Styrlager till CZ 502? + Konvertering till 250cc?

Här diskuteras och tipsas om reservdelar...
Rikard L
Inlägg: 17
Blev medlem: mån maj 23, 2011 10:26 pm
Ort: Stockholm - Rönninge

Styrlager till CZ 502? + Konvertering till 250cc?

Inlägg av Rikard L »

Hej!

Är det någon som har ett styrlager (med lagerbanor och kulor) som passar till La Boheme/Cezeta Skutr att sälja till mig? Tror att det är samma lager som på andra Jawor i liknande storlek (125/175/250/350).

Jag försökte beställa nytt från först http://www.jawamarkt.cz utan att få svar och sedan från http://www.jawapower.de som tog betalt för tre veckor sedan, men ännu inte skickat något.

Det börjar bli lite bråttom, för jag har tid för registreringsbesiktning nästa vecka och behöver få ihop Bohemen :?

Mvh. Rikard Lundberg, Värmdö

Tel. 070-4263221
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Styrlager till Jawa?

Inlägg av Andercz »

Jawamarkt borde ha en varning på sin hemsida, de svarar ofta inte eller först efter lååång tid.. Synd, för han har en massa bra grejer till bra priser. Kolla deras gästbok, du är inte ensam om att vara besviken..
Jawapower brukar vara blixtsnabba..? Skriv till dem och klaga.

Men har du bråttom, hör av dig till Rudolf Saxegaard i Norge, han har det mesta till de flesta modeller. Han bor precis vid svenska gränsen och postar prylarna på svenska sidan. Snabb och enkel, men lite dyrare än tjeckens, dock slipper man betala 16 Euro i porto för minsta lilla sak..Ring honom så går det fortare. Mailar man blir det alltid ett par dagars fördröjning, med mailande fram och tillbaka med betalningsuppgifter mm. Per telefon klarar man av allt sådant med en gång och du har delarna ett par dagar senare. Rudolf snackar en mycket lätt Norska.

Tjeckiska och Slovakiska posten brukar dessutom ta rikligt med tid på sig, tio dagar - två veckor är inte ovanligt.

Rudolf Saxegaard
g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Telefon: 0047 93 01 10 87

Lycka till!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rikard L
Inlägg: 17
Blev medlem: mån maj 23, 2011 10:26 pm
Ort: Stockholm - Rönninge

Re: Styrlager till Jawa?

Inlägg av Rikard L »

Tack för tipset, har beställt från Norge nu!

En annan fråga; jag såg en tvåcylindrig Jawa 350-motor på Blocket och fick lite idéer. Är det samma motorfästen på den motorn som på min 175-kubikare?

Mvh. Rikard
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Styrlager till Jawa?

Inlägg av Andercz »

Hmnjaha, vilken rolig idé..
Nu är jag inte tvärsäker, men även om den skulle passa på längden och om fästena skulle kunna modifieras, är 350-motorn mycket bredare och nog även en del högre än din 175cc. Detta gör att t.ex drivkedjan hamnar längre ut från ramen, och att växellänkaget måste göras om helt, liksom kickarrangemanget. Självklart kan du strippa Cezetan på alla plåtar, men då blir det en helt annan båge, ju..

Oftast kan man utan större omak sätta en 350-motor i en ram för en 250cc, om de är av samma "familj", t.ex. en 354 passar i en 353-ram. Eftersom ju 350-motorn är bredare, måste man då även byta bromsaxel, annars hamnar pedalen under motorn...

Sedan är det nog av en verklig orsak som din motor har en fläkt inkorporerad.
Förutom att 350-motorn är bredare alstrar den minst dubbelt så mycket värme. Både 250cc och 350cc-motorerna som satt i Velorex-bilarna är försedda med fläktar, på ett liknande sätt som din scooter, och ändå är det mycket bättre med plats och luftigare i en Velorex...
velorex engine 350cc.jpg
velorex engine 350cc.jpg (7.87 KiB) Visad 15322 gånger

Dock har jag hört talas om folk som har stoppat in både det ena och det andra under plåtarna på en La Boheme-scooter, till och med en japansk 250 4-takt, kan inte hitta bilderna just nu..det handlar om påhittighet och förmåga. Du kan nog inte hoppas på ett enkelt byte och så är det klart med det..

Men visst är det roligt att drömma?!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rikard L
Inlägg: 17
Blev medlem: mån maj 23, 2011 10:26 pm
Ort: Stockholm - Rönninge

Re: Styrlager till Jawa?

Inlägg av Rikard L »

Jo, jag tänkte på värmeproblemet och bredden. Men om det hade varit samma motorfästen och kedjelinje och den fått plats så hade det varit roligt att prova. Men jag vill inte kapa i ramen/karossen så att det inte går att gå tillbaka till original igen.

Men jag tycker den är lite slö. Passar en cylinder från en 250 eller har de annan slaglängd (vet att det blev lite off-topic nu från ursprungsfrågan)?

Tack för svaret förresten!

