Re: Brytarlöst-laddning
Postat: ons maj 16, 2018 11:40 am
OK, nu kommer vi någon vart. Du har en tidig konvertering till brytarlös tändning.
Anledningen till att du har två sensorer är att du har kvar de gamla tändspolarna, och du bara har själva tändningen "moderniserad", d.v.s. alla andra elektriska detaljer är de ursprungliga.
På modernare anläggningar har man även bytt ut tändspolarna mot en modern enhet, med två utgångar. Denna behöver då bara en sensor.
Nackdelen med den"snikvariant" som det är, är att man sitter kvar med alla gamla delar framför allt generator, regulator, kondensatorer och likriktare. Alla dessa komponenterna är de som oftast ställer till problem, själva brytaren blir möjligen utsliten, men är lätt att byta ut. Enligt min mening är detta en lösning där man bara tänker med plånboken. Det är billigare, men man får inte det man tror man får.
Så, har du kollat att likriktaren mår bra? Är alla tre dioderna fastlödda? Jag påpekade i ett tidigare svar att de kan gå så varma att lödningen lossar. Då förlorar du en fas(av tre) och laddningen blir dålig, och med dålig laddning blir det dåligt med strömming till tändningen.
ELLER har du redan bytt ut delarna mot en elektronisk regulator?
Det är fortfarande en batteritändning du har, inte en hel elektronisk tändning.
Generatorn laddar batteriet - batteriet ger ström till tändpolarna.
På de gamla 3-fasgeneratorerna sitter en pick-up. Har du kollat att den är OK? Du säger att du bytt ut allt, men just pick-upen brukar man missa. Den är viktig även den för att alla tre faserna skall fungera klanderfritt. Se bild i tidigare svar.
De fel du har hittat, med för trång förgasarpackning, är ju väldigt bra och ett bra resultat av en noggrann sökning.
1,7 Dl i genomströmning är egentligen inte godkänt. Har du skruvat ur kranen? Den har en "nätstrumpa" på sig som skyddar mot skräp i tanken. Detta filter är ofta igensatt av just rost och annat skräp. Kanske kan man rengöra det, eller köp ett nytt.
Försök med ett 100-munstycke, eller 105, men då får du ställa in förgasaren igen. Och innan du har löst allt med tändningen, kommer inte förgasar-justeringar att lösa alla dina problem.
Har du gjort den där gasa- stoppa- kolla tändstiftet- testen ännu?
Andercz
Anledningen till att du har två sensorer är att du har kvar de gamla tändspolarna, och du bara har själva tändningen "moderniserad", d.v.s. alla andra elektriska detaljer är de ursprungliga.
På modernare anläggningar har man även bytt ut tändspolarna mot en modern enhet, med två utgångar. Denna behöver då bara en sensor.
Nackdelen med den"snikvariant" som det är, är att man sitter kvar med alla gamla delar framför allt generator, regulator, kondensatorer och likriktare. Alla dessa komponenterna är de som oftast ställer till problem, själva brytaren blir möjligen utsliten, men är lätt att byta ut. Enligt min mening är detta en lösning där man bara tänker med plånboken. Det är billigare, men man får inte det man tror man får.
Så, har du kollat att likriktaren mår bra? Är alla tre dioderna fastlödda? Jag påpekade i ett tidigare svar att de kan gå så varma att lödningen lossar. Då förlorar du en fas(av tre) och laddningen blir dålig, och med dålig laddning blir det dåligt med strömming till tändningen.
ELLER har du redan bytt ut delarna mot en elektronisk regulator?
Det är fortfarande en batteritändning du har, inte en hel elektronisk tändning.
Generatorn laddar batteriet - batteriet ger ström till tändpolarna.
På de gamla 3-fasgeneratorerna sitter en pick-up. Har du kollat att den är OK? Du säger att du bytt ut allt, men just pick-upen brukar man missa. Den är viktig även den för att alla tre faserna skall fungera klanderfritt. Se bild i tidigare svar.
De fel du har hittat, med för trång förgasarpackning, är ju väldigt bra och ett bra resultat av en noggrann sökning.
1,7 Dl i genomströmning är egentligen inte godkänt. Har du skruvat ur kranen? Den har en "nätstrumpa" på sig som skyddar mot skräp i tanken. Detta filter är ofta igensatt av just rost och annat skräp. Kanske kan man rengöra det, eller köp ett nytt.
Försök med ett 100-munstycke, eller 105, men då får du ställa in förgasaren igen. Och innan du har löst allt med tändningen, kommer inte förgasar-justeringar att lösa alla dina problem.
Har du gjort den där gasa- stoppa- kolla tändstiftet- testen ännu?
Andercz