motorn, eller inom rimlig tid, kan du starta igen? Har alltså batteriet fortfarande tillräckligt med Ampere för att starta motorn? Jag frågar för att få veta om den laddar ur under lång tid eller om det går fort, eller om batteriet får tillräckligt med laddning.

Ett gammalt batteri kan ha svårt att ta emot laddning, har du provat med ett nytt?

Om du kopplar loss batteriets PLUS-kabel, den som är ansluten till ramen, håller då batteriet laddningen som det skall?

Laddar batteriet ur medan cykeln vilar, alltså med batteriet anslutet både till plus och minus, måste du leta upp punkten där det läcker. Det kan vara bromskontakten som hänger sig eller kortsluter? Funkar bromsljuset OK?

Håller säkringen , eller går den lite då och då?

Du kan koppla en glödlampa mellan batteriets MINUS-pol och anslutning 30 på tändningslåset, där kabeln från batteriet är ansluten. Med nyckeln utdragen skall lampan inte lysa. Lyser eller glöder lampan, har du en kortslutning någonstans. Du kan lossa en efter en kabel från tändningslåset för att hitta vart felet sitter. Slocknar lampan när du lossar en annan kabel får du leta vidare utmed den. Det kan vara något som ligger i kläm.

Det kan även vara just tändningslåset som har blivit slitet.
Jawa-354&360.JPG
Att hitta elfel kan ta lång tid, men man måste vara metodisk och noggrann. Kolla en sak i taget.

En Ampere-mätare var ju inte inkopplad som original på din JAWA, så jag måste forska lite om hur den kan kopplas in. Laddlampan gör ju samma jobb som en Amperemätare, om än lite förenklat, den visar att laddningen till batteriet är tillräcklig (Släckt) eller för lite (Lyser rött). Hur sitter mätaren monterad "över hastighetsmätaren" som du säger? En bild kanske kan förklara. Hastighetsmätaren sitter ju i kåpan över framlyktan..?

Lycka till
Hör av dig med vad du hittar, eller inte hittar..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Moberghampus
Inlägg: 10
Blev medlem: tor feb 05, 2015 1:09 pm
Ort: Kumla

Re: ampere mätare och urladdat batteri

Inlägg av Moberghampus »

Tja
Här är en bild på hur den såg ut innan jag rev ner den o lackade om allt men alla saker är tillbaka på samma ställe. Då ser här på lyckthuset hur apere mätaren sitter över hastighetsmätaren. Jag har i hastighetsmätaren 2 st lampor som inte är belysning till mätarna, men de blir jordade när jag om jag ska ha mätarbelysningen.
Bilagor
image.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: ampere mätare och urladdat batteri

Inlägg av Andercz »

Jag vet ännu inte hur du skall koppla in Amperemätaren, den är installerad av någon påhittig tidigare ägare..

Men, viktigast av allt, är att du har en JAWA 360, inte en 354. I alla fall är styrets inklädning, med den typiska halvmåneformade hastighetsmätaren, från en JAWA 360. Om motorn är en 354, har den antingen blivit utbytt till en 354 när originalmotorn pajade, eller så har en JAWA 354 blivit upphottad med delar från en JAWA 360. Titta på motorns nummer, instansat på vänster sida. Det börjar med tre siffror som anger motortypen; 354 - V -XXXXXX där V = variant och X är tillverkningsnumret.
Jämför sedan med ID-Skylten på styrhuvudet, stämmer uppgifterna där, ram- och motornumret står angivet, med din ram och din motor?
Där ser man vad en bild kan hjälpa i detektivarbetet.
Speedometer JAWA 559 - 360, front, baksida.jpg
De två "extra" lamporna i hastighetsmätaren är just Laddlampan och Neutrallägeslampan. Dessa skall alltså inte jordas, utan kopplas enligt kopplingsschemat. Det vill säga kopplingsschemat till JAWA 360..
hASTIGHETSMÄTARE  INDIKERINGSLAMPOR, JAWA 559 - 360.jpg
JAWA 360 75 Watt Dynamo  + regulator conversion.jpg
Nu ser jag att din MC dessutom har fått ett nytt och "främmande" tändningslås, eller är det jag som ser fel? Det syns lite dåligt på bilden..

