Brytarlöst-laddning

Ingen gnista? Inget Ljus?
anrad
Inlägg: 1
Blev medlem: mån apr 23, 2018 2:57 pm
Ort: Linköping

Brytarlöst-laddning

Inlägg av anrad »

Hej,

Jag har en 350 White Sport 1994, det verkar inte vara brytarlöst på den, när kom det?
Har väldiga problem med laddningen, laddlampan lyser och den laddar inte, har bytt allt nu utom rotorn
Skulle kanske satsat på en Vape sats istället?

Med vänlig hälsning

Anders Rådberg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Brytarlöst-laddning

Inlägg av Andercz »

Hej, Anders
Du har alltså en JAWA 640. Det står antagligen ett nummer till på ID-plåten, och samma sak på motorn , 640-1 (eller 2, 3, 4...) och sedan serienumret 123456.
Siffran i mitten anger versionen, och bland annat anges där vilken typ av tändning/ alternator som installerats. Från i alla fall 1991 fanns det två olika elektroniska tändsystem, ett från VAPE och ett från DUCATI. Det är viktigt att veta vilket system man har, delarna går inte att byta mellan dem.. Dessutom fanns det äldre trefassystemet med brytartändning kvar som alternativ. Till det senare kan man byta ut bara brytarna till en elektroniskt brytarlös variant, detta som en "snikvariant". För att hjälpa dig måste jag veta vilket av de tre du har. Ett foto vore till stor hjälp.
JAWA 640, Ignition DUCATI - VAPE, 1991.jpg
Har du ett VAPE-system eller det gamla 3-fassytemet går det att skaffa alla komponenter, eller installera den senaste versionen VAPE. Ducatidelar kan vara svåra att hitta. Det är till och med så att om du har ett Ducatisystem, har vevaxel och motorblock modifierats för den så att ett VAPE inte kan installeras.

Vilka komponenter har du hittills bytt ut? Om det är ett helt elektroniskt system vore ju det första man byter regulatorn. Har du bytt den?
Är batteriet korrekt inkopplat? Om batteriet och generatorn/ alternatorn har olika polaritet lyser laddlampan konstant.
Har du en äldre typ av regulator, med tre dioder, har de en egenhet att bli varma och en eller två dioder lossnar från lödningen. Ofta kan man löda tillbaka den/dem och det är allt som behövs för att allt skall fungera.

Man kan även ersätta med en elektronisk regulator. Dessa finns för PLUS- och MINUS-jord, din skall ha MINUS-jord. Installerar man regulator med fel polaritet blir det ingen förbättring...
Nedan ser du kopplingsschemat för den äldre trefas batteritändningen.
JAWA 640 - 01 kopplingsschema.JPG
Såhär skall VAPE vara installerad på en JAWA 640:
640-639_VapeNEW.JPG
Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Brytarlöst-laddning

Inlägg av Andercz »

Ajajajaj, nu ser jag att jag läst fel från början, jag missade att det INTE är brytarlös tändning i din motor. Du har alltså den gamla hederliga batteritändningen med tre faser.

OK, då börjar vi om lite.. Glöm bort vad jag skrev om DUCATI.
JAWA 638 likriktare mm.JPG

Har du installerat ny regulator? Är alla dioderna i LIKRIKTAREN friska och fastlödda? Eller är det en elektronisk regulator? Är det rätt polaritet?
Är inte alla tre faserna med, laddar den dåligt. Kolla upp den enligt det jag skrev i första svaret - har någon diod lossat från lödningen?
VAPE U-1 Likriktare JAWA 638-640.JPG
Har du bytt pickup/ släpkontakt? Dåliga kol ger dålig effekt..
SLÄPKONTAKTER JAWA 638.JPG
Det är väl dessa två komponenter det kan betala sig att byta. Sedan bör man installera ett komplett VAPE.
Det lönar sig inte i ditt fall att bara skaffa "snikvarianten" med endast tändning. Eftersom det är generatorn som spökar , skaffa ett komplett VAPE.

Vi hörs

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
radbean
Inlägg: 12
Blev medlem: lör maj 05, 2018 7:43 pm

Re: Brytarlöst-laddning

Inlägg av radbean »

Tack för svar och intresset!
jag har bytt allt nu inklusive generator.
Den började fungera (ladda) när jag bytte rotor.

Men men men...
när jag provkörde med den nya rotorn så var plötsligt tomgången lite lägre och det värsta den är mycket slöare?!
svarar inte på gasen som förut, det händer liksom inget, gör knappt 100 nu.

vad kan det blivit?
stiften ser perfekta ut och så

ska gå med i klubben nu, är ju ett måste
synd för gillar min Jawa
skulle säja den är typ 30% slöare helt plötsligt
ser inte hela skylten för kåpan

TLJ 640
102 RT 014.......

mvh

Anders
radbean
Inlägg: 12
Blev medlem: lör maj 05, 2018 7:43 pm

Re: Brytarlöst-laddning

Inlägg av radbean »

Det är brytarlös tändning med två impulssensorer ser det ut som
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Brytarlöst-laddning

Inlägg av Andercz »

Det finns inget system jag känner till som har två sensorer. En bild skulle hjälpa. Men visst har du en vanlig batteritändning? Du skrev ju i ditt första inlägg, innan du ändrade användarnamn, att du INTE hade ett brytarlöst system. "Jag har en 350 White Sport 1994, det verkar inte vara brytarlöst på den" Då har den två brytare, en för vardera cylinder/ tändstift.
Så en bild bör göra den saken klar. Det underlättar när man skall leta fel, att vet vilken variant vi letar i.
Har du ställt tändningen enligt instruktionerna? I rätt ordning?

Har du gjort "Plug-cut" testen ännu? Tag upp den i toppfart, döda den i farten och stanna genast utan att gå ner på tomgång. Tag ut tändstift(-en) med en gång och kolla. Är de våta = elfel/ dålig gnista, är de torra = förgasarfel/ tjyvluft.

Det kan vara så enkelt att det är dåligt flöde igenom bensinkranen, Den måste ge minst 20cl i minuten, 2 dl alltså. Plocks loss slangen vid förgasaren och öppna kranen, låt det rinna ut i ett lämpligt kärl i en minut och mät hur mycket det har runnit igenom. Rengör kranen/ tanken om det är mindre än 2 dl.

Har du kollat att alla tre dioderna sitter fastlödda i likriktaren? Är en död eller sitter lös laddar den dåligt och det kan även påverka gnistan.

Har du kollat Pick-Up-en? Är kolen OK?

Ordna en bild så vet vi båda två vad vi pratar om. Jag vet inte ännu säkert vilket slags generator och tändningssystem du har.
Du behöver inte nytt användarnamn varje gång du skriver.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
radbean
Inlägg: 12
Blev medlem: lör maj 05, 2018 7:43 pm

Re: Brytarlöst-laddning

Inlägg av radbean »

Tack Andercz!

Tappade bort både användarnamn och inlogg.
Den laddar nu men går svagt på fyran och låga varv i backarna, svag
ska ladda upp en bild
Det är brytarlös och ser ut att vara 2 sensorer?

mvh

Anders
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Brytarlöst-laddning

Inlägg av Andercz »

Jag tror det finns eller fanns ett rysktillverkat elektroniskt system med två sensorer. Men det har jag aldrig sett i verkliga livet. Men du lyckades hitta alla delar nya, så då måste ju du veta vilken tillverkare det är? Vart hittade du de nya delarna?

Det fanns även någon engelsk tillverkare av elektronisk tändning som gjorde en version för JAWA, jag kommer inte ihåg namnet just nu. För att installera den måste man borra och gänga nya hål i motorblocket.

Vidare finns det ett elektroniskt system med enbart tändning, www.imfsoft.com, som "återanvänder" den gamla generatorn. Den är alltså en hybrid, som kräver ett batteri för att fungera. Det känns lätt igen på att det består av ett grönt kretskort som roterar..

Den absolut vanligaste tillverkaren heter VAPE, eller POWERDYNAMO. Det är samma prylar, men Powerdynamo står egentligen för design och forskning, medan VAPE tillverkar dem..
Du har ju bytt ut alla delarna så du borde ju veta vad det är för tillverkare? Är hojen importerad från något öst-land?
Ju mer fakta och data du ger, desto lättare är det att förstå vad som kan ha gått fel, och att hjälpa dig.

Vänta spänt på en bild.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
radbean
Inlägg: 12
Blev medlem: lör maj 05, 2018 7:43 pm

Re: Brytarlöst-laddning

Inlägg av radbean »

20180505_172317.jpg
Hej Andercz,

Testade bensinkranen, sitter ett filter på, den ger typ 1,7 dl på två minuter.
Den gick bättre när jag skruva in luftskruven lite.
Fick byta insugspackning, den som satt hade mindre hål än insuget? Varför
Satte i en med samma diameter och den gick lite bättre
Nog tycker jag det är två likadana sensorer
Köpte den på Auktion i Karlstad från en Farbror som hade en massa Jawor, flera utan regbevis
Denna hade i alla fall det.

Jag övningskör med dottern som har en Honda Hornet 600.
Problem hänga med, särskilt i backar där den sackar, växlar jag ner så sticker den direkt dock. Måste ligga på typ maxvarv
Vad händer om jag sätter i större munstycke än specat 100?

Det var rotorn som var trasig, beställde en från JAWA PARTS.COM

Mvh

Anders
radbean
Inlägg: 12
Blev medlem: lör maj 05, 2018 7:43 pm

Re: Brytarlöst-laddning

Inlägg av radbean »

Bild på Jawan, 430 mil nu
Bilagor
20170705_210151.jpg
Skriv svar