Mvh. Rikard
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Styrlager till Jawa?

Inlägg av Andercz »

Jag vill inte påstå att jag vet riktigt säkert att en 250, t ex. en CZ 485 eller CZ 455, eller kanske rent av en JAWA 353 skulle få plats, med någon slags hemslöjdad fläkt. Det skulle ju funka med en elektrisk fläkt.
Att tränga på en 250-cylinder på din motor verkar dock lite vanskligt, din kolv är 58mm i diameter i standardstorlek, men en 250 är 66mm. Dragbultarna till cylindern sitter antagligen lite olika, och kanske överspolningskanalerna likaså..?

Jag bara spekulerar, kanske svamlar jag också en smula, just nu har jag inte någon cylinder att mäta på, om foten får plats i blocket. Jag skall forska lite..
När jag tänker efter, så kanske det inte gör så mycket för drivkedjans position om det är en encylindrig eller tvåcylindrig. Jawa 353 och 354 har ju till exempel exakt samma växellåda, samma axlar, och alltså samma bredd vid utgående drevet. Därför funkar det att byta motor i deras ramar.. Är verkligen din 175cc så mycket smalare just där?
Som sagt, det fordras lite efterforskning här. En militär JAWA 553 vore ju inte så svår att finna. Kanske till och med en 579? Men det beror ju på om fästena stämmer någorlunda..

Jag hittade för övrigt den här undringen..
Han har tänkt lite längre.
http://www.saveass.com/index.php?option ... view&id=14

Och här påstår någon att han har borrat upp cylindern för en 250-kolv, på lite bruten engelska.. Jag tror han menar att man måste Lägga under en distans för att höja cylindern, så att kolven inte slår i toppen, då 250-kolven kanske även är lite högre, inte bara bredare. Det finns alltså material nog för att borra upp? Det är inte särskilt svårt att hitta en 175cc cylinder, om du ångrar dig och vill stoppa tillbaka originalkolven.
http://www.youtube.com/watch?v=RB3nvKChYkI

Jag återkommer

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rikard L
Inlägg: 17
Blev medlem: mån maj 23, 2011 10:26 pm
Ort: Stockholm - Rönninge

Re: Styrlager till CZ 502? + Konvertering till 250cc?

Inlägg av Rikard L »

OK tack! Det är alltså inte så lätt som att bara byta till större cylinder.

Ang. 350-motor så tror jag att den blir för bred, men det hade ju varit intressant att veta måtten på en sådan motor. Men även om den passar i bakkant med motorfästen och kedjelinje så borde den vara för bred där fram, den har ju ett vevparti extra på bredden. Originalmotorn har dessutom sidokåpor som är urfasade i överkant för att inte ta i karossen/ramen.

Byta till en komplett 250-motor skullle nog funka, men då blir man ju av med Bohemens elstart. Det enklaste är kanske att skaffa en extra originalcylinder och bearbeta portar och kanaler samt montera en större förgasare och ett avgasrör med expansionskammare. Men det får nog bli ett projekt till hösten i så fall, nu ska jag väl koncentrera mig på att få den igenom besiktningen.

Mvh. Rikard
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Styrlager till CZ 502? + Konvertering till 250cc?

Inlägg av Andercz »

Du kan nog flytta över Dynastarten till en annan motor, men du får då modifiera höger motorkåpa.
Jag har funderat på möjligheten att hitta en Dynastart och sätta den på min Monark-JAWA... när knäna tar slut..

Hör av dig med resultatet av besiktningen. CZ La Boheme/ Cezeta 501/ 502 verkar vara populära just nu, jag vet flera som är på gång i olika garage runt om i landet.
Vart bor du? Det vore både bra och trevligt om flera anger bostadsort i sin profil, man kanske bor nära någon annan medlem som kan hjälpa till, eller vara sällskap på en liten åktur..

Hare gôtt

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rikard L
Inlägg: 17
Blev medlem: mån maj 23, 2011 10:26 pm
Ort: Stockholm - Rönninge

Re: Styrlager till CZ 502? + Konvertering till 250cc?

Inlägg av Rikard L »

Kan rapportera att jag inte lyckats besiktiga än, men att det löst sig med styrlagret.

Jag fick styrlager både från Norge och Tyskland, men inget av dem passade. Ytterdiametern på lagerbanorna var rätt, men innerdiametern är tydligen större på Boheme än andra Jawor. Så jag fick inte ihop det i tid och fick avboka registreringsbesiktningstiden.

Sedan fick jag dock tag på en mekanisk verkstad som kunde slipa upp hålen i lagerbanorna (inte så lätt eftersom det är härdat stål) och nu passar lagren och jag har monterat dem. Ska boka en ny tid för registreringsbesiktning, men det är ganska lång väntetid.

Bifogar en bild på hur Bohemen såg ut i vintras då jag tog ut den och tog en första provtur. Inte helt original, men den är som jag vill ha den.
Bilagor
cezeta.jpg
Skriv svar