I original skall det se ut såhär. Numreringen på kopplingschemat, och funktionen på tändningslåset, kan vara helt annan om det inte är ett original.
ign-switch JAWA 559 - 360.jpg
ign-switch JAWA 559 - 360.jpg (10.96 KiB) Visad 19709 gånger
Så, vad är det för cykel du har? Är det en JAWA 354 med tillägg, eller är det en JAWA 360 med en äldre 354 motor?

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Moberghampus
Inlägg: 10
Blev medlem: tor feb 05, 2015 1:09 pm
Ort: Kumla

Re: ampere mätare och urladdat batteri

Inlägg av Moberghampus »

Hej
Jag har ingen aning om vilken model det är, jag har utgått från det att det är en 354 då det stått de numret på modellbrickan o på motorn. Jag bifogar en bild på modellbrickan så kanske du skulle kunna hjälpa mig lista ut vilken modell det är jag införskaffat mig.
Bilagor
image.jpg
Moberghampus
Inlägg: 10
Blev medlem: tor feb 05, 2015 1:09 pm
Ort: Kumla

Re: ampere mätare och urladdat batteri

Inlägg av Moberghampus »

Härkommer även en bild på cykeln i sin helhet
Bilagor
image.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: ampere mätare och urladdat batteri

Inlägg av Andercz »

OK, då verkar det som att du har en JAWA 354, som i ett senare skede fått kanske en helt ny framgaffel, eller i alla fall fått den uppgraderad med delar från en JAWA 360, efterföljaren.
Stämmer motornummer och ramnummer med din ram och motor?
Motornumret är inte viktigt att det stämmer, det är ramen som har identiteten, när det gäller besiktning och registrering.
354 ID-skylt.jpg
Ramnummer MC 255 mfl.jpg
Ramnummer MC 255 mfl.jpg (16.83 KiB) Visad 19705 gånger
Av ID-skylten kan man utläsa att din motorcykel är en JAWA 354, tillverkad i juli 1964.
Framgaffeln är modifierad eller utbytt. Men, AHA, nu har jag hittat nåt...
Du har en på fabriken moderniserad modell, så den hade förmodligen alla delarna på framgaffeln monterade redan på löpande bandet.
Det är kul att lära sig nytt. Jag har inte lärt hela arkivet utantill..
Från Ram nummer 191460 fick de ny panel på styret. Samma som senare kom med JAWA 559/ 360.

OK, då var det klart, du har en helt 100 % äkta och omodifierad 1964 JAWA 354-06 ( med den nya panelen på styret kallades den i
tillverkningsarkiven för 354-0-00..)
Hur ser motornumret ut som är inslaget på motorn? står det *354-196203* eller *354-06-196203*?


Vi hörs
Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Moberghampus
Inlägg: 10
Blev medlem: tor feb 05, 2015 1:09 pm
Ort: Kumla

Re: ampere mätare och urladdat batteri

Inlägg av Moberghampus »

Ja det verkar stämma, har du någon idé på hur jag skulle kunna få till det elektriska med min hastighetsmätare? Jag upptäckte nu även att motorn inte stannar fastän jag vrider av och drar ut nyckeln
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: ampere mätare och urladdat batteri

Inlägg av Andercz »

Har du läst min senaste uppdatering i mitt senaste insägg? Du har en tvättäkta JAWA 354. Inget är tillagt eller utbytt, nästan...

De enda modifieringarna har gjorts av den som installerade en ampermätare. Möjligen har han rotat lite med elsystemet, du får kolla igenom det igen. Har du det senare tändningslåset, det jag inte kunde avgöra på bilden, så funkar det lite annorlunda. Det har en inbyggd mikrobrytare. Det är inte otroligt att det kan behöva servas eller bytas ut.
Senare gick man tillbaka till det mer robusta BOSCH-tändningslåset..
JAWA 559-360 Tändningslås.jpg
Det finns att köpa här, räkna med porto på en dryg hundralapp.
http://jawashop.com/Detail/10582


Jag skickar dig en handbok för JAWA 360, den kan komma till användning.
Jag tror vi har skrivit lite ur fas med varandra. Följ kopplingsschemat, det senare för JAWA 360 med Halvmånemätaren. Jag visar även en liten specialare om hur mätarens alla lampor är uppkopplade korrekt.

Vi hörs

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar