Byta polaritet Cz 125 476

Ingen gnista? Inget Ljus?
ElvisTingberg
Inlägg: 9
Blev medlem: tor mar 26, 2020 9:52 am

Byta polaritet Cz 125 476

Inlägg av ElvisTingberg »

Tjena, har en CZ 125 476 som jag ska få i bruk. Jag skulle vilja byta polaritet på den till 12v med original tändning & generator så att det blir enklare med lampor osv. Jag har läst guiden som finns men förstod den inte riktigt.
1. Ska jag sätta pluspolen på båda terminaler på dynamon?
2. Behöver jag byta tändspole och regulator?
3. Finns det mer jag behöver byta för att det ska funka? :?:
Hoppas jag får bra svar, tack i förtid! :)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Byta polaritet Cz 125 476

Inlägg av Andercz »

Att byta polaritet på generatorn gör den inte till en 12Volt-generator, utan det du gör är att ändra generatorn till att generera strömmen med ramen som NEGATIV pol, alltså så att batteriet kan kopplas med MINUS till RAMEN.
Detta är allt.
Du har fortfarande 6 Volt/ 60 Watt

Fördelen är att man slipper komma ihåg att koppla bateriet "tvärt om" mot alla /de flesta andra mc och mopeder. Ja, gamla Engelsmän, både bilar och MC, hade ju även ofta PLUS till ramen.

Annars har du uppfattat det rätt;
Koppla batteriet som du vill ha det - med MINUS till ramen, och koppla en lång kabel från PLUS-terminalen.
Den andra ändan av denna kabel skall helt kort röra vid generatorns poler. Bara någon sekund eller två räcker.
Därefter kopplar du in batteriets Pluspol till samma kabel som tidigare, INNAN VÄDNINGEN, satt på minuspolen, och då alltså går fram till tändningslåsets anslutning 30.

CZ 476 tillverkades just i brytningen mellan PLUS- och MINUS-elsystem, och kan oclkså ha varit kopplade med MINUS-system från fabriken. Då stämmer kopplingsschemat nedan.
På generatorn finns en ID-skylt, som också anger dess polaritet, +(Plus) eller -(Minus)
Annars stämmer samma kopplingsschema EFTER POLVÄNDNINGEN. Men det är fortfarande 6 VOLT.
CZ-476&477Mk1, negative Earth.jpg
Du behöver inte byta tändspolen, eller laddregulatorn. Strömmen går bara åt andra hållet.. Du behöver heller inte byta lampor eller annat..

Vill du ha 12Volt, är det bästa att installera ett VAPE-system. Det kan köras utan batteri över huvud taget, men vill man ha batteriet inkopplat för att ge parkeringsljus t-ex, skall det kopplas med MINUS till RAMEN.
https://www.vape.eu/en/cz-4504534554704 ... 559590-12v

Lycka till
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ElvisTingberg
Inlägg: 9
Blev medlem: tor mar 26, 2020 9:52 am

Re: Byta polaritet Cz 125 476

Inlägg av ElvisTingberg »

Tusen tack för det bra svaret och det bra förtydligande jag fick!
Mvh Elvis
Skriv svar