Att byta polaritet på generatorn gör den
inte till en 12Volt-generator, utan det du gör är att ändra generatorn till att generera strömmen med ramen som NEGATIV pol, alltså så att batteriet kan kopplas med MINUS till RAMEN.
Detta är allt.
Du har fortfarande 6 Volt/ 60 Watt
Fördelen är att man slipper komma ihåg att koppla bateriet "tvärt om" mot alla /de flesta andra mc och mopeder. Ja, gamla Engelsmän, både bilar och MC, hade ju även ofta PLUS till ramen.
Annars har du uppfattat det rätt;
Koppla batteriet som du vill ha det - med MINUS till ramen, och koppla en lång kabel från PLUS-terminalen.
Den andra ändan av denna kabel skall
helt kort röra vid generatorns poler. Bara någon sekund eller två räcker.
Därefter kopplar du in batteriets Pluspol till samma kabel som tidigare, INNAN VÄDNINGEN, satt på minuspolen, och då alltså går fram till tändningslåsets anslutning 30.
CZ 476 tillverkades just i brytningen mellan PLUS- och MINUS-elsystem, och kan oclkså ha varit kopplade med MINUS-system från fabriken. Då stämmer kopplingsschemat nedan.
På generatorn finns en ID-skylt, som också anger dess polaritet, +(Plus) eller -(Minus)
Annars stämmer samma kopplingsschema
EFTER POLVÄNDNINGEN. Men det är fortfarande 6 VOLT.
Du behöver inte byta tändspolen, eller laddregulatorn. Strömmen går bara åt andra hållet.. Du behöver heller inte byta lampor eller annat..
Vill du ha 12Volt, är det bästa att installera ett VAPE-system. Det kan köras utan batteri över huvud taget, men vill man ha batteriet inkopplat för att ge parkeringsljus t-ex, skall det kopplas med MINUS till RAMEN.
https://www.vape.eu/en/cz-4504534554704 ... 559590-12v
Lycka till
Andercz