Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Ingen gnista? Inget Ljus?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Inlägg av Andercz »

Skruva inte på skruven långt in i mitten, det är justerskruven till kopplingen! Det blir bara ett extra besvär att få tillbaka den...
Kåpan sitter bara med två skruvar, en uppe och en nere.

Om du trycker ner bromspedalen samtidigt som du vrider motorkåpan medsols brukar det gå bra att få ut den. Då kommer den bakre delen förbi bromsen lite smidigare än om du bara drar kåpan rakt ut. Återmontering på samma sätt - vrid kåpan på plats.

Om det är en "full" version av VAPE, behöver du en avdragare till rotorn, eller om det är en nyare variant, kan det gå bra med en bult.. det visar sig. Men det finns ingen anledning att ta bort rotorn just nu, där finns ingenting som kan korrigeras eller orsaka de problem du har.
Såvida man inte klämt en kabel bakom.. Men låt oss kolla resten först. Det är troligare att felet ligger på vägen mellan VAPE, regulatorn och tändningslåset.
Tag en bild på Generatorn/Tändningen.

Vi hörs snart igen :-)

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rickard Hedekas
Inlägg: 33
Blev medlem: mån maj 16, 2016 8:07 pm
Ort: Hedekas

Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Inlägg av Rickard Hedekas »

Så här se det ut.

Jag får väll börja med att följa kablarna efter kopplingschemat. Har kollat lite hastigt vid regulatorn och där ser det ut att stämma. Skall försöka kolla vid laddlampan och tändlåset senare, man kan ju hoppas på att nån kabel ligger emot och jordar eller nåt annat enkelt.

Men jag kollar och skriver här senn, måste leka med barnen nu efter jobbet en stund.
Bilagor
jaawa.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Inlägg av Andercz »

OK, det är lika viktig, eller viktigare, att leka med barnen.

VAPE-anläggningen är av modernaste slag, bör funka klockrent..

Men jag ser en annan sak på din bild, och undrar hur den är att växla? Tar kopplingen alls? Eller tog du och skruvade på skruven mitt i kåpan i alla fall?

Kopplingen är ställd helt fel! Kolla i handboken. Eller förresten, gör såhär, gör det i rätt ordning bara.
Justera kopplingen JAWA 638-639-640.jpg
Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rickard Hedekas
Inlägg: 33
Blev medlem: mån maj 16, 2016 8:07 pm
Ort: Hedekas

Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Inlägg av Rickard Hedekas »

Ok, jag ska kolla på kopplingen efter tändningen, märkte faktiskt inget konstigt med den, men jag rörde inte den skruven.

Läste igenom instalationen av hur man kopplar in tändningen, pdf, och i den engelska versionen gör dom nåt ja inte riktigt förstår med kablarna till avstängningsknappen på höger sida av styret. Min sådan knapp funkar ej, så antagligen har dom grejat med det........Vad är det dom kopplar där. Jag såg inte att det stog nåt om det i den svenska versionen.
Rickard Hedekas
Inlägg: 33
Blev medlem: mån maj 16, 2016 8:07 pm
Ort: Hedekas

Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Inlägg av Rickard Hedekas »

Så här var det kopplat.
Kan jag förstöra nåt om jag kopplar efter shemat?

skall 54 på tändningslåset gå direkt till laddlampan? nu gå den via neutral lampan och annat




där jag skrev att det inte är förbindelse vid tändningslåset vid 30 är fel, där var det rättkopplat
Bilagor
mindre.jpg
Senast redigerad av Rickard Hedekas den ons maj 18, 2016 12:29 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Inlägg av Andercz »

Där har du det!
Laddlampan drivs med en kabel från regulatorn, pinne 6., och från laddlampan går en kabel direkt till 54 på tändningslåset. Inget annat får vara inkopplat på vägen eller efter.
Jag är på jobbet, jag ser att det är visst lite mer "hitte på" , jag skall studera din ritning och så återkommer jag.

Detta är nog den mest "kreativa" cow-boy-koppling jag någonsin sett. Tyvärr är det inte särskilt lyckat, och det är ren tur om inte regulatorn har tagit skada.

Utmärkt jobb!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rickard Hedekas
Inlägg: 33
Blev medlem: mån maj 16, 2016 8:07 pm
Ort: Hedekas

Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Inlägg av Rickard Hedekas »

Nu har jag kopplat allt efter shemat, men tyvär, den laddar lika konstigt nu, nåt har nog tagit skada. ska jag köpa en ny regulator kanske?

Jag undrar oxå var jag ska koppla in neutral lampan (den till växelspaken). den va ju byglad med laddlampan men det får den ju inte va nu.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Inlägg av Andercz »

Lugna dig lite nu, ha inte så bråttom.. jag måste få tid att se vad som gjorts och vad som skall åtgärdas.

Har din cykel ett BOSCH/ PAL tändningslås?
BOSCH TÄNDNINGSLÅS.jpg
Jag måste kontrollera med 640 original kopplingsschema, jag har inte allt i huvudet..På tidigare JAWA kopplas Laddlampa och Neutrallampa parallellt till 54, inte efter varandra, jag tror jag missuppfattade dig..? Därefter får Neutrallampan jordning i Neutralkontakten och lyser när så sker, medan Laddlampan kopplas till regulatorns terminal 6. Så länge motorn inte går eller laddar dåligt, lyser laddlampan, men så fort generatorn ger tillräckligt med ström slocknar den.
Jag är inte helt säker på att det kopplas likadant på en 640. Det kopplingsschema som finns i den tidigare handboken visar inte vilken lampa som har vilken funktion, och det är svårt att tyda..

Jag återkommer. Måste forska lite och hitta ett korrekt kopplingsschema, anpassat till din cykel.
Det du kopplat efter nu är ett generellt schema.

Jordningen från regulatorn, terminal 3, bör du först ansluta till en jordpunkt på ramen. Till samma jordpunkt ansluter du batteriets MINUS.
Även regulatorns hölje måste jordas, lämpligen på samma punkt.

PLUS-matningen från regulatorn, röd kabel från terminal 5, kan man dra på lite olika sätt.
BATTERIANSLUTNING.jpg
Kan du ta en bild av din "instrumentbräda"? Jag vill veta hur många kontrollampor du har.



Vi hörs,
GODNATT

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rickard Hedekas
Inlägg: 33
Blev medlem: mån maj 16, 2016 8:07 pm
Ort: Hedekas

Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Inlägg av Rickard Hedekas »

Goda nyheter!
Efter allt kopplande nu, efter shemat och den sista bilden du skickade, så funkar nu laddlampan! och Jawan laddar ca 14 volt. Detta ser jag när jag drar startkablar från plus och minus på hojen och sätter batteriet en bit ifrån cykeln. Om jag mäter när batteriet är för nära cykeln så störs tydligen multimetern ut av detta och flimmrar mellan 10 19 volt. Läste om en annan som hadde samma problem och det slutade när han bytte tändkablar.

Så nu undrar jag mest hur jag kopplar neutralen, jag testade parallellt med laddlampanpå 54 och det funkar ju, men är det riskfritt? eller kan det gå bakström?

Fråga två, Är störningarna som blir på mulitimetern nåt att bry sig om? När batteriet sitter på hojen. Kan det bero på att dom har dragit en jord kabel från tändspolen som är ca 50 cm lång och dragit brevid batteriet och jordat bak i ramen?

fråga 3, skulle va skoj om avstängningsspaken på högersidan på styret funkade, ser att det hänger en blå avklippt kabel under tanken, kanske har nåt samband

Fråga 4, läste någonstans att man kan nödkoppla, så man kan starta och köra utan batteri? Tog man av blå 30 på relät och jordade denna kabel i ramen?

Tack för all hjälp!
Bilagor
panel.jpg
tändlås.jpg
multimeter.jpg
Rickard Hedekas
Inlägg: 33
Blev medlem: mån maj 16, 2016 8:07 pm
Ort: Hedekas

Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Inlägg av Rickard Hedekas »

Jag kopplade neutral på 54 och det verkar funka bra.

Jag jordade tändspolen nära där den sitter men det blev ingen skillnad,
men störningarna när jag mäter med multimeter kan jag leva med. (Den laddar ju 14)

så nu är det egentligen bara en sak kvar, On/off knappen.
Nu är den kopplad så att den får 12 volt tillsammans med bromsljuset( en kabel grenas ut till dessa två? och den utgående kabeln från on/off knappen är avklippt under tanken, och där finns 12 volt (eller inget om jag stänger av knappen) Jag undrar hur jag kopplar den för att att använda den som dödar knapp. om jag klipper båda kablar till on off knappen och kopplar mig på någon lämplig kabel.......men vilken??
Bilagor
on off knapp.jpg
Skriv svar