Sadelstoppning till militär- Jawa

Här diskuteras och tipsas om reservdelar...
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Sadelstoppning till militär- Jawa

Inlägg av JawaMax »

En fråga som kanske intresserar fler: På min militär- Jawa är skumplasten i sadelstoppningen hård och spröd. Riskerar man samma med originalskum från Rudolf Saxegaard, eller ska man satsa på färskt skum? Passar civilt sadelskum från Tjeckien tex?

Hälsningar

Martti Soininen (JawaMax)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Sadelstoppning till militär- Jawa

Inlägg av Andercz »

Har du frågat om Rudolfs "originalskum" verkligen är 50 år gammalt? Det måste i så fall varit väldigt väl förpackat och förvarat..
Om han menar att det är i gott skick och fortfarande duger för sitt ändamål, och priset är OK, skulle jag nog gått på det. Mest för att det verkligen (?) är original.
Men skumplast som är 50 år gammalt brukar inte vara i så värst gott skick...
Kanske har även den gode Rudolf handlat på sig lite mer moderna sadelstoppningar, även om de kanske inte riktigt är från i år? Du får fråga honom.

Sen vet man inte riktigt vad man får från Tjeckien idag. Formen skall nog passa, men några jag har sett är alldeles för mjuka, ger inget motstånd alls, medan andra är helt perfekta.

Alternativt går du till en bilinrednings-/ tapetserarfirma i din närhet och ber dem skära till ett stycke, kanske till och med installera det, om priset är rätt. Då kan du med dina egna händer, eller andra kroppsdelar, kolla materialet innan du köper det.


Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar