Jawa 356A elektronik
Postat: ons nov 20, 2019 10:22 pm
Hej!
Mitt första inlägg här, så jag kör en kort introduktion! Kör en Jawa 356A sedan förra året som gick fantastiskt när jag bytt ut de igensmutsade bränslekranarna. Efter att ha förstört motorn genom att antingen blandat oljan i bensinen för dåligt eller misstagit fyrtaktsolja för tvåtaktsolja, fick jag byta till en motor jag köpte av Holger S! Den nya motorn är monterad och fungerar, men det verkar som jag dragit åt skruvarna för löst när jag gjort tändinställningen, för nu efter ett tiotal mil så startar inte motorn längre och jag hittar inget annat än tändtiden som skulle kunna vara fel. Förgasaren är ren och jag får gnista på båda tändstiften. Batteriet tycks inte heller ladda som det ska, men jag har inte ännu dubbelkollat så att kolen är korrekt monterade - Än så länge har jag klarat mig med att ladda batteriet i väggen mellan turerna.
Har någon något bra tips på hur jag smidigast kan göra en brytarspetsinställning? Vill verkligen få igång cykeln innan skidsäsongen!
Gäller en cykel med 6v system och 180 graders montering på kolvarna. Som ni antagligen märker på mitt språk är jag inte duktig på motorer, men jag försöker lära mig meka i takt med att jag behöver det, så jag uppskattar svar som är skrivna så att även en idiot skulle kunna förstå dem.
Mvh Kev!
Mitt första inlägg här, så jag kör en kort introduktion! Kör en Jawa 356A sedan förra året som gick fantastiskt när jag bytt ut de igensmutsade bränslekranarna. Efter att ha förstört motorn genom att antingen blandat oljan i bensinen för dåligt eller misstagit fyrtaktsolja för tvåtaktsolja, fick jag byta till en motor jag köpte av Holger S! Den nya motorn är monterad och fungerar, men det verkar som jag dragit åt skruvarna för löst när jag gjort tändinställningen, för nu efter ett tiotal mil så startar inte motorn längre och jag hittar inget annat än tändtiden som skulle kunna vara fel. Förgasaren är ren och jag får gnista på båda tändstiften. Batteriet tycks inte heller ladda som det ska, men jag har inte ännu dubbelkollat så att kolen är korrekt monterade - Än så länge har jag klarat mig med att ladda batteriet i väggen mellan turerna.
Har någon något bra tips på hur jag smidigast kan göra en brytarspetsinställning? Vill verkligen få igång cykeln innan skidsäsongen!
Gäller en cykel med 6v system och 180 graders montering på kolvarna. Som ni antagligen märker på mitt språk är jag inte duktig på motorer, men jag försöker lära mig meka i takt med att jag behöver det, så jag uppskattar svar som är skrivna så att även en idiot skulle kunna förstå dem.
Mvh Kev!