Generator 257a

Ingen gnista? Inget Ljus?
Walle
Inlägg: 4
Blev medlem: ons jun 10, 2009 1:32 pm
Ort: Lerum

Generator 257a

Inlägg av Walle »

Hej
Sedan några år har jag haft växellåds problem med min sidovagnsutrustade Monark-Jawa. Problemet är att 3:an ramlar ur och jag har inte lyckats bli av med problemet. provade även byte till annan motor som visade sig ha samma fel. Tråkigt eftersom jag utrustat 356:an med Vape system och var mycket nöjd med detta. Jag har nu bytt till en annan motor från en militär 257:a och då uppstår problemet att strömmen inte räcker till positionsbelysning på sidovagnen. Känner inte att jag i detta skede har lust att investera i nytt Vape system. Jag har läst i Försvarets Verkstadshandbok för 257:an att en ledig utgång på generatorn kan användas för laddning av batteri. Är det någon som vet hur detta skall fungera och hur mycket utgången kan belastas? Jag har provat att belasta den extra utgången med ca. 35W men då misständer motorn. Jag har tillfälligt löst problemet med att sätta led-lampor med likriktare och spänningsstab. innan.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Generator 257a

Inlägg av Andercz »

Walle skrev:Sedan några år har jag haft växellåds problem med min sidovagnsutrustade Monark-Jawa. Problemet är att 3:an ramlar ur och jag har inte lyckats bli av med problemet. provade även byte till annan motor som visade sig ha samma fel.
Välkommen Walle!
Vart bor du? Skriv gärna hemort i profilen, vi kanske är grannar eller i alla fall tillräckligt nära varann för att kunna hjälpas åt att fixa saker?

Ditt problem med växellådan (växellådorna) kräver tyvärr att du delar på motorn och renoverar de delar som slitits. Förmodligen är det växelförargafflarna som är utnötta och inte flyttar kugghjulen riktigt så långt som det behövs. Detta leder ofta till att något eller några kugghjul skadas. Det brukar ligga en hel del med metallflisor i oljan. Att du lyckats köra med den i flera år i det skicket är på sitt sätt imponerande, men kanske inte att rekommendera.

Att ersätta med 257A´s motor kanske inte ger riktigt den kraft som behövs för en sidovagnsmaskin? 17 Hkr..
Men det märker du, bara du kan få ljuset att fungera.
Motorn typ 579-05 har en alternator på 12 volt/ 35W. Den ger alltså växelström. Har du en 35W lampa i strålkastaren och lampa i bak har du redan där utnyttjat hela kapaciteten. Att det går att ladda ett batteri från pol (20) innebär inte att det går att ta ut ytterligare 35 watt. Batteriet får nöja sig med skvättarna som blir över liksom.. Det bör även sitta ett laddrelä/likriktare emellan alternatorn och batteriet.

Jag skulle rekommendera dig att montera ett tändsystem som satt original på din 350cc motor. Visserligen blir det att gå tillbaka till 6 Volt, men den generatorn är gjord med batteriladdning i åtanke.

Alternativt frågar du http://www.powerdynamo.biz om det går att köpa bara bottenringen/monteringsringen till din VAPE och på så sätt kunna montera den i din 579´a. Det är bara 13 mm som skiljer, 97mm i JAWA 554 och 110mm i JAWA 579. Kanske kan du få en ny ring tillsvarvad i någon mekanisk verkstad? Borde inte kosta hela skjortan...?
Om du modifierar så att du kan använda din VAPE, kan du dessutom använda båda tändspolarna och ha två tändstift i din 579-motor. Det blir faktiskt en märkbar effekthöjning, något du nog behöver för att dra sidovagnen.
OBS! Använder du bara en utgång på en VAPE med dubbel-spole , måste du jorda den andra utgången, annars bränner du tändspolen.

Lycka till!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Walle
Inlägg: 4
Blev medlem: ons jun 10, 2009 1:32 pm
Ort: Lerum

Re: Generator 257a

Inlägg av Walle »

Hej Andercz
Tack för ditt svar. Jag har haft isär motorn och bytt gafflar, vist är vissa delar lite slitna men inget katastrofalt. jag tror att problemet är en kombination av gafflarna och pinnarna pådreven. Nuhar jag två motorer att ta delar från varav en med vridet vevparti.

Syftet med att sätta i 579:an var att kunna köra under sommaren och spara motormekandet till vintern. Tänkte försöka åka på ett par träffar eller rallyn. När jag väl provkört känner jag ingen direkt effektminskning utan en mycket mjukare gång medjämnare steg mellan växlarna. Jag har tidigare tyckt att 554:an har ett större hopp mellan 2:an och 3:an vilket inte passar med sidovagnen.

Det här med att bara byta ringen till Vape systemet låter intressant och jag har mailat Powerdynamo med en förfrågan. Jag provar just nu med ett batteri på utgång 20 med en kraftdiod före. Vad gäller positionsljus kör jag med ledlampor tills vidare eftersom dessa bara drar 100mA tillsammans. I strålkastaren har jag 35/35 W H4 i en insats från en gammal WV Polo som passar i storlek.

Walle
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Generator 257a

Inlägg av Andercz »

Walle, jag har kollat med MZ-B, eller http://www.powerdynamo.biz som de numera heter.
Adaptorringen finns att köpa separat, kostar 33,76 Euro + 4 Euro porto. Artikelnummer j5796179910, ADAPTERRING.
Det är ju den klart bästa lösningen, och förmodligen den snabbaste och billigaste också.

Lycka till, hoppas vi ses i sommar . Kom till Västerås i augusti!

Vad har du för sidovagn, förresten? Det kan inte var någon stor vagn i alla fall?

Vi hörs

Andercz
PS
Jag ser att du bor i Lerum. Då har du nära till att träffa på en massa andra JAWA-tokingar, både i Göteborg, Trollhättan, Lilla Edet, Borås, ja hela västsverige är full av såna! Haka på en körning! Kolla i Kalendariet!

DS
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Walle
Inlägg: 4
Blev medlem: ons jun 10, 2009 1:32 pm
Ort: Lerum

Re: Generator 257a

Inlägg av Walle »

Hej
Jag skickade en orderförfrågan till Powerdynamo efter ditt svar så vi får väl se är de hör av sig. Hittade inget när jag sökte på numret på deras hemsida.

Jo sidovagnen är en i mitt tycke liten vagn med en vikt på 70kg och maxlast på 100kg årsmodell 1961. Fabrikatet är Junak vad jag tror är från Polen. Vagnen monterade jag på för 10 år sedan men har inte kört några längre turer eftersom jag varit osäker på motorn. Från början var vagnen obromsad men jag bytte till ett bakhjul från JAWA 257A samt en riktig stötdämpare istället för gummiband. Mao. verkar fotbromsen på både bakhjul och vagn via ett brythjul.

Jo jag har kört med Jawagänget här i väst men de var ett tag sedan. Hoppas kunna komma ut lite mer nu.

Walle
Walle
Inlägg: 4
Blev medlem: ons jun 10, 2009 1:32 pm
Ort: Lerum

Re: Generator 257a

Inlägg av Walle »

Hej
Nu är adapterringen monterad och den passade ypperligt bra. Jag kan kanske tycka att priset 59 euro med alla avgifter var lite högt för en ganska enkel pryl. Men å andra sidan viste jag ju inte hur den skulle se ut och så blev resultatet mycket bra. Jag har bytt till riktiga glödlampor igen för vist blir ljuset bättre. Har bara hunnit med en kortare provkörning som var till full belåtenhet. Jag har inte full koll på hur laddkontrollampan fungerar nu med batteri och inkoppling enligt dödarknappsmetoden.

Ett stort tack till dig Andercz för råd och tips.

Fortsättning följer efter längre provkörning.

Walle
Skriv svar