Gnista cz150

Ingen gnista? Inget Ljus?
Torpalasse
Inlägg: 7
Blev medlem: mån nov 18, 2019 10:23 pm
Ort: Varberg

Gnista cz150

Inlägg av Torpalasse »

Hej.
Har dragit fram en gammal knarr som stått pp föräldragården jag tagit över. Har googlat fram att det är en Monark 300 med cz150 motor. Allt verkar finnas till den förutom lampor, så det ska nog gå att få ordning på den.

Jag har börjat plocka lite i lådorna och fått ihop hojen hyfsat, men jag får ingen gnista. Jag har hittat i en kartong en kondensator med avryckt anslutning, antar att denna borde finnas i motorn istället, men var? Är det utan denna jag inte har gnista?

Finns det manual och sprängskisser till cykeln/motorn att hitta på nätet kanske?

Mvh Patrik
Bilagor
20191117_170524-800x600.jpg
20191117_170625-800x600.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Gnista cz150

Inlägg av Andercz »

Grattis till en rolig hoj!
Till en början, skaffa ett nytt tändstift, det gamla verkar vara riktigt gammalt. Ett NGK BP6HS eller BP7HS funkar bra.

Sedan kan det vara en del andra orsaker till att gnistan inte visar sig.. olja på brytarna, kortslutning på tändplattan, dålig tändspole..-
Det finns en kortslutningsknapp, dödarknapp, på högra motorkåpan. När den trycks in, får den kontakt med ett mässingsbleck som sitter i en plasthållare i motorn. Den syns på din bild. Sladden till denna kontakten, eller blecket, kan ligga mot motorn och då blir det kortslutning = ingen gnista.
Sitter tändkabeln fast riktigt i sin genomföring, där den kommer upp genom motorblocket? Den brukar skruvas in på en tunn "träskruv" i botten. Är det dålig kontakt här blir det ingen gnista..

Det är riktigt att det måste finnas en kondensator i tändingssystemet. Du kan kika in under svänghjulet, och se om det sitter en kondensator monterad på tändplattan. Vrid svänghjulet och du skall kunna se den genom en av öppningarna ungefär klockan 2.
För att göra något med tändningen måste du skaffa en avdragare till svänghjulet, inget annat verktyg får användas., Det är en ganska vanlig avdragare, finns hos välsorterade moppehandlar. Eller hos Lelles i Uppsala.
ROTORUTRDRAGARE MONARK m200, m300,CZ 125b, CZ 150C.JPG
Jag ser en skada som jag tror kanske var anledningen till att hojen ställdes undan en gång.. Drivkedjan har gått av, och framdrevet är ju mycket slitet.. Den brustna kedjan har slungats med stor kraft framåt och slagit till den skruv som håller kopplingsaxeln på plats. Hålet den skall sitta i har blivit deformerat. en vanlig syn tyvärr.. Har du tur finns det lite gängor kvar.. ( jag har nya skruvar till kopplingsaxeln..)
Har du kollat underifrån, om kopplingsarmen sitter där? Sitter den fast? Går det att skjuta den in/ ut - upp/ ner..? Du förstår vad jag menar när du fått reservdelsboken..
Skador på m300.jpg
Jag skickar dig lite handböcker, reservdelsbok framför allt. Du får ett meddelande från www.filecentral.se, att du har filer att hämta. Bara följ instruktionerna. Du behöver inte bli medlem, bara ladda ner, Du har 4 dagar på dig, sedan raderas de.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Torpalasse
Inlägg: 7
Blev medlem: mån nov 18, 2019 10:23 pm
Ort: Varberg

Re: Gnista cz150

Inlägg av Torpalasse »

Stort tack för instruktionerna, jag börjar där. Mvh Patrik
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Gnista cz150

Inlägg av Andercz »

När du kommer så långt, finns det en hel del nytillverkade reservdelar att köpa, hos många handlare i Tjeckien och Slovakien. Det mesta är av god kvalitet. www.motoren.sk, wwww.jawashop.com och flera, titta på "LÄNKAR" här till vänster.
Något som inte finns längre är brytarspetsar. Man kan hitta ett par som egentligen är gjorda för en helt annan motor, men som efter lite hemslöjd kan fungera.. Original-brytare kommer då och då upp på Tradera.. Jag har på lager..

Du måste skaffa ett nytt motordrev, det som sitter där har orsakat att kedjan brast.

Jag är även helt övertygad om att du behöver byta packboxen på vevaxelns högra sida. Den sitter bakom tändplattan, och får bara smörjning av oljan i bränslet. Utan smörjning i flera decennier, är packboxen oftast hård som bakelit. Den är enkel att byta och kostar inte mycket. En läckande packbox här, fiser in luft och kan även läcka ut bränsle, båda sakerna försvårar att du kan starta motorn, oavsett om du har utmärkt gnista.

Men se till att få gnista, innan du plockar bort tändplattan. När du tar bort den, märk upp hur den sitter så kan du lätt komma tillbaka till rätt inställning.
Packboxar CZ 125, 150  20x35x10.JPG
Byta packbox CZ 125-150 C, 1. Borra 3 - 3,5mm.JPG
Byta packbox CZ 125-150 C, 2. Dorn.JPG
Byta packbox CZ 125-150 C, 3. Rensa borrspån.JPG
Jag har det mesta du kommer att behöva, vad gäller motorn, i vad jag tror är landets största reservdelslager för CZ 125/ 150 B,T,C

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Torpalasse
Inlägg: 7
Blev medlem: mån nov 18, 2019 10:23 pm
Ort: Varberg

Re: Gnista cz150

Inlägg av Torpalasse »

Kanonbra hjälp.
Jag tror kopplingen överlevt för armen sitter kvar på undersidan. Se bild.

Jag saknar delar till förgasaren ser jag. Fjäder mot gasvajern samt skruvanslutningen i toppen på trottellocket.
Trottellocket är även en mm för stort för att kunna gängas på underdelen? Är detta ngt du har är jag intresserad.
Drev, kan man köpa det i sverige, har redan skickat en order till tjeckien på en del annat.
Bilagor
20191119_164602-800x600.jpg
20191119_172304-800x600.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Gnista cz150

Inlägg av Andercz »

Drev och förgasardelar har jag på hyllan.

Vi kan ju samla ihop lite när du har kommit längre i analysen av motorn.
Packboxar köper du helst här i Svedala. De är standarddetaljer och har bättre kvalitet här. Från Tjeckien får du alltid packboxar av märket Guffero, de är inte alltid de bästa..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Torpalasse
Inlägg: 7
Blev medlem: mån nov 18, 2019 10:23 pm
Ort: Varberg

Re: Gnista cz150

Inlägg av Torpalasse »

Nu har jag kontrollerat för kortslutning optiskt iaf.
Bytt kondensator och stift, men fortfarande ingen gnista.
Brytarspetsen läste jag ska vara 0,4mm avstånd vid kolven i topp. Jag kan inte få annat än noll. När kolven går runt och är nere är det mer avstånd dock. När och hur mäter man rätt avstånd?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Gnista cz150

Inlägg av Andercz »

OK, jag hade skrivit ett långt svar och plötsligt försvinner allt... På´n igen..

