Sida 1 av 1

Brytarlöst

Postat: mån jun 14, 2021 11:10 pm
av MonarkJAWA
Jag har brytarlöst på MonarkJawan. Tror det är det powerdynamo.biz sålde. Är det någon som bytt till kondensator istället för batteri? Isåfall vad krävs och vilken storlek på kondensator. Läste lite på deras sida men blir inte riktigt klok på det.

Re: Brytarlöst

Postat: tis jun 15, 2021 1:00 pm
av Andercz
Det är ganska enkelt, om man kan läsa deras förklaring, som med google översättning kan bli lite svår att förstå. Kan man läsa tyska är det bäst, engelska översättningen är OK, nästan, men nu har jag gjort en svensk översättning.
Kontentan är att du inte behöver vare sig batteri eller kondensator, egentligen. Inte för att starta eller för att köra, eller för att lyset skall funka.
Har man blinkers installerade kan det vara bra att ha batteri ELLER kondensator.

Kondensatorn, och batteriet, ser till att du har fullt ljus på tomgång eller låga varv på motorn. Utan batteri/ kondensator kan ljuset bli aningen svagare på tomgång, men det slocknar inte, det syns bra. Dock kan du inte ha ett fungerande parkeringsljus utan ett batteri, inte utan att motorn går hela tiden. Även med kondensator inkopplad( utan batteri) blir du utan parkeringsljus, då kondensatorn inte lagrar ström mer än tillfälligt.
NOTERA VARNINGEN om överspänning!!

UTAN BATTERI fungerar inte avstängning av motorn med ett relä som kortsluter tändspolen. Du måste ha en mekanisk dödarknapp, som kortsluter den blå kabeln från tändspolen till JORD. Kondensatorn kan inte lagra ström för att driva reläet.

UTAN BATTERI fungerar inte LADDLAMPAN då den ju lyser när laddningen INTE fungerar = strömmen (till lamporna när det gäller VAPE) tas från batteriet..

Kondensatorn skall hålla 22000 µF, storleken är inte viktig, bara den får plats.. Kondensatorn kopplas som batteriet, PLUS från PLUS på regulatorn - MINUS till RAM/ Jord. Från PLUS-polen på kondensatorn fortsätter kabeln till tändningslåset, precis som när du har ett batteri inkopplat.
VAPE med KONDENSATOR, SE.jpg
Personligen behåller jag oftast batteriet på cykeln, även om det inte behövs. Jag har behövt parkeringsljuset ett par gånger för att göra en snabb reparation mitt i natten, eller som belysning när man reser tältet.. Man kan tuta utan att starta motorn, man har bromsljus om man bara rullar ner för en backe..
Men de senaste åren har jag glömt att byta batteri, det har dött.. och det är ingen större skillnad utan. Allt fungerar ju .. så fort man startat motorn..
MONARK-JAWA + VAPE kopplingsschema MK2.JPG
MONARK-JAWA + VAPE kopplingsschema UTAN BATTERI.jpg

Andercz

Re: Brytarlöst

Postat: tor jun 17, 2021 8:33 pm
av Andercz
Ett kopplingsschema anpassat till KONDENSATOR.
MONARK-JAWA + VAPE + KONDENSATOR kopplingsschema.jpg

Andercz

Re: Brytarlöst

Postat: tis jul 13, 2021 12:26 am
av MonarkJAWA
Tack ska forska lite i detta. Problemet är att batteriet drar ur. Har för mig att de inte gick att starta utan batteri. Men kanske har fel. Får undersökas absolut ! Tack för bra info :D

Re: Brytarlöst

Postat: tis jul 13, 2021 12:54 pm
av Andercz
Jag utgår från att du har ett VAPE-system installerat. Det är samma som det POWERDYNAMO sålde tidigare, Powerdynamo sålde hela verksamheten till VAPE 2019.
IGEN, det behövs INGET BATTERI för att starta och köra med ett VAPE-system installerat, och lyset fungerar också utan batteri..

Numera finns det ju en mängd andra tändningssatser att köpa, tillverkade i Kina, Polen eller Ryssland. Gemensamt för dessa är att de är billigare, men sedan skiljer de ganska mycket från VAPE. En del skall ha batteri, andra inte.
Men med VAPE behövs inget batteri för att starta motorn eller för att använda lyset under färd.

Om batteriet drar ur har det andra orsaker, kanske du har en "kryp-kortis" någonstans, där någon komponent, bromsljus, tuta eller vad vet jag, drar ur batteriet när du inte använder mc´n. Eller så har batteriet gett upp och tar inte längre laddning.

Har du kvar de två vipporna för tändspolarna i boxen med tändningslåset? De ställer ofta till med kortslutningar och annat besvär. Jag rekommenderar att man kopplar ur dem och låter eventuell kabel som används gå förbi vipporna. De kan sitta kvar för att de ser bra ut. Man kommer lätt åt vipporna av misstag när man vrider tändningsnyckeln, och det bildas ofta oxid i vipporna så att de kan skapa problem om en kabel kopplad till dem blir jordad.
Jag har beskrivit detta i kopplingsschemat.
MONARK-JAWA + VAPE kopplingsschema MK2 + JORDNING.jpg
Har du kopplat in en dödarknapp eller stänger du av motorn med ett relä?
Relä-metoden kräver att man har ett batteri inkopplat, just för att driva reläet. Därför bör man placera reläet så att man kan komma åt det, så att man kan koppla ut den BLÅ kabeln från reläet om batteriet skulle bli dåligt. Annars kan man ju inte starta motorn, om inte reläet får en strömimpuls och lyfter jordningen..
Även om man vill ha ett batteri inkopplat, brukar jag rekommendera att ha en dödarknapp för att stanna motorn, så blir man inte beroende av att batteriet är friskt. När strömmen är avstängd vilar reläet och kortsluter tändspolarna = ingen gnista. Detsamma inträffar om du har ett dött eller dåligt batteri = ingen gnista då reläet inte skiftar.

Har du lyse när du kör, har du också laddning till batteriet, om allt är rätt kopplat, då det är samma kabel/ krets från regulatorn som laddar batteriet och förser lamporna med ström.

Andercz