Grattis! Du har ju fixat det mesta alleredan.
Såhär var ON/OFF-kontakten inkopplad innan din cykel fick ett VAPE inmonterat. Den såg till att tändspolarna fick ström,från terminal 15 på tändningslåset. Där verkar den fortfarande vara inkopplad eftersom du sa att det är 12 Volt på den. Du skall i alla händelser koppla bort den från den funktionen, det är inte bra att ha 12 Volt i en lös kabel. Det blir lätt kortslutning.
På samma ritning ser du hur NEUTRALLAMPAN är inkopplad, mellan terminal 54 och Neutralgivaren i motorn.
Jag tror du kan koppla in ON/OFF-kontakten på höger styre som en Dödarknapp, antingen parallellt med det relä som nu ser till att tändningsnyckeln lyfter reläet när nyckeln trycks in i tändningslåset, (ALTERNATIV A nedan) eller så ligger den vid sidan av, helt manuellt utan att påverka reläet,(ALTERNATIV B)
Har du både relä och dödarknapp, kan man säga att du har dubbelkommando, eller om man vill kanske det komplicerar tillvaron en del. Kanske är det enklast att välja en lösning. Eller båda...
OBS!! Innan du kopplar något till ON/OFF-switchen, kolla att den verkligen fungerar som jag tror, OFF - ON - OFF, alltså att den är sluten bara med den röda knappen i mittenpositionen. OK? Är det så, är den i Alternativ B alltså helt tvärt om: "AVSTÄNGD" i mittenläget, och "PÅ" i de två yttre lägena..
När man har ett relä för att sköta ON/OFF-funktionen, måste man alltid ha ett batteri anslutet. Det kan vara praktiskt att ha ett batteri , för parkeringsljus, laddlampa och reläet, men man behöver inget batteri för att kunna starta VAPE eller för att få ljus i lamporna.
Tar batteriet slut, kan man inte styra reläet, och man kan då inte starta OM man inte lyfter av den blåa kabeln på reläets terminal 30. Det är detta som ibland kallas för "nödstart" med VAPE. Men i princip behöver man alltså inget batteri alls. Med den blå kabeln avlyft, kan man heller inte stänga av motorn med reläet, men det finns ju fler sätt att stänga av en motor... lägga i en hög växel och släppa kopplingen t.ex..
Vi hörs
Andercz
Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt
Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: mån maj 16, 2016 8:07 pm
- Ort: Hedekas
Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt
Man lyfter av 30 från relät och sätter den i ramen så den JORDAR? vid nödstart väll?
Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt
Nej, du bara lyfter av blå kabeln på 30, inget annat, och isolerar den från ramen. Har den en isolerad kabelsko är det OK med det..
När reläet vilar, allså inte får ström, när tändningen är avstängd eller när batteriet är dött, då är det slutet- tändspolen är jordad och kortsluten och kan inte tända.
Lyfter du blå kabeln från 30 är den inte längre kortsluten, och du kan starta. Lägger du den mot jord igen, blir den jordad/ kortsluten - och du kan inte starta lik förbajat..
OBS! Det funkar lika bra att koppla reläet från 54 på tändningslåset, både 15 och 54 får ström direkt när du trycker ner nyckeln i tändningslåset.
Andercz
När reläet vilar, allså inte får ström, när tändningen är avstängd eller när batteriet är dött, då är det slutet- tändspolen är jordad och kortsluten och kan inte tända.
Lyfter du blå kabeln från 30 är den inte längre kortsluten, och du kan starta. Lägger du den mot jord igen, blir den jordad/ kortsluten - och du kan inte starta lik förbajat..
OBS! Det funkar lika bra att koppla reläet från 54 på tändningslåset, både 15 och 54 får ström direkt när du trycker ner nyckeln i tändningslåset.
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: mån maj 16, 2016 8:07 pm
- Ort: Hedekas
Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt
Tack! Nu är alla elproblem lösta (om det inte uppstår nåt konstigt). Nu återstår oljekoll, justera koppling och sedan provkörning. Kul projekt detta!