Alltså, Ställ kolven i ÖD-läge, Övre Dödläget, precis där den skall till att vända. Tänk på att denna motorn roterar "baklänges", moturs, åt vänster..
Du kan hitta ÖD med hjälp av en pinne eller ett skjutmått. Ett vanligt ÖD-instrument brukar inte funka, då tändstiftet sitter så snett i topplocket. Alternativt kan man plocka av topplocket och mäta från cylinderns överkant. Man både ser bra och kommer åt enkelt med ett skjutmått.
Tekniska data MONARK, focus på m200, m200C, m300.jpg
Med kolven i topp, i ÖD, skall du ställa brytargapet.
* Lossa den stora skruven på brytarens bottenplatta, märkt A på bilden nedan.
** Nu kan du, med en liten skruvmejsel, komma åt att vrida på B, en excenterskruv. Du ser nu att bottenplattan flyttar sig. När du har rätt gap, mät med ett bladmått, skruva åt den stora skruven igen.
*** Nu skall du backa motorn till 4,5 mm FÖD = Före Övre Dödpunkten. Du skall alltså vrida motorn medurs, mot höger, tills kolven har kommit 4,5 mm under ÖD, eller 4,5 mm under cylinderns överkant.
**** I detta läget skall brytarna precis till att öppna. Om man har lagt ett cigarettpapper mellan dem tidigare, skall man precis kunna dra ut pappret utan att det går sönder. Om detta inte stämmer, får man vrida hela tändplattan, då lossar man de tre skruvarna märkta C och vrider plattan tills brytarna går ihop eller öppnar..
Tändningsinställning MONARK m300.jpg
Om det inte lyckas ändå, kan ett trick vara att först ställa tändplattan i ett ytterläge, till höger eller vänster, i slitsarna för C-skruvarna, innan man börjar proceduren. Tag det lugnt, det är mycket pilligt. Det är svårt att komma åt genom hålen i svänghjulet.

Om det är svårt att få till det kan det bero på att brytarens nylonklack är nersliten. Det kommer sig antagligen av att den smörjfilt som skall smörja brytarnocken, och brytarens klack, aldrig har fått någon oljedroppe sedan motorn lämnade fabriken.. Ge den ett par droppar när du ändå har svänghjulet av. Men bara ett par droppar, det skall inte komma olja på brytarna... se till ar dessa är rena och torra.

Man kan behöva lyfta av svänghjulet för att komma åt C-skruvarna.. Det kan bli flera av och på med svänghjulet..

Jag har fördelen att ha ett löst svänghjulsnav att sätta i istället för hela svänghjulet, då kommer jag åt utan att svära allt för mycket..

Om du ger upp, det kan finnas flera ställen på tändplattan där det kan ha uppstått kortslutning, kan jag gå igenom den och fixa till den. Jag har nya NOS-delar att byta till om det behövs. Det kan vara fråga om att isolera en kabel eller anslutning..

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Torpalasse
Inlägg: 7
Blev medlem: mån nov 18, 2019 10:23 pm
Ort: Varberg

Re: Gnista cz150

Inlägg av Torpalasse »

Detta ska jag nog kunna lösa. Men visst borde det oavsett brytarens läge vara gnista? Jag får nog ta ut tändplattan igen och mäta på alla kablarna.
Den brytarlösa satsen man kan köpa, är det några konstigheter att byta till en så i värsta fall?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Gnista cz150

Inlägg av Andercz »

Det är det bästa man kan göra, att installera ett VAPE!
Det är inte svårt, kräver inga specialverktyg och förstör inte motorn. Se till att du skaffar ett 12Volt-set, så kan du hitta lampor i närmaste mack..
Jag har kört min med ett sådant sedan 2002... aldrig en missad gnista, starkt ljus ( jag kör gärna långt och gärna i mörker..). Jag har installerat detta på mer än 30 motorer. Installera och glöm bort.
Jag kan ge massor av tips om du går den vägen.

På tändplattan finns flera anslutningar som brukar vara utsatta.
Monark m300 tändningsplatta mm.jpg
Jag har alla småprylar som skall sitta här och var på plattan.

Är det kortis någonstans blir det ingen gnista.
Det kan t.o.m. vara kortslutning i tändspolen. De brukar kallas för "mumier", de kan dra åt sig fukt och då bildas ärg inne bland lindningarna.
Många kondensatorer man köper nu för tiden är trasiga redan när de lämnar fabriken( i Kina..) Det finns firmor som testar dem innan de säljer vidare. Dessa kostar då några tior mer men de funkar garanterat.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar