Kedjeskydd till Monark Blue Arrow

Här diskuteras och tipsas om reservdelar...
Helge43
Inlägg: 1
Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:10 pm

Kedjeskydd till Monark Blue Arrow

Inlägg av Helge43 »

Hej..
Jag har letat runt en längre tid efter kedjeskydd till min Monark Blue Arrow från 53.
Tyvärr har jag inte nått framgång. Är det någon som kan ge tips och råd ang detta? Vet att jag sett andra JAWA mc som enligt bild är identiska med Monarken.

Mvh Helge :D
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kedjeskydd till Monark Blue Arrow

Inlägg av Andercz »

Helge, om du menar de kedjeskydd som sitter på MONARK-JAWA, MC 356A, så är de snarlika, men olika. Det är samma princip, samma konstruktion, men eftersom det är olika tillverkare på hjul och nav, passar delarna antagligen inte mellan modellerna. Jag kan förstås ha fel, men på bilder ser de annorlunda ut..Och det är ju på Monark 550 anpassat till en 250cc ILO medan på Monark-JAWA är det ju en JAWA-motor. För övrigt är det i stora stycken samma ram till båda cyklarna, förutom att MC 356A ju har sin mycket unika bottenlänksgaffel fram.

Det såldes ett kedjeskydd till Monark 550 på Tradera för något halvår(?) sedan..det blev dyrt..
Monark 550 blue Arrow kedjeskydd JMF.JPG


Lycka till i jakten.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kedjeskydd till Monark Blue Arrow

Inlägg av Andercz »

AHA, jag hittade en bild som kan inge visst hopp. Denhär MONARK BLUE ARROW-en har definitivt fått ett kedjeskydd från en MONARK-JAWA. Det syns tydligt att kåpan runt navet är delad vertikalt, och den är gjord i plåt.
Nu gäller det bara att hitta delarna. Jag är rädd att de är svåra delar att hitta, men med ett alternativ till originaldelarna, har ju chanserna ökat med 100%... ;)
Men dessvärre är ju ramdelar till MC 356A/ Monark-JAWA, synnerligen sällsynta. Man får ofta köpa en hel skrotram, om man kan hitta en sådan, för att få delar till ett projekt. Så tyvärr ökar inte chanserna att snabbt få din MONARK m550 Blue Arrow komplett med någon svindlande hastighet.. Men du har i alla fall ökade chanser.
MONARK m550 1954.jpg

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar