OK, jag hade skrivit ett långt svar och plötsligt försvinner allt... På´n igen..
Alltså, Ställ kolven i ÖD-läge, Övre Dödläget, precis där den skall till att vända. Tänk på att denna
motorn roterar "baklänges", moturs, åt vänster..
Du kan hitta ÖD med hjälp av en pinne eller ett skjutmått. Ett vanligt ÖD-instrument brukar inte funka, då tändstiftet sitter så snett i topplocket. Alternativt kan man plocka av topplocket och mäta från cylinderns överkant. Man både ser bra och kommer åt enkelt med ett skjutmått.
Med kolven i topp, i ÖD, skall du ställa brytargapet.
* Lossa den stora skruven på brytarens bottenplatta, märkt A på bilden nedan.
** Nu kan du, med en liten skruvmejsel, komma åt att vrida på B, en excenterskruv. Du ser nu att bottenplattan flyttar sig. När du har rätt gap, mät med ett bladmått, skruva åt den stora skruven igen.
*** Nu skall du backa motorn till 4,5 mm FÖD = Före Övre Dödpunkten. Du skall alltså
vrida motorn medurs, mot höger, tills kolven har kommit 4,5 mm under ÖD, eller 4,5 mm under cylinderns överkant.
**** I detta läget skall brytarna precis till att öppna. Om man har lagt ett cigarettpapper mellan dem tidigare, skall man precis kunna dra ut pappret utan att det går sönder. Om detta inte stämmer, får man vrida hela tändplattan, då lossar man de tre skruvarna märkta C och vrider plattan tills brytarna går ihop eller öppnar..
Om det inte lyckas ändå, kan ett trick vara att först ställa tändplattan i ett ytterläge, till höger eller vänster, i slitsarna för C-skruvarna, innan man börjar proceduren. Tag det lugnt, det är mycket pilligt. Det är svårt att komma åt genom hålen i svänghjulet.
Om det är svårt att få till det kan det bero på att brytarens nylonklack är nersliten. Det kommer sig antagligen av att den smörjfilt som skall smörja brytarnocken, och brytarens klack, aldrig har fått någon oljedroppe sedan motorn lämnade fabriken.. Ge den ett par droppar när du ändå har svänghjulet av. Men bara ett par droppar, det skall inte komma olja på brytarna... se till ar dessa är rena och torra.
Man kan behöva lyfta av svänghjulet för att komma åt C-skruvarna.. Det kan bli flera av och på med svänghjulet..
Jag har fördelen att ha ett löst svänghjulsnav att sätta i istället för hela svänghjulet, då kommer jag åt utan att svära allt för mycket..
Om du ger upp, det kan finnas flera ställen på tändplattan där det kan ha uppstått kortslutning, kan jag gå igenom den och fixa till den. Jag har nya NOS-delar att byta till om det behövs. Det kan vara fråga om att isolera en kabel eller anslutning..
Lycka till
Andercz