cz 471 som laddar ur under körning

Ingen gnista? Inget Ljus?
Jacob
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jul 03, 2015 7:01 pm

cz 471 som laddar ur under körning

Inlägg av Jacob » fre jul 03, 2015 7:49 pm

tidigare tråd på annat forum..


(Lyser laddlampan när du sätter på tändningen, utan att motorn är igång?
Det bör den göra, för att indikera att strömmen tas från batteriet. Lyser den inte i detta läget, kolla att lampan är hel. Kolla att alla sladdar sitter fast och att det inte uppstått oxidation som stoppar strömmen.
Har du ett kopplingsschema? Har din cykel Apprilia eller PAL tändningslås? Med ett Apprilia-system sitter de flesta kopplingarna på en plint i lykthuset, annars sitter de under sadeln.
Är Laddlampans glödlampa hel borde den lysa under färd om generatorn inte laddar och batteriet står för strömmförsörjningen. Batteriet måste kunna ge minst 4 Ampere för att en gnista skall produceras. Därför bör man ha ett batteri med många Ah.
OM Laddlampan är OK, den lyser när du vrider på Tändningen, och slocknar när du startar motorn, då fungerar generatorn som den skall.
Men efter som du måste ha ett fungerande batteri för att få gnista kan det vara en kortslutning någonstans som drar ur batteriet, tills det har för lite mossa kvar.

Generatorn laddar batteriet, batteriet ger ström till tändspolarna.

Jag rekommenderar att du går igenom elsystemet, kollar alla anslutningar, kollar att alla kablar leder, att ingen kabel ligger i kläm eller har lossat.
Det finns ofta bara en enda säkring, men ofta har tidiga ägare varit påhittiga, och lagt kablar utanför säkringen.
Notera att Laddlampan inte skall kopplas till jord, utan mellan generatorn och terminal 54. på tändningslåset.

Jag skickar ett kopplingsschema till Jim, men han har egentligen semseter, tror jag..? Det är mycket enklare om vi fortsätter på Jawaklubbens Forum, www.jawaklubben.se

Vi hörs
Andercz)


kan det vara så att det sitter fel batteri helt enkelt att det inte håller måttet har ett 6 v nu men osäker på amp..

Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 998
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: cz 471 som laddar ur under körning

Inlägg av Andercz » lör jul 04, 2015 1:53 am

Vad bra, att du hittade hit!

Om batteriet är gammalt, kan det ha svårt att hålla laddningen.. Särskilt om du har starka lampor i strålkastaren?
Batteriet behöver kunna leverera minst 4 Ampere konstant till tändspolarna. Förlusten skall hela tiden ersättas av generatorn, så fort den ger tillräckligt slocknar laddlampan. Skulle laddlampan börja lysa under gång indikerar det att generatorn inte laddar tillräckligt utan strömmen tas från batteriet, och kommer att suga ur batteriet. En kortslutning kan dra ur batteriet. En bromskontakt som är sluten konstant kan också få en generator att tappa sugen..

Men hur är det med laddlampan? Lyser den alls? Lyser den när du vrider på tändningen? Slocknar den när du startar motorn? Börjar den lysa under färd? Lyser den när motorn börjar gå risigt?

Har du testat om batteriet dras ur även om du inte kör hojen?

Funkar tutan? Tutan är den största elkonsumenten, efter tändspolarna. Om det är kortis i tutan kan det dra ur batteriet..

Har du kollat kolen på generatorn? Är de väldigt slitna kan generatorn krokna..
CZ-471 KOPPLINGSSCHEMA, SE.jpg
Vi hörs.
Berätta hur laddlampan fungerar eller inte fungerar.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...

Jacob
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jul 03, 2015 7:01 pm

Re: cz 471 som laddar ur under körning

Inlägg av Jacob » lör jul 04, 2015 8:02 am

laddlampan lysen när man sätter i tändningen men slocknar när man åker i väg. jag fatta ev vad felet var så jag gjorde rent förgasaren o så trodde jag hade skit i den eller ångor som påverkade varför den gick så dåligt. men så satt jag i ett nytt batteri o helt plötsligt gick den som en klocka! jag parkera den i god tro att det var löst nästa tur samma visa gick helt bedrövligt på full gas blundrar o misständer! körde en stund stannade skulle starta den märker hur laddlampan o neutral lampan lyser svagt. startar ej när jag vidder nycker till första läget "1" lyser dem starkare än om jag drar den till läget "2" då lamporna tänds naturligt tänker jag ska ta bort o kolla om det är rätt lampa som sitter i? kollar det o tutan fungerar ytterst lite en svag ibland noll ton kanske ska testa att koppla bort den o prova.


tack för all hjälp!!

Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 998
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: cz 471 som laddar ur under körning

Inlägg av Andercz » lör jul 04, 2015 11:57 am

Njä, förgasaren mår nog bra av en rensning, men den påverkar inte hur länge batteriet håller eller hur generatorn laddar.
Det nya batteriet, hur många Ah är det på?

Hur länge håller batteriet? Det brukar hålla max en halvtimma om det så att säga jobbar ensamt.

Men, du har i alla fall konstaterat att elanläggningen i princip fungerar som den skall;
* Med batteriet anslutet, nytt eller nyladdat, lyser laddlampan med tändningen "PÅ".
* Laddlampan slocknar när motorn startas. Detta tyder på att generator och laddrelä i princip fungerar som de skall.
I alla fall uppför de sig som de skall, men vi vet inte hur mycket ström generatorn ger.
* Att tutan bara knäpper eller skorrar lite när batteriet är urdraget är naturligt, då tutan kräver mycket ström.
* Det verkar fortfarande som att batteriet antingen inte får den laddning det behöver eller att en "storkonsument" = kortslutning
drar ur batteriet. När laddlampan börjar lysa är då det händer något..
* Att den bluddrar och misständer på höga varv indikerar att laddning och/eller Batteri är svag -t, den hinner inte leverera ström fort nog för att hålla igång tänsdspolarna. Är den så redan från start, med ännu friskt och fullt batteri?

OK, ladda upp batteriet igen och starta motorn. Mät strömmen från generatorn mellan M och jord (Motorkroppen) och mellan D och jord. Mät på tomgång och på högre varv. Du mäter alltså före regulatorn och då kan du få riktigt höga värden om generatorn är frisk, upp till 15 - 20 Volt.
Mät sedan mellan B på regulatorn och jord. Där bör värdet ligga på 7 - 7,2 Volt på högre varv än tomgång.
Det underlättar om du har en assistent som gasar och håller motorn igång medan du håller koll på mätartavlan, eller om du har klor på ändarna av mätdosans testkablar, man har lätt för få händer annars...

Vad ger detta för resultat?
Är allt normalt kan det hända att felet uppstår först när delarna blir varma efter en stunds körning.
Det kan uppstå intern kortslutning i kondensatorerna när de blir varma, byt ut och kolla.
Har du förresten kollat hur generatorkolen ser ut? Byt om de är slitna.
Kolens hållare blir ibland uttorkad av värme/ tid så att den spricker, och det kan uppstå överslag till godset.
Kolla alla jordpunkter att alla jordkablar har god anslutning, ingen rost eller oxid.
Det brukar finnas en stor "skarvdosa" under sadeln, är den i gott skick?

Vart bor du? Jag kollar din IP-adress och får då att den ligger i Stockholm. Men det finns ingen med ditt namn i huvudstaden..? Bor du i Åre?


Igen, gå igenom alla kablar och anslutningar, även tändkablarna. Kolla att det är god kontakt. Lossa, putsa och återanslut alla kabeländar. Mät alla kablar, lösa i båda ändarna A att de leder och B att de inte har kontakt med jord. Ett jättetråkigt jobb...
Mät kontakter och ljusbrytarens funktioner, i jakt på kortslutningar

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...

Skriv svar