Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Ingen gnista? Inget Ljus?
Rickard Hedekas
Inlägg: 33
Blev medlem: mån maj 16, 2016 8:07 pm
Ort: Hedekas

Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Inlägg av Rickard Hedekas »

Köpte en jawa 350 med sidovagn men den beter sig underligt med laddningen, när jag mäter så står voltmätaren och fladdrar mellan 10 och 19 volt, Jag har testat mätaren på bilen och den laddade ca 14 volt så jag har ju ställt in den rätt. Jag har testat olika batteri på jawan, ett som satt på den och var helt slut, och mitt transalp batteri som är på 12 amp( ska va 6 på jawan) och den beter sig likadant med båda batterier. Är det laddregulatorn som är kass eller är det nåt annat? Vad tror ni?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Inlägg av Andercz »

Hej och välkommen Rickard.
Du har skaffat dig en rolig maskin, även om den konstrar lite nu..
Först vill jag att du berättar vilken modell av JAWA 350 du har köpt. JAWA 350 är ingen modellbeteckning, det berättar bara cylindervolymen ..
Det kan vara en JAWA Perak typ 18 från sent 40-tal - tidigt 50-tal, en JAWA 354 från mitten av 50-talet till tidigt 60-tal, en JAWA 360, en California 361/ 362 ( de drar sällan någon sidovagn, men man vet ju inte..), en JAWA 634, en 638, en 639 eller en 640.. och så ytterligare ett par modeller, alla JAWA 350.
Alla data står på ID-skylten på styrhuvudet.

Mellan vilka punkter mäter du? Före eller efter regulatorn? Mellan batteri och ram?
Är batteriet kopplat rätt? De tidigare JAWA hade PLUS kopplat till ramen/ Jord.
Jag misstänker att den har 12 volt elsystem? Eller 6 Volt?
Startar motorn lätt och går den bra för övrigt?
Varierar lysets intensitet?
Lyser laddlampan när motorn går eller slocknar den som den skall?
Enfas eller trefas generator?
Har den elektronisk tändning?

Det kan vara regulatorn som spökar, men jag måste svara lite olika beroende på vilken maskin du har...

Vi hörs snart? ;)

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rickard Hedekas
Inlägg: 33
Blev medlem: mån maj 16, 2016 8:07 pm
Ort: Hedekas

Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Inlägg av Rickard Hedekas »

Hej! Den heter jawa 350 640 style, det är 95 års modell. Den startar lätt och ljuset och blinkers och sådant funkar som det ska. Men laddlampan lyser hela tiden. Jag mäter rätt på batteriet, jag skall lägga upp en you tube film strax, där du kan se när jag mäter. Batteriet var skrot på den så nu ikväll har jag testat att med ett batteri från min Honda Transalp.
Rickard Hedekas
Inlägg: 33
Blev medlem: mån maj 16, 2016 8:07 pm
Ort: Hedekas

Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Inlägg av Rickard Hedekas »

Här kan du kolla på länken nedan, så ser du när jag mäter på batteriet, Mvh Rickard
Kan tillägga att stoppknappen vid höger hand ej fungerar


https://www.youtube.com/watch?v=zfdE0hb ... e=youtu.be
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Inlägg av Andercz »

OK, utmärkt. Den låter ju frisk.

En JAWA 640 har definitivt 12 Volt elsystem, och minus till ramen. Har den batteritändning och trefas alternator? En bild på generatorn/ alternatorn hjälper.. 1995 är just i brytpunkten mellan batteritändning och elektronisk tändning..

Jag utgår från att den har brytartändning och en trefasalternator.
JAWA 638, 639, 640-1, 3-FAS ALTERNATOR.jpg
Likriktaren har tre dioder på ett kylelement, som om de trots detta blir överhettade kan lossna från sin lödning. Oftast är det bara en diod som har lossnat och att löda tillbaka den brukar lösa problemet.
JAWA 638 likriktare mm.JPG
Det finns numera elektroniska regulatorer som ersättningsdel.
VAPE U-1 Likriktare JAWA 638-640.JPG
Släpskon till alternatorn kan också bli sliten och då hitta på lite konstiga hyss. Den har ibland påträffats felkopplad, eller med skadade kablar.
SLÄPKONTAKTER JAWA 638.JPG
Jag tror du har lite att kolla .
Har du handböcker? En verkstadshandbok och en reservdelsbok är två av de viktigaste verktygen. Jag skall kolla vad jag har, det finns lite att ladda ned under MEKTIPS / Handböcker, här på hemsidan.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rickard Hedekas
Inlägg: 33
Blev medlem: mån maj 16, 2016 8:07 pm
Ort: Hedekas

Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Inlägg av Rickard Hedekas »

Det sitter brytarlöst på sa Gubben som ja köpte den av, här är en bild på laddregulatorn som sitter, jag har inga handböcker eller scheman alls tyvärr, men ja är mycket tacksam för alla tipps

Kan man mäta laddregulatorn och se om den e sönder?
Bilagor
mindre.jpg
mindre.jpg (43.93 KiB) Visad 22500 gånger
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Inlägg av Andercz »

Ah, OK, vi kommer närmare sanningen..

