Jawa 353 - 1960 får ej någon gnista!

Ingen gnista? Inget Ljus?
Kardan89
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jan 26, 2021 8:29 pm
Ort: Vännäs

Jawa 353 - 1960 får ej någon gnista!

Inlägg av Kardan89 »

Har som sagt en jawa 353 som jag fick med en gård jag köpte i höstas, har nu dammat av den å försökt få igång den utan resultat, är det minus jord? Vad ska det sitta för tändstift? Har bytt tändspole och köpt ett nytt batteri , men får ej nån gnista alls.. aldrig hållt på med såna här gamla motorer. Är 6v system

Mvh jonas
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 353 - 1960 får ej någon gnista!

Inlägg av Andercz »

Grattis, Jonas!
Jovisst, batteriet skall kopplas med PLUS till RAMEN. Batteriet måste vara på minst 4AH, helst mer än så, säg 6-7 Ah.
Tändstift skulle jag rekommendera NGK BP7HS, eller BP6HS. B7HS eller B6HS går också bra.

Det är mycket som kan hända när en motor står stilla i långa tider. Kanske hade den något fel redan när den ställdes undan?
För att kunna kolla att allt är rätt kopplat, här är ett kopplingsschema.
JAWA 250cc Models 353 & 559 Wireing 75W Dynamo.JPG

Känner du till hur tändningslåset fungerar?
Med batteriet korrekt kopplat, skall LADDLAMPAN lysa när du trycker ner nyckeln i låset. Gör den det?
0-1-2 Tändningslås.JPG

Med Batteri och Tändningslås fungerande, kan du söka igenom hela elsystemet. Fungerar allt? Lampor? Tuta? Bromsljus?
Är SÄKRINGEN på plats?
Det kan finnas oxid lite överallt. Man kan få lossa kablar, rensa och sätta tillbaka.. Det kan ta lite tid. En sprayburk med "EL-spray", anti-oxidspray, kan vara bra att ha till hands.
Jag skall se om jag har en handbok jag kan skicka dig..

Det är mycket viktigt att ha färsk BENSIN i tanken. Gammal bensin tappar mycket energi, bara över vintern. Blanda i 4% tvåtaktsolja.
Det kan vara en god idé att rengöra förgasaren, och kontrollera att bensinkranen är fri. Du skall få 2 dl genom kranen på en minut. Är det mindre, kolla efter skräp i kran och kanske inne i tanken.


Jag tror du har lite att pyssla med nu,
hör av dig när du har kommit en liten bit, eller om inget fortfarande fungerar

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Kardan89
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jan 26, 2021 8:29 pm
Ort: Vännäs

Re: Jawa 353 - 1960 får ej någon gnista!

Inlägg av Kardan89 »

Tack för all information ! Tänigslåset sitter i tanken på den där, och inget lyser, ska kolla igenom elchemat, känns som det kanske är mer jobb än vad jag trodde :D

Mvh jonas
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 353 - 1960 får ej någon gnista!

Inlägg av Andercz »

Aha, men numreringen på tändningslåset är densamma som på kopplingsschemat du fått.
tändningslås i tanken + funktion, SE.jpg
Perak 250  45w.jpg
Vad har motorn för nummer? Det står något liknande *353 - 123456* instansat på vänster sida, lite framför kicken. Det kan vara någon bokstav före eller ett par siffror i mitten också. Allt är bra att veta om man skall veta vilken version eller variant det rör sig om.


Är det kick och växelspak separat, eller har den JAWA´s typiska Universal-kick, som funkar både som kick och som växelpedal? För att kicka trycker du in pedalen och vrider den till upprätt läge, och den fjädrar ner till växelläge, horisontalt, när man kickat..?

Jag har skickat en Reservdelsbok och en Verkstadshandbok till dig, kolla din mail..


Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Kardan89
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jan 26, 2021 8:29 pm
Ort: Vännäs

Re: Jawa 353 - 1960 får ej någon gnista!

Inlägg av Kardan89 »

Okej kanon, ska kika på det när jag kommer hem, det är kick å växel på samma spak.


Lite bilder jag har på telefon.
20201226_124426.jpg
Kardan89
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jan 26, 2021 8:29 pm
Ort: Vännäs

Re: Jawa 353 - 1960 får ej någon gnista!

Inlägg av Kardan89 »

20200724_092826.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 353 - 1960 får ej någon gnista!

Inlägg av Andercz »

OK, i princip kan du använda försvarets Verkstadshandbok, den är ju skriven på Svenska.
JAWA 353 och MC 255 är väldigt nära släkt, MC 255/ Jawa 553 är en tävlingsversion av JAWA 353.
Det är en hel del som skiljer, som kickpedaler och cylinder (aluminiumcylinder på JAWA 553) och lite annat, men för att ha en enkel handbok duger den.
Du hittar den här till vänster, under "MEKTIPS" / Handböcker.. https://jawaklubben.se/onewebmedia/VERK ... 55___M.pdf

Jag kan bekräfta att din cykel kom av monteringsbandet i Mars 1960.
Skärmarna i lättmetall (eller rostfritt ?), är inte original, men riktigt stiligt. Sadeln är också från något annat märke.

Kolla igenom att allt elektriskt är korrekt kopplat, och att strömmen från batteriet kommer fram hela vägen dit den skall.. så fortsätter vi därifrån.


Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar