Delar till sv försvarets motorcyklar

Här diskuteras och tipsas om reservdelar...
utbult
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jul 05, 2010 7:00 pm

Delar till sv försvarets motorcyklar

Inlägg av utbult »

Har nyligen införskaffat mig en Monark Jawa 356A och nu kommer ju frågan:

Nån som känner till något överskott eller liknande i sverige som säljer delar till Sv försvarets motorcyklar m/ä.
Husqvarna, Monark Jawa osv..

Känner själv till Terräng Axel i Göteborg men han börjar få lite delar kvar

Mvh Utbult
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Delar till sv försvarets motorcyklar

Inlägg av Andercz »

Vaälkommen och grattis till en trevlig hoj!

Hur och vart man hittar delar till försvarets Husqvarnor har jag ingen susning om, jag tror det är svårare än för JAWA.
Delar till JAWA-modellerna hittar du huvudsakligen hos Rudolf Saxegaard i Norge. Han har köpt in Flerons lager och även på senare tid övertagit FMCK´s reservdelslager.
Det finns flera som har lite delar, men ingen som har samma heltäckande sortiment som Rudolf.

Ramdelar till Monark-JAWA är lika vanliga som påvens skägg. Det blir oftast att skaffa ett vrak om man behöver ramdelar. Hjul är ännu mer sällsynta. Det fanns ju bara 1000 Monark-JAWA till att börja med...

Rudolf Saxegaard g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Telefon: 0047 63858114


Lycka till!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
utbult
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jul 05, 2010 7:00 pm

Re: Delar till sv försvarets motorcyklar

Inlägg av utbult »

Tack för svaret

Angående ramdelar så vad jag kunde se så har terräng axel det mesta i ramväg. ramar, gafflar, lyktkransar, sadlar osv... han har en hel del kvar fast det minskar.

Har mailat Rudolf i Norge så får se om jag får något svar, han har ingen hemsida eller något?

Om man ska beställa från tjeckien eller någon annan, rekommendation på nån, bra priser, snabbhet, pålitlighet osv?
Hur får man fram vilken Jawa man har när man bara vet försvarets beteckning på den, så man beställer till rätt hoj?
Jawa har ju byggt en hel del modeller
Har som sagt en Monark Jawa 356A -63

Det jag först och främst behöver lite akut är tätningar till avgassystemet, både vid cylinder och mellan krök/ljuddämpare. Cykeln ska besiktigas senast denna månad ut.

/utbult
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Delar till sv försvarets motorcyklar

Inlägg av Andercz »

Din motor är en JAWA 554 - en fabrikstrimmad modell av den "civila" JAWA 354. Motornummret på vänster motorblock visar *554(motortyp) - 02 (variant)- xxxxxx*(serienummer). De delar som delas av modellerna 354 och 554 är förvånansvärt få, men just packningar, kopplingslameller och liknande kan du hitta hos t.ex. http://www.motoren.sk , http://www.jawashop.com , med flera, kolla på "LÄNKAR". Ofta snabbast hos Rudolf Saxegaard. Ring honom, hans internetuppkoppling spökar ganska ofta.
Beställer du från Motoren har du delarna inom 1 - 2 veckor. Du kan skicka beställningen i ett vanligt e-mail, på engelska. Jag brukar kopiera bilderna på de delar jag vill beställa, och klistra in dem i mailet. Tjeckiska beställningsformulär är kniviga att förstå, det är det där med språket..
Skaffa även en nyckel till avgasmuttern, så slipper du hacka av flänsarna en efter en med C-nyckeln som finns med i verktygslådan...
MOTOREN avgasdelar JAWA 354.JPG
Lycka till!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar