cz 471 som laddar ur under körning
Postat: fre jul 03, 2015 7:49 pm
tidigare tråd på annat forum..
(Lyser laddlampan när du sätter på tändningen, utan att motorn är igång?
Det bör den göra, för att indikera att strömmen tas från batteriet. Lyser den inte i detta läget, kolla att lampan är hel. Kolla att alla sladdar sitter fast och att det inte uppstått oxidation som stoppar strömmen.
Har du ett kopplingsschema? Har din cykel Apprilia eller PAL tändningslås? Med ett Apprilia-system sitter de flesta kopplingarna på en plint i lykthuset, annars sitter de under sadeln.
Är Laddlampans glödlampa hel borde den lysa under färd om generatorn inte laddar och batteriet står för strömmförsörjningen. Batteriet måste kunna ge minst 4 Ampere för att en gnista skall produceras. Därför bör man ha ett batteri med många Ah.
OM Laddlampan är OK, den lyser när du vrider på Tändningen, och slocknar när du startar motorn, då fungerar generatorn som den skall.
Men efter som du måste ha ett fungerande batteri för att få gnista kan det vara en kortslutning någonstans som drar ur batteriet, tills det har för lite mossa kvar.
Generatorn laddar batteriet, batteriet ger ström till tändspolarna.
Jag rekommenderar att du går igenom elsystemet, kollar alla anslutningar, kollar att alla kablar leder, att ingen kabel ligger i kläm eller har lossat.
Det finns ofta bara en enda säkring, men ofta har tidiga ägare varit påhittiga, och lagt kablar utanför säkringen.
Notera att Laddlampan inte skall kopplas till jord, utan mellan generatorn och terminal 54. på tändningslåset.
Jag skickar ett kopplingsschema till Jim, men han har egentligen semseter, tror jag..? Det är mycket enklare om vi fortsätter på Jawaklubbens Forum, www.jawaklubben.se
Vi hörs
Andercz)
kan det vara så att det sitter fel batteri helt enkelt att det inte håller måttet har ett 6 v nu men osäker på amp..
(Lyser laddlampan när du sätter på tändningen, utan att motorn är igång?
Det bör den göra, för att indikera att strömmen tas från batteriet. Lyser den inte i detta läget, kolla att lampan är hel. Kolla att alla sladdar sitter fast och att det inte uppstått oxidation som stoppar strömmen.
Har du ett kopplingsschema? Har din cykel Apprilia eller PAL tändningslås? Med ett Apprilia-system sitter de flesta kopplingarna på en plint i lykthuset, annars sitter de under sadeln.
Är Laddlampans glödlampa hel borde den lysa under färd om generatorn inte laddar och batteriet står för strömmförsörjningen. Batteriet måste kunna ge minst 4 Ampere för att en gnista skall produceras. Därför bör man ha ett batteri med många Ah.
OM Laddlampan är OK, den lyser när du vrider på Tändningen, och slocknar när du startar motorn, då fungerar generatorn som den skall.
Men efter som du måste ha ett fungerande batteri för att få gnista kan det vara en kortslutning någonstans som drar ur batteriet, tills det har för lite mossa kvar.
Generatorn laddar batteriet, batteriet ger ström till tändspolarna.
Jag rekommenderar att du går igenom elsystemet, kollar alla anslutningar, kollar att alla kablar leder, att ingen kabel ligger i kläm eller har lossat.
Det finns ofta bara en enda säkring, men ofta har tidiga ägare varit påhittiga, och lagt kablar utanför säkringen.
Notera att Laddlampan inte skall kopplas till jord, utan mellan generatorn och terminal 54. på tändningslåset.
Jag skickar ett kopplingsschema till Jim, men han har egentligen semseter, tror jag..? Det är mycket enklare om vi fortsätter på Jawaklubbens Forum, www.jawaklubben.se
Vi hörs
Andercz)
kan det vara så att det sitter fel batteri helt enkelt att det inte håller måttet har ett 6 v nu men osäker på amp..