køre baklænges?

Ingen gnista? Inget Ljus?
BrianDK
Inlägg: 4
Blev medlem: fre jan 09, 2009 9:09 pm

køre baklænges?

Inlägg av BrianDK »

Hej igen jeg har en jawa der lige pluslig er begyndt at køre baglæns når jeg sæter den i
gir. Her været ved at stille tæning.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: køre baglæns?

Inlägg av Andercz »

Brian, att motorn går baklänges kan orsakas av att den tänder alldeles för sent.

Vilken MOTOR talar vi om? Eftersom det kan skillja, får jag försöka skjuta åt olika håll...

Har du nyligen har ställt tändningen, då vet du att när man ställer förtändningen, då brukar man ju dra motorn motsols så långt som handboken säger, normalt så att kolven hamnar omkring 2,5 - 4 mm FÖD = Före Övre Dödläget. Har du av misstag roterat motorn medsols och kommit till motsvarande läge "EÖD", eller Efter Övre Dödläget?

Har du en 2-cylindrig JAWA?
Om du ställer fel brytare till fel cylinder, kommer du att ställa på Nedre Dödläget, alltså 180 grader fel, och då kan motorn att gå baklänges. Detta utnyttjas på Velorex trehjulingar, där det finns ett reglage som kastar om tändningen 180 grader, med motorn stilla, för att kunna backa med fordonet när man sedan startar igen.

Detta gäller de allra flesta JAWA och CZ motorer. Men de tidiga CZ från 40-50-tal roterar motsols, och då får man alltså tänka tvärt om. Det gäller t.ex. CZ 125A, CZ 175 Standard och Special, CZ 125b,t och CZ 125/150C.

Har detta varit till hjälp? Hör av dig igen så vi kan få veta lösningen på mysteriet.
Under "MEKTIPS" finns en enkel handledning för att ställa tändningen.
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: køre baglæns?

Inlägg av Andercz »

Brian, er det din JAWA 634 som rev en stempel i stykker? Den er altså på vej at få nyt liv? Fortell lidt mere!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: køre baglæns?

Inlägg av Andercz »

BrianDK"]Hej, ja der er min jawa 634 og jeg har fåt den til at køre, men den vil ikke lade.
Vi har sat et nyt anker i. Vi hade ellers fåt den til det i går, men idag da vi skule prøve køre den, kørte den baglænds, og ville ikke lade.
Vi fant ud af at den stod for høj i tændning, så nu kører den men vil ikke lade :(
har du nogle ide så skiv
mvh Brian
Brian,
Jag tror du glömde att dra åt skruvarna som håller fast bottenplattan efter att ni första gången hade ställt tändningen. Sedan när ni statrade den första gången vibrerader den till ett sämre läge, till alldeles för hög tändning.
När ni nästa dag startar motorn går den baklänges! Fantastiskt att den går över huvud taget..
Jag tolkar det som att den nu går i rätt riktning? OK? Det problemet är löst?

Men den laddar inte, utan tändningen sker alltså endast med hjälp av batteriet. Ladelampan lyser konstant? Batteriet sitter i den rigtige vej? 634 har väl 12 Volt og Minus till Stel/jord? Alla andra kobblinger är i fölge kobblingsskemaet? Alle ledninger sitter fast? Virker pæren i ladelampen?
När motorn och generatorn havererade tidigare, kontrollerade ni generatorn? Ankaret/rotorn/ var alltså ödelagd, men har ni konstaterat att statorn är OK? Om ankaret har slitits i stykker mot statorn är det meget sandsynligt att også den är i stykker? Det finns nya att köpa för omkring 500 kroner. Eller hör med en bilelektrisk verkstad om de kan hjälpa dig. Få statorn målet op og eventuellt reparered.
http://www.hoejlunds-auto.dk/jawa.htm

Det kan ju också vara regulatorn som trænger en justering.

Laddar du ner Verkstadshandboken för Arméns MC, till vänster här på sidan under "Mektips", finns ett kapittel om hur man testar generatorn (sidan 32 - 8).

Til slut, også om det koster en del, alle dine problemer er over hvis du intallerer et bryderlöst system, et VAPE. Det koster cirka 150 - 180 Euro, men vil ha din maskin gående uten tändningsproblemer i evighet...

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Jan-Olof Eriksson
Inlägg: 5
Blev medlem: mån dec 15, 2008 10:47 pm

Re: køre baglæns?

Inlägg av Jan-Olof Eriksson »

Hej Brian. Jag har också haft ladningsproblem med en 634.
Problemet var då att generatorns gavel, där fastsättnings- skruvarna går in, kan vika sej inåt vid för hård fastdragning
och att kolhållaren kommer att luta inåt, varvid kolen går mot kollektorns innre kant och det blir då ingen kontakt med kolen. Lätt att kontrollera, genom att titta in genom det hål som finns bredvid det bakre kolet. Är så fallet får du rikta tillbaka generatorgaveln och förstärka vid hålen med en
ca 5 cm lång och ej böjbar bricka. Lycka till. Jan-Olof.
Användarvisningsbild
JanM
Inlägg: 5
Blev medlem: tor dec 04, 2008 2:51 pm
Ort: Karleby / FINLAND
Kontakt:

Re: køre baklænges?

Inlägg av JanM »

Om den har motor av typ 633-3 så har den också reverse-växel.

Min cykel har den motorn och frun fick reversen i, jag trodde också att den gick baklänges men jag sparkade upp växeln och så gick den också frammåt !

http://www.jawaczownersclub.co.uk/techn ... vice16.htm

-jan-
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: køre baklænges?

Inlägg av Andercz »

Fantastiskt!
Det har jag aldrig hört talas om tidigare, måste jag erkänna.
När man läser listan ser man att detsamma gäller JAWA 633-4, 633-5 och 633-6, om jag nu läser tabellen riktigt ( "633-4, same as 633-3 but..")

633-3 350 ccm, 2 cylinder, used for JAWA 634, connection rod pins on "needle bearings" diameter 16mm, (first few pieces with 18mm), reverse gear (1° down), canceled semi-automatic clutch release, but renew again later
633-4 same as 633-3, but 84dB for CSSR for JAWA 634
633-5 same as 633-4, with oil pump MOTORPAL
633-6 same as 633-5, 84 dB for JAWA 634


Detta borde alltså vara den optimala sidovagnsmotorn? Det står att reversen/ backväxeln aktiveras vid 1 Grad ned ( " 1 dgr down" ).. hur då?
Detta måste undersökas!

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: køre baklænges?

Inlägg av Andercz »

Hmm,
säg den lycka som varar längre än ett ögonblick. Om saker låter som lite för bra för att vara sant är det ofta också fallet. Det här var lite för bra...
Det var ju en så fantastiskt bra idé! Backväxel i en JAWA-motor!
Men efter lite undersökande har jag nog, tyvärr, kommit fram till att det bara är ett skrivfel, eller i alla fall en olycklig formulering, på Engelska JAWA-klubbens hemsida. Det skall stå reverse gear pattern ( 1st down), alltså att växlarna ligger tvärt om mot tidigare motorer, första växeln ner - inte upp.
Jag väntar på bekräftelse från Engelska JAwaklubben att denna tolkningen är den rätta. Tyvärr, det var ju en så underbart bra idé...

Det är nog fortfarande så att de enda JAWA-motorerna som har varit utrustade med backväxel, på sitt sätt, var de motorer som satt i Velorex-bilarna. Men även där fick man stoppa motorn före man kastade i "backslaget"- som jag har för mig var en mekanism som ställer om förtändningen till 180 grader motsatt läge, och vid nästa start roterar alltså motorn baklänges, och man har fyra backväxlar - om man vågar....
Detta arrangemang ingår i DYNASTART-paketet, som ju fanns på dessa märkliga fordon.

Vi ses

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar