Brytarlöst-laddning

Ingen gnista? Inget Ljus?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Brytarlöst-laddning

Inlägg av Andercz »

OK, nu kommer vi någon vart. Du har en tidig konvertering till brytarlös tändning.

Anledningen till att du har två sensorer är att du har kvar de gamla tändspolarna, och du bara har själva tändningen "moderniserad", d.v.s. alla andra elektriska detaljer är de ursprungliga.
På modernare anläggningar har man även bytt ut tändspolarna mot en modern enhet, med två utgångar. Denna behöver då bara en sensor.
Nackdelen med den"snikvariant" som det är, är att man sitter kvar med alla gamla delar framför allt generator, regulator, kondensatorer och likriktare. Alla dessa komponenterna är de som oftast ställer till problem, själva brytaren blir möjligen utsliten, men är lätt att byta ut. Enligt min mening är detta en lösning där man bara tänker med plånboken. Det är billigare, men man får inte det man tror man får.

Så, har du kollat att likriktaren mår bra? Är alla tre dioderna fastlödda? Jag påpekade i ett tidigare svar att de kan gå så varma att lödningen lossar. Då förlorar du en fas(av tre) och laddningen blir dålig, och med dålig laddning blir det dåligt med strömming till tändningen.
ELLER har du redan bytt ut delarna mot en elektronisk regulator?
Det är fortfarande en batteritändning du har, inte en hel elektronisk tändning.
Generatorn laddar batteriet - batteriet ger ström till tändpolarna.

På de gamla 3-fasgeneratorerna sitter en pick-up. Har du kollat att den är OK? Du säger att du bytt ut allt, men just pick-upen brukar man missa. Den är viktig även den för att alla tre faserna skall fungera klanderfritt. Se bild i tidigare svar.

De fel du har hittat, med för trång förgasarpackning, är ju väldigt bra och ett bra resultat av en noggrann sökning.

1,7 Dl i genomströmning är egentligen inte godkänt. Har du skruvat ur kranen? Den har en "nätstrumpa" på sig som skyddar mot skräp i tanken. Detta filter är ofta igensatt av just rost och annat skräp. Kanske kan man rengöra det, eller köp ett nytt.

Försök med ett 100-munstycke, eller 105, men då får du ställa in förgasaren igen. Och innan du har löst allt med tändningen, kommer inte förgasar-justeringar att lösa alla dina problem.

Har du gjort den där gasa- stoppa- kolla tändstiftet- testen ännu?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
radbean
Inlägg: 12
Blev medlem: lör maj 05, 2018 7:43 pm

Re: Brytarlöst-laddning

Inlägg av radbean »

Hej Andercz,

Tack för svar, där ser man, skulle köpt ett VAPE direkt
jag har bytt stator, rotor, regulator, kol och spänningsomvandlaren mot nytt.
Tändspolen är inte bytt.
Puck up vet jag inte riktigt vad du menar.
Men nu laddar den perfekt, borde väl tändni gen med vara rätt?
De andra testerna har jag inte hunnit gjort än
100 står det i manualen är standard

Mvh

Anders
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Brytarlöst-laddning

Inlägg av Andercz »

Med Pick-up menar jag den släpkontakt där kolen sitter.
OK, du har alltså bytt det mesta, förutom tändspolar.

Jag har inte fler tips eller kommentarer innan du har gjort flera tester, den där stopp-och-kolla-tändstiftet till exempel, Döda motorn när den håller på och larva sig, inte innan, och låt den inte rulla på tomgång, utan döda den tvärt, kör in till kanten och skruva ut ett tändstift. Eller om du timar det till att du kommer hem till garaget. Står den på tomgång innan du plockar ut stiftet, är det tomgångens förhållande du får reda på, inte hur den är när den bråkar.

Jag skulle kolla hur bensinkranens sil ser ut.
JIKOv bensikran.jpg
Jag har själv haft en motor som inte ville gå fortare än 70 - 75. Det var för dåligt flöde till förgasaren på grund av tilltäppt sil inne i tanken.. En prutt med tryckluft eller till och med en cykelpump kan ibland tillfälligt blåsa bort skräpet, om man inte kan eller vill skruva loss kranen. Men det kommer oftast tillbaka, om man inte rensar tanken.


Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
radbean
Inlägg: 12
Blev medlem: lör maj 05, 2018 7:43 pm

Re: Brytarlöst-laddning

Inlägg av radbean »

Har bytt till ny bensinkran och gjort ren tanken grundligt nu. Går bättre men varvar inte ur på fyran. Gör 110 på trean men knappt 90 på fyran.
Vad kan vara galet?
Kör man sakta på trean eller fyran så händer inget om man gasar till.
Ska göra testet.
Står det ska vara 100 munstycke så känns fel sätta i större.
radbean
Inlägg: 12
Blev medlem: lör maj 05, 2018 7:43 pm

Re: Brytarlöst-laddning

Inlägg av radbean »

Hej,

Nu har jag skaffat Vape system
Men jag får inte laddlampam att och neutral lampan att lysa alls.
Laddlampan grön röd tråd från mya regulatorn, men var ska den kopplas in?
Neutral grå kabel från nya härvan och fäst bredvid framdrevet som tidigare , samma här var ska den kopplas?

Mvh

Anders
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Brytarlöst-laddning

Inlägg av Andercz »

Laddlampan kopplas mellan regulatorn - Röd/ Grön kabel - och 54 på tändningslåset. Normalt kan man låta den kabeln sitta kvar, som går från laddlampan till tändningslåset.
GENERELLT Kopplingsschema VAPE JAWA Eng,Ty,Sv Update.JPG
Det hade förmodligen gått bra att installera VAPE och använda den gamla härvan, och göra kompletteringar som kan behövas. För tydlighetens skull brukar jag försöka ha samma färg på kabel inen krets, alltså kan jag få installera en förlängning av den blå kabeln till tändspolen. Det blir lättare att hitta fel på det viset.
Neutralkontakten matas också från 54 på tändningslåset. Den jordas i motorn/ godset.
JAWA 640 3 Phase, NEUTRA, ON-OFF original.jpg
Mario Magers kopplingsscheman brukar vara tydliga och detaljerade, men för JAWA 640 har han glömt bort neutralkontakten helt och har även missat att skriva ur numren på kopplingspunkterna på tändningslåset.
Den kan ändå var till viss hjälp. Jag skulle kunna "rita färdigt" det kopplingsschemat, men har inte tid just nu.
640-639_VapeNEW, SE.jpg
Originalschemat kanske kan hjälpa lite till.. Detta är från en annan handbok..
Här ser man tydligare kopplingen av Neutral- och Laddlamporna
Den Röd/Gröna kabeln skall alltså kopplas till ena polen på Laddlampans sockel, det gick en grön kabel från den gamla regulatorn (2) som man ofta kan återanvända. Den andra polen går till 54, via/ tillsammans med Neutrallampan.
JAWA 639-02 WIREING COULORIZED.JPG
Hoppas detta hjälper?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
radbean
Inlägg: 12
Blev medlem: lör maj 05, 2018 7:43 pm

Re: Brytarlöst-laddning

Inlägg av radbean »

Hej!

Tackar!

Ska kolla imorgon

Jag har ansökt om medlemskap nu.

Den startar och svarar på ett helt annat sätt på gasen i alla fall.

Det är väl rätt att det blir bara den glänsande nya regulatorn kvar väl?
Vad mycket skrot som försvann isf

Mvh

Anders
radbean
Inlägg: 12
Blev medlem: lör maj 05, 2018 7:43 pm

Re: Brytarlöst-laddning

Inlägg av radbean »

Glänsande och flänsade menar jag
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Brytarlöst-laddning

Inlägg av Andercz »

Precis!
Ut med det gamla in med det nya! Precis som på Nyår..

Ofta kan man dock återanvända det gamla kablaget, eller delar av det, och sedan låter jag oftast allt annat sitta kvar. Man kan isolera någon ända om den skulle kunna vara tveksam om den inte är urkopplad i båda ändarna..
Om du har ett relä till den BLÅ kabeln från tändspolen, brukar jag använda kabeln från 15 ( eller 54) på tändningslåset, som tidigare strömsatte tändspolarna. Reläet får då ström så fort man skjuter ner nyckeln, och det byter jordningen - du kan starta.

Detta kräver förstås att du alltid har ett laddat batteri. Om du har ett urladdat batteri kommer inte reläet ett röra sig och du kan inte starta. Se därför till att reläet placeras så att du enkelt kan komma åt det, och i nödfall koppla loss den blå kabeln, och så kan du starta även utan ett laddat batteri, men du får döda motorn på något annat sätt tills du har fått batteriet laddat.

Detta är en anledning till att jag ofta försöker hitta på en mekanisk dödarknapp. Då är man oberoende av ett laddat batteri bara för att kunna starta. Sedan brukar jag ändå ha ett batteri, för ljuset blir bättre på låga varv och man kan ha en laddlampa fungerande. Man kan även ha parkeringsljus och arbetsljus om man vill slå upp ett tält om natten. Installera ett cigarettändaruttag så kan du ladda mobilen...

Det finns väl en dödarknapp integrerad i högra ljuskontrollen på styret? Det kan bli lite mekkigt men kan löna sig, tycker jag.
RELÄ funktion.JPG
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
radbean
Inlägg: 12
Blev medlem: lör maj 05, 2018 7:43 pm

Re: Brytarlöst-laddning

Inlägg av radbean »

Hej,

Nu går den helt perfekt med VAPE systemet! Vilken skillnad!

Mvh

Anders
Skriv svar