Har den fått ett komplett elektroniskt system eller bara "snikvarianten" med brytarna utbytta till en rotor och en sensor? Man behåller då original-alternatorn. En bild av insidan av generatorkåpan reder ut det frågetecknet.

Har cykeln alltid, eller hela tiden sedan installationen av VAPE( elektroniska systemet är så långt att skriva hela tiden) haft dessa elproblemen och kanske bidragit till att farbrorn gjorde sig av med den? I så fall måste du kolla igenom installationen, alla kopplingar och kabeldragningar.
Jag tror du kan använda dig av standard kopplingsschemat, om du har det kompletta systemet.

VAPE, eller POWERDYNAMO, är normalt mycket stabilt och pålitligt, det är sällan delar bara går sönder. Oftast är orsaken misstag vid installationen, eller påhittiga "förbättringar"..

Bland annat inkopplingen av just laddlampan kan vara felgjord. Det kan påverka regulatorns beteende. Gå igenom hela installationen, med kopplingsschemat som facit. Laddlampan skall inte anslutas till jord, kolla kopplingsschemat.
GENERELLT Kopplingsschema VAPE JAWA Eng,Ty,Sv Update.JPG
Jag skickar installationsinstruktionerna direkt till dig.
Tändning och generator är helt separerade, så att om laddningen och "strömkretsen" spökar påverkar det normalt inte tändningen. Den där vita kopplingsplinten på din bild verkar inte vara original VAPE, och det är svårt att veta hur den är uppkopplad om man bara ser ena sidan av den. Dessutom är det två röda kablar in, och en brun... Det underlättar felsökningen om man vid installationen fortsätter att använda kablar med samma färger som i originalkablaget som följer med i VAPE-kitet, och som finns på VAPE´s kopplingsschema.. Det verkar vara lite blandad kompott. Det är OK att återanvända hojens originalkablar, men man får komma på ett "logiskt" sätt att använda dem, så man inte försvårar och förvillar..
Jag är ganska övertygad om att du kan hitta orsaken till laddningsproblemen i installationen av VAPE-systemet. Om någon komponent är skadad återstår att se. Det är svårt att mäta fram ett fel i till exempel regulatorn.
Det primära blir att se till och kontrollera att VAPE är korrekt installerat.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rickard Hedekas
Inlägg: 33
Blev medlem: mån maj 16, 2016 8:07 pm
Ort: Hedekas

Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Inlägg av Rickard Hedekas »

Tack för all hjälp, Kan jag helt enkelt följa elschemat som du la upp på bilden?(powerdynamo) eller menar du att jag eventuellt har en annan generator än den på bilden? som ja skall kolla upp??? och att ja då isåfall behöver ett annat shema

Det står väl Vape på min laddregulator som ja la upp en bild på(kolla bilden), så då kan man väl utesluta snikvarianten väl?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Inlägg av Andercz »

Nej, båda varianterna använder samma regulator. VAPE är tillverkarens namn.

Om du kikar under skalet på höger sida blir allt uppenbarat.
Der din anläggning ut som såhär, har du den enklare varianten, där bara brytarna är utbytta mot en sensor och en rotor, ben den gamla alternatorn sitter kvar.
JAWA 638-639-640-bara brytare VAPE.jpg
Ser det ut som detta, har du den fulla hela varianten av VAPE.
JAWA 638 med VAPE.jpg
Regulatorn skall sitta luftigt och helst skruvas fast mot något metalliskt, så att kylningen blir bra. Din verkar ligga ner och ligga löst? Det syns inte riktigt hur den är monterad på bilden..

Du kan följa det elschema jag skickade tidigare. Jag har dock sett att regulatorn på den bilden kanske inte riktigt överensstämmer med den som sitter på din båge, det har förekommit en viss produktutveckling. Jag har nu uppdaterat kopplingsschemat. Funktionen är densamma.
GENERELLT Kopplingsschema VAPE JAWA Eng,Ty,Sv Update.JPG

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rickard Hedekas
Inlägg: 33
Blev medlem: mån maj 16, 2016 8:07 pm
Ort: Hedekas

Re: Jawa 350 laddar för mycket och konstigt,10-19 volt

Inlägg av Rickard Hedekas »

Jag tackar så mycket för all suport! Jag skall följa elshemat ikväll, Jag har ju sidovagn så ja har lite svårt att se hur kåpan sitter över generatorn. En skruv uppe och en nere. sedan är det ett hål i mitten av kåpan. är det nån skruv där? Och så antar jag att man måste ta lös bromspedalen.

Skall ta av kåpan ikväll, mycket intressant detta. Tackar änn en gång för all hjälp!
Skriv svar