CZ 150 cc Går ryckigt

Ingen gnista? Inget Ljus?
Toddy66
Inlägg: 2
Blev medlem: ons aug 28, 2019 6:50 am
Ort: Kumla

CZ 150 cc Går ryckigt

Inlägg av Toddy66 »

Hej . Har en Monark Vimpel med CZ 150 cc motor . Den går väldigt orent och ryckigt vid gaspådrag när man kör den. Står den på stödet och man gasar på så går den helt ok. Brytarna 0,35 Stiftet 0,5 .Nålen 2 spåret nerifrån. Förgasaren rengjord. Luftskruv 3/4 varv ut. Någon som har haft liknande problem ? och kanske har en lösning på vad det kan vara.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ 150 cc Går ryckigt

Inlägg av Andercz »

Hej Patrick,
med ryckigt, menar du att den misständer eller verkar det mer som att kopplingen slirar till då och då?

Om det är så att drivningen rycker, eller varierar, när motorn arbetar kan det vara ett kopplings-/ oljeproblem
Har du nyss bytt olja, i så fall vilken slags olja har du i växellådan? Jag har funnit att en bra 20W50, typ MOTUL 3000, är det som funkar bäst.
Det är viktigt att man inte fyller för mycket, eller för lite olja i växellådan. Med för mycket olja får kopplingen svårt att hålla greppet.
Fyll i olja till det kommer ut ut nivåskruvens hål. Det blir cirka 0,6 liter.
CZ 150 C, Monark m300 Nivåskruv - Stoppskruv.JPG
Uppfattar du det mer som att den missar i tändningen, kan du göra ett enkelt test för att ta reda på om du har ett elfel eller ett bränslefel.
Starta och kör iväg, kör som vanligt - inte extra försiktigt utan dra iväg bara. När du märker att motorn börjar "rycka", Stäng av den genast, i farten utan att rulla på tomgång. Tag genast bort tändstiftet och se om det är torrt eller vått, är det vått har du ett elproblem, svag gnista t.ex.
Är stiftet torrt har du ett bränsleproblem - dåligt med bränsle.. eller för mycket luft.
Detta är förstås ett väldigt grovt test, men kan i alla fall ge en riktning.
Om du saktar ner och låter motorn gå på tomgång innan du dödar den, får du bara veta hur förhållandet är när den går på tomgång.. Döda den i språnget!

Visar testet att det är ett elfel, kan det vara kondensatorn som inte hänger med vid högre varv. I andra hand skulle jag misstänka tändspolen.

Om den visar på bränslefel, kan det förstås vara förgasaren, men även en annan klassiker - en gammal packbox bakom tändplattan, på vevaxeln.

Denna packbox lever ett liv i värme och får bara smörjning av oljan i bränslet. Har cykeln blivit stående i åratal, och är packboxen original från 50-talet, har den fått väldigt lite smörjning, torkar och börjar läcka. Den kan bli lite upplivad av bränslet, och tätar tillräckligt för att starta, men när den blir varm kan den börja läcka..
Om du inte har bytt den , eller vet om att den blivit bytt under en ganska nyligen genomförd renovering, är det en bra ide att byta den. Det är lätt.
Det enda specialverktyg du behöver är en avdragare för svänghjulet.
Packboxar CZ 125, 150  20x35x10.JPG
Byta packbox CZ 125-150 C, 1. Borra 3 - 3,5mm.JPG
Byta packbox CZ 125-150 C, 2. Dorn.JPG
Byta packbox CZ 125-150 C, 3. Rensa borrspån.JPG
Rotor puller MONARK m200, m300,CZ 125b, CZ 150C - EN.JPG
OBS! Innan du tar bort tändplattan, markera hur den sitter, så att du kan få tillbaka den så lika som möjligt.

Nu har du lite att kolla och testa.
Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Toddy66
Inlägg: 2
Blev medlem: ons aug 28, 2019 6:50 am
Ort: Kumla

Re: CZ 150 cc Går ryckigt

Inlägg av Toddy66 »

Mycket tack Andercz. Börjar med att byta packboxen då jag tror att den inte blivit utbytt.
Skriv svar