Batteri

Ingen gnista? Inget Ljus?
powerroad
Inlägg: 4
Blev medlem: tor apr 02, 2009 9:20 am
Ort: Åkersberga
Kontakt:

Batteri

Inlägg av powerroad »

Hej.
Är det någon som vet hur många Ah batteriet till en 250 california -72 ska ha? Det är 6 V.
Mitt gamla har sagt upp sig och det står ingenting på batteriet.

Tack på förhand / Anders.
Jawa 250 California III 1972
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Batteri

Inlägg av Andercz »

Köp det batteri med flest Ah som passar i batterifacket. För att starta behöver du minst 4 Ah.
Originalbatteriet hade 14 Ah, men jag tror det blir svårt att hitta ett likadant idag.
Jag har för mig att det skall gå att hitta ett på omkring 10 Ah, och det räcker ju mer än väl.

Lycka till!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
powerroad
Inlägg: 4
Blev medlem: tor apr 02, 2009 9:20 am
Ort: Åkersberga
Kontakt:

Re: Batteri

Inlägg av powerroad »

Tack för supersnabbt svar.
Dessvärre så börjar jag luta åt att det inte är batteriet utan tändspolen som krånglar. Jag har laddat batteriet i omgångar & när jag sätter på en batteritestare så går den upp i topp på 6 V skalan. Desutom lyser alla lampor starkt & bra. Men när jag tar ur tändstiftet som är alldeles nytt & lägger mot toppen & kickar så kommer det bara en svag gnista ibland. Tändspoleras?
Om så är fallet, kan man använda vilken 6 V tändspole som helst eller...?
Den här kanske funkar:http://www.bikeparts.se/art-1.asp?id=669&iPageID=49
Det är underligt hur grejorna kan paja av att stå i värmegarage över vintern, den funkade ju fint förra sommaren. Men konstigare saker har ju hänt!

/Anders
Jawa 250 California III 1972
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Batteri

Inlägg av Andercz »

Om du har tagit ur batteriet under vintern, eller för att ladda det, kom då ihåg att det skall sitta med PLUS TILL RAMEN när du sätter tillbaka det igen.
Det kan vara lätt att missa på detta.
Om man vill kan man faktiskt vända polariteten på generatorn, instruktioner under "MEKTIPS".

Om tändspolen är stekt kan man använda i princip vilken 6Volt-spole som man bara får plats med. Jag vet att folk har använt VW-spolar.

Sen kan det faktiskt uppstå oxid även i ett varmgarage. Kolla att kondensatorn har god kontakt med jord. Kolla brytarna. Kolla alla ledningar och anslutningar mellan generator/laddrelä/tändspole.
Även ansluningarna till tändningslåset kan behöva kollas.

Den spolen du hittat hos Bikeparts skall nog fungera alldeles utmärkt. Skaffa en ny kondensator på samma gång, det är minst lika troligt att det är denna som gett upp. Det måste inte vara en originalkondensator , bara den får plats och har minst lika värden som den gamla.

Men du, det är inte så enkelt som att bensinen är gammal? Bensin är en färskvara, speciellt oljeblandad. Den skall blandas direkt i tanken. Det bränsle som blivit kvar i tanken över vintern brukar vara svårtuggat för motorn, många viltala beståndsdelar har dunstat. Jag brukar blanda ut med lika mycket ny oljeblandning, så att det blit 50/50 ny och gammal. Då brukar den tända med en gång.
Sen kan man pytsa i med en gamla igen, efter hand, iget behöver kastas bort.

Lycka till
Det är ju plötsligt vår..!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar