Kolvringar till militär jawa 356A 1962

Här diskuteras och tipsas om reservdelar...
Amazon93
Inlägg: 8
Blev medlem: lör dec 31, 2011 6:19 pm
Ort: Klintehamn

Kolvringar till militär jawa 356A 1962

Inlägg av Amazon93 »

hejsan!
Jag har nyligen köpt mig en jawa 350cc från 1962
Fick igång den ett kort tag men märkte att något var fel.
Så tog bort cylindrarna och det visade sig att två kolvringar var borta.
Jag är med andra ord ute på jakt efter dessa svårfunna delar, hittade en butik vid namn jawashop.
Vet ni om dom har dessa kolvringar?

Vet någon dom exakta måtten på ringarna?
Tacksam för svar!

Mvh Tony!
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kolvringar till militär jawa 356A 1962

Inlägg av Andercz »

Välkommen Tony!

Först av allt, ladda ner reservdelslistan och verkstadshandboken från MEKTIPS/ HANDBÖCKER här till vänster. Det är böckerna för MC 255, MC 355 och MC 356A du skall ladda ner.

Där ser du att kolvringarna skall vara 58mm, om du har standardkolvar, alltså om dina cylindrar aldrig blivit omborrade. De flesta militärbågar har borrats om minst en gång, och då fått överdimensionskolvar. Även ringarna skall då vara av motsvarande överdimension. Titta på översidan av kolvarna där finns instansat vilken storlek det är på dem. Se bilden nedan.

Om du läser här på hemsidan är det säkrast och enklast att till militärmaskinerna handla originaldelar från Rudolf Saxegaard i Norge. Han har köpt upp alla resevdelslager från Armén och FMCK de senaste åren. Dessa originaldelar håller en högre kvalitet än dem du hittar hos de tjeckiska näthandlarna. Det går snabbare och enklare också, då Rudolf skickar med Svenska Posten.

Behöver du andra delar, kan det vara lockande att skaffa dem billigare i Tjeckien, men det är förvånadsvärt få delar i din JAWA 554 som är samma som i de civila motorerna JAWA 354, även om de ser identiska ut. Till exempel har de speciella högkompressionskolvar, som är 25 gram lättare än standardkolvar och har ett par uttag i botten... Rudolf har endast originaldelar, NOS, till mycket rimliga priser.


Rudolf Saxegaard
g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Mobiltelefon: 0047 93 01 10 87
KOLVMÄRKNING - PISTON GRADING MARKS.JPG
Om kolvringarna helt enkelt "saknas", har du kollat vart de tagit vägen? Det är inte bra om det ligger metallrester och skrammlar runt i vevhuset..

Innan du skickar iväg din beställning, är det klokt att kolla om du behöver borra om, detta finns beskrivet i verkstadhandboken, om toleranser. Kortfattat sänker du ner en ny kolvring av rätt (över-)dimension cirka 20 mm under överkanten. Glappet mellan ändarna skall då vara 0,2mm när cylindern är nyborrad. Är glappet större visar det på hur sliten cylindern är. Är glappet mer än 0,8mm är det dags för omborrning.


Byt alla ringarna på båda kolvarna. Du behöver nya topplockspackningar och en ny cylinderfotpackning också.
Bläddra igenom FORUMet här, så får du många tips som inte står i handböckerna...
Byte av kolvringar..JPG
Lycka till,
vi hörs igen
Gott Nytt År!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Amazon93
Inlägg: 8
Blev medlem: lör dec 31, 2011 6:19 pm
Ort: Klintehamn

Re: Kolvringar till militär jawa 356A 1962

Inlägg av Amazon93 »

Hej!
Tack så mycket för svaren, jag ska kolla närmare på mått och märkningar på kolven imorrn. Originaldelar är ju alltid bäst så ska nog kontakta honom snarast!

Ska undersöka vevhuset så gott det går, man får hoppas att det mesta åkte ut genom avgasporten. Lite småbitar hade fastnat i toppen, men större delen av två kolvringar finns nån annanstans..... Cylinderloppet hade iaf klarat sig!

Får hoppas att det fixar sig!

Mvh Tony!
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kolvringar till militär jawa 356A 1962

Inlägg av Andercz »

Skaffa en svanhals-magnet på Biltema, t.ex. artikel 19239 eller 12009, och lirka runt så gott du kan. Tag bort kolven så du kommer åt, stoppa ner ett tunnt plaströr och anslut till damsugaren.. Allt du kan få upp är guld värt. Det är inte "svårt" byta vevlager på din JAWA, men jag tror du hellre slipper göra det. Skulle det komma splitter i vevstakslagren handlar det om att renovera vevaxeln, det är en historia på 3 - 4000 kronor hos ett proffs.

