Saknar övre delen av förgasaren till CZ 476

Här diskuteras och tipsas om reservdelar...
Rosen
Inlägg: 6
Blev medlem: fre jan 30, 2009 12:09 am
Ort: Huddinge
Kontakt:

Saknar övre delen av förgasaren till CZ 476

Inlägg av Rosen »

Hejsan

Var kan jag få tag på övre delen av förgasaren till en CZ476?
Vilka olika modeller har samma typ av förgasare?
Hälsningar

Micke
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Saknar övre delen av förgasaren till CZ 476

Inlägg av Andercz »

Vad är det för typ av förgasare? Vad står det på den?
Antagligen en JIKOV, men typen?

STIBO Motor i Stockholm är en av Europas bästa på Mikuni, men de har även en del JIKOV. Av någon anledning samlar han på CZ Crossmaskiner..
http://www.stibomotor.se/

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rosen
Inlägg: 6
Blev medlem: fre jan 30, 2009 12:09 am
Ort: Huddinge
Kontakt:

Re: Saknar övre delen av förgasaren till CZ 476

Inlägg av Rosen »

Tjena

Var ute i garaget och tittade på förgasaren och ser att det står Dellorto VHB22BS.

Den måste gå som en raket med en italiensk förgasare eller hur....!!!

Har det suttit Dellorto förgasare original på dessa?
Bilagor
IMGP0395 liten.JPG
Hälsningar

Micke
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Saknar övre delen av förgasaren till CZ 476

Inlägg av Andercz »

Jag har svårt att tro att Dellorto-förgasaren är den ursprungliga. Jag är övertygad att det satt en Jikov där när den lämnade fabriken.
När du har skaffat den där reservdelsboken och verkstadshandboken vet du med säkerhet. Handböcker är dina viktigaste verktyg.
RUdolf Saxegaard har kopior på de flesta JAWA och CZ till rimlig kostnad. Han kan kanske ha en förgasare bland sina tusentals reservdelar? Men då är det en JIKOV.
g-shums@online.no

Enligt den broschyr som Kent skickade in tidigare, skall det vara en JIKOV -förgasare, typen anges desvärre inte. Fråga Jan-Inge, "Granada73", hans förgasare verkar vara en original Jikov, även om den också ser ut att sakna locket...

Att motorn funkar lika bra eller bättre med en Dellorto må vara osagt. Jag rekommenderar att du kontaktar samma firma igen, Stibo Motor, de vet mest och har en massa delar, antagligen också till Dellorto, eller så kan han leta fram en Mikuni som passar. Där skulle jag börja i alla fall.

Andrcz
Bilagor
1970cz476-3.jpg
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: Saknar övre delen av förgasaren till CZ 476

Inlägg av Kent »

I den tyska broschyren jag har med den gula cykeln står det att CZ 125 typ 476/1 ska ha en JIKOV 2924 som är grundbeteckningen på förgasaren.
I den tyska instuktionsboken av 1972 års utgåva står det att både motortyp 476/01 och 477/01 skall ha en JIKOV 2924 SBD b.

Det finns också specialbestyckade förgasare för andra modeller som då har tilläggsbokstäver till modellnumret. T.ex CZ 175 typ 470 som har JIKOV 2924 SBD eller CZ 175 typ 505 som har JIKOV 2924 SD och är försedd med ett speciellt startmunstycke av biltyp.

Jag upprepar mitt tidigare råd. Kontakta tidigare ägare och det är stor chans att någon har en gammal JIKOV liggande i garaget.
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Skriv svar