Hastighetsmätare CZ 125 1948

Här diskuteras och tipsas om reservdelar...
Användarvisningsbild
Krille
Inlägg: 8
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:51 pm
Ort: Stockholm

Hastighetsmätare CZ 125 1948

Inlägg av Krille »

Tjena!
Jag har en punkt kvar mekaniskt på hojen för att kunna besiktiga den, det är hastighetsmätaren.
Instrumentet har jag, dock inte dreven och vajern. Jag har letat litegrann, men inte hittat något.
Finns det andra hojar som har en kompatibel hastighetsmätare som går att hitta lite lättare?

Jag uppskattar alla tips och idéer på hur man kan få den att fungera. Jag är inte helt originalkräsen, utan jag vill få funktion på den, och