Är det en kolv som förlorat ringarna eller är det båda?
Om du vill få visshet i att ringarna har farit ut med avgaserna, bör du ta och sota avgasrören och dämparna. Om detta inte gjorts på länge är det ändå dags, motorn kommer att tacka dig och kommer att andas bättre.
Du behöver tillverka ett specialverktyg för att få ut insatserna ur dämparna.
Sedan kommer du att behöva ett par nya packningar mellan cylinder och avgasrör. Beställ från Rudolf. Skaffa gärna en bättre nyckel till avgasmuttern, den som kommer med i verktygslådan bryter gärna av "vingarna" Rudolf har dem..
SOTNING av motor.JPG

Att kolvringarna har brustit kan ju tyda på att motorn fått väldigt lite av service och vård i sitt tidgare liv, jag misstänker att de helt enkelt har blivit så tunna att de brustit, och alltså skulle ha bytts för länge länge sedan.
Om den har körts i botten på detta viset, skall du kanske vara förberedd på fler obehagliga överraskningar.

Du har i alla fall hittat rätt ställe för att få hjälp och kunskap..
Gå gärna med i klubben, det ruinerar dig inte.. ;)

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Amazon93
Inlägg: 8
Blev medlem: lör dec 31, 2011 6:19 pm
Ort: Klintehamn

Re: Kolvringar till militär jawa 356A 1962

Inlägg av Amazon93 »

Hej!
Tack för tipsen!
Det är den vänstra kolven som blivit av med den nedre och övre kolvringen.
Det borde inte bero på tidigare missskötsel då den bara gått 180 mil ( enligt mätaren)
Förra ägaren hade haft den i ett förråd i 15-20 år.
Får tillverka ett sånt verktyg för insatserna i ljuddämparna.

Ska försöka fiska upp eventuella rester från vevhuset!
Tack än en gång för snabba svar och ett varmt välkomnande till jawaklubben!
Mvh tony
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kolvringar till militär jawa 356A 1962

Inlägg av Andercz »

Hmm, den övre och den undre ringen har brustit..Det låter lite otroligt att det bara är på grund av materialtrötthet eller rost. Har den verkligen gått bara 180 mil? Låter oväntat lite, då bör den ju vara närmast i nyskick.
Jag kan tänka mig att en tidigare ägare har mekat lite, bytt kolvringar och lyckats knäcka ringarna vid monteringen. De är ju gjorda av gjutjärn och bryts enkelt om man är oförsiktig. Även om själva monteringen av cylindrarna lyckades, kan ringarna fått sprickor om de monterats på kolvarna med lite för mycket våld och spjärn.

Det är riktigt pilligt att ensam få på cylindrarna och samtidigt hålla ringarna på plats, på rätt plats. De måste fixeras för sina piggar i spåren.
Jag har själv brutit ett par, fastän det var för länge sedan. Jag skaffar alltid 8 ringar, så kan man förstöra ett par utan att man behöver vänta på en ny sändning.
Det underlättar om man har en assistent till hands, eller en bra kolvringshållare. Mycket olja vid all montering.

Du kan ju kolla med den ring som klarat sig om den passar för borrningen, alltså hur stort glappet mellan ändarna är. Men du vet ju inte om ringen är ny eller sliten. Bäst besked får man med en sprillans ny ring, av rätt dimension.

Jag har haft en motor som gick riktigt dåligt, gick bara att starta med rikligt sprutande av startgas i förgasaren. Vid kontroll visade sig cylindrarna vara nyborrade och kolvarna nya, men man hade återanvänt de gamla kolvringarna -"de är ju inte slut.." - med resultatet att det var hela 3,5 mm (!) i glapp mellan ändarna. Det blev inte mycket kompression där inte.. Och så ställdes skräpcykeln undan för att den gick så dåligt fastän man borrat om den och bytt kolvar och allt...

Skåål i bubbeldricka!
Det är 2012!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Amazon93
Inlägg: 8
Blev medlem: lör dec 31, 2011 6:19 pm
Ort: Klintehamn

Re: Kolvringar till militär jawa 356A 1962

Inlägg av Amazon93 »

Mätaren visar ca 180 mil men har ej kollat om den funkar.
kan ju ha varit defekt en längre period, får kolla upp funktionen på den!
den är inte direkt i nyskick så den kan nog mycket väl ha körts längre sträckor med trasig hastighetsmätare.

Jag har farsan till hjälp som tur är, det här är min första motorcykel men jag har haft många mopeder. och man känner igen situationen då man börjar ta till våld för att kolvringen ska gå i! får ta det försiktigt den här gången iallafall.
jag ska försöka få tag på nya kolvar också, då den ena saknar en bit i nederkant efter olyckan.

Det bästa vore ju komplett originalsats med cylindrar och topp men då får man väl spara lite pengar!
om man ens får tag på det vill säga.

Längtar tills man hör motormullret igen!

Gott nytt år på dig med!
Mvh Tony
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kolvringar till militär jawa 356A 1962

Inlägg av Andercz »

Tony,
det är bra att du har mekkat med mopeder, din JAWA är i princip en stor moped, med två cylindrar. Men jag vill be dig att noga studera verkstadshandboken innan du gräver dig in i den. Titta även igenom reservdelsboken, den ger bra info om hur saker sitter ihop.

Om ena kolven har mist en bit, är det ännu mer viktigt att du verkligen gör allt för att vara säker på att inga främmande prylar ligger kvar i vevhuset. Att hoppas hjälper dig väldigt lite. Jag vet folk som hällt i en skvätt fotogen , skvalpat runt, och hällt ut det för att få med så mycket som möjligt. Detta går naturligtvis bäst med motorn utanför ramen, och är kanske att gå lite längre än vanligt. Hör av dig innan om du tänker skölja ur, så har jag ett par tipps till i sammanhanget.
Damsugartricket skulle jag i alla fall inte lämnat oprövat. Magneten hittar ju inte aluminiumbitarna...

Du behöver sannolikt inte skaffa nya cylindrar och toppar, de är dessutom ganska svåra att hitta. Kanske behöver cylindrarna honas eller borras, om de inte allaredan är på sista överdimensionen. Det vet vi ju snart, eller hur?
På Topparna kan du jämna till det värsta, men gör ingen storavverkning, det är högkompressionstoppar, så du mixtrar med kompet om du tar bort material. Skicka gärna bilder på förödelsen.
Tips om hur man bifogar bilder på FORUM finns under rubriken "FORUMET"
Kolvar och även kolvringar däremot har vi ett litet lager av på JAWAKLUBBEN. Det vi inte har, fixar Rudolf.

Vart bor du? Uppge gärna Hemort i profilen, vi kanske är grannar, eller i alla fall nästan..

Titta, nu snöar det...

Vi hörs!
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Amazon93
Inlägg: 8
Blev medlem: lör dec 31, 2011 6:19 pm
Ort: Klintehamn

Re: Kolvringar till militär jawa 356A 1962

Inlägg av Amazon93 »

Hej!
Tog bort kolvarna idag. Och om jag förstått det rätt så har jag originalkolvar ej överdimension alltså, skriver informationen här nedan!

Märkning på höger kolv: MH (står i en ring) och ett A strax nedanför, står även P, som jag förstår står för höger kolv, och även pilen som visar vilket håll man monterar den.

Märkning på vänster kolv är identisk förutom ett L då!

Tog även lite mått!
Kolvring 2,5 mm hög
Kolv 57,9 mm bred
Bult 14,95 mm
Om ni har kolvar och ringar till dessa så kanske jag beställer från er istället, vad ligger priset på hos er ( ungefär) ?

Jag går på gymnasiet och har inte så mycket pengar för tillfället, ska spara ihop litegrann
Fick upp en liten bit ur vevhuset idag, ska försöka med dammsugar metoden,

Bor på gotland, och här har vi inte fått någon snö än!
Regnar just nu...
Mvh Tony!
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kolvringar till militär jawa 356A 1962

Inlägg av Andercz »

OK,
MH är tillverkaren. Står det inga siffror - 1,2,3,4, - på kolven är det en kolv av standardstorlek. Det kan stämma att den inte har gått så långt, även om 180 mil verkar otroligt lite. Den är ju i så fall knappt mer än inkörd.. Grattis!

Kontakta Cay Bernhardsson, se "OM KLUBBEN", för kolvar och ringar, mm. Jag har inte priserna i huvudet, men de är inte några rip-off. Kanske en medlemsavgift också? Då är Cay också rätt man.. :) Glöm inte cylinderfotpackning, topplockpackningar och avgaspackningar.

Fortsätt med magnet och dammsugare till du inte får fram mer. Kolla även avgasrör och ljuddämpare, så du kan få en uppfattning om det finns mer kvar...Undvik att snurra runt motorn i onödan, men du får nor vrida runt den lite för att kanske locka fram sånt som sitter iunder och på sidorna. En stark magnet på veven kanske är en ide´?
Var försiktig så att du inte tappar ner något nytt, sätt en ren trasa i hålen när du inte arbetar med motorn, det är lite som hjärtkirurgi med öppen bröstkorg..

Om det så småningom börjar krasa, vet du i alla fall vad det kommer ifrån. Så länge inte vevstakens lager blir skadat, är det billigt och "relativt enkelt" att byta vevlagren i ändarna på vevaxeln. Det är vanliga SKF standardlager i hela motorn, som kan köpas över disk. Men det innebär förstås att man delar på motorn. Men laga inget som inte är trasigt, vänta tills det rasar. Det kan dröja länge eller inte inträffa alls, om du är noggran med saneringen.


Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar