Det är mycket med elektriskan, menade redan August Strindberg.
Är detta något som har uppstått plötsligt, efter att allt har fungerat perfekt intill dess?
Batteriet är kopplat rätt, med
PLUS till RAMEN?
Har du konstaterat att du får laddning när motorn går? När du trycker ner tändningsnyckeln och alltså strömsätter tändspolarna med batteriet, lyser
LADDLAMPAN då?
Du kan tydligen starta, med ett nyladdat batteri. Bra, det innebär att batteriet i alla fall då ger 4 Ampere.
När motorn snurrar, slocknar då
LADDLAMPAN?
Om laddlampan slocknar när motorn startar eller under gång, är det troligt att generatorn laddar och att laddreläet fungerar.
Om den fortsätter att lysa är det ett tecken på att tändningen tar sin ström från batteriet, även efter att motorn startat. Generatorn ger alltså inget eller för lite.
Slitna kol kan vara en orsak.
Kolla speciellt inkopplingen av just laddlampan, den skall kopplas mellan generatorns 61. och anslutning 54. på tändningslåset. Den skall inte anslutas till jord/ ram.
Kolla även
Neutralläges-lampan och dess kontakt i motorn. Neutrallampan och laddlampan delar anslutningen till 54., så är det kortlutning på kabeln till neutralgivaren, bakom främre kedjehjulet, kan detta dra ur batteriet, kanske utan att säkringen går... Kabeln till givaren sitter ofta lite utsatt , och kan skadas av kedjan.
Fungerar neutrallampan OK?
Med en gång efter att du stannat motorn, eller inom rimlig tid, kan du starta igen? Har alltså batteriet fortfarande tillräckligt med Ampere för att starta motorn? Jag frågar för att få veta om den laddar ur under lång tid eller om det går fort, eller om batteriet får tillräckligt med laddning.
Ett gammalt batteri kan ha svårt att ta emot laddning, har du provat med ett nytt?
Om du kopplar loss batteriets PLUS-kabel, den som är ansluten till ramen, håller då batteriet laddningen som det skall?
Laddar batteriet ur medan cykeln vilar, alltså med batteriet anslutet både till plus och minus, måste du leta upp punkten där det läcker. Det kan vara bromskontakten som hänger sig eller kortsluter? Funkar bromsljuset OK?
Håller säkringen , eller går den lite då och då?
Du kan koppla en glödlampa mellan batteriets MINUS-pol och anslutning 30 på tändningslåset, där kabeln från batteriet är ansluten. Med nyckeln utdragen skall lampan inte lysa. Lyser eller glöder lampan, har du en kortslutning någonstans. Du kan lossa en efter en kabel från tändningslåset för att hitta vart felet sitter. Slocknar lampan när du lossar en annan kabel får du leta vidare utmed den. Det kan vara något som ligger i kläm.
Det kan även vara just tändningslåset som har blivit slitet.
Att hitta elfel kan ta lång tid, men man måste vara metodisk och noggrann. Kolla en sak i taget.
En Ampere-mätare var ju inte inkopplad som original på din JAWA, så jag måste forska lite om hur den kan kopplas in. Laddlampan gör ju samma jobb som en Amperemätare, om än lite förenklat, den visar att laddningen till batteriet är tillräcklig (
Släckt) eller för lite (
Lyser rött). Hur sitter mätaren monterad "över hastighetsmätaren" som du säger? En bild kanske kan förklara. Hastighetsmätaren sitter ju i kåpan över framlyktan..?
Lycka till
Hör av dig med vad du hittar, eller inte hittar..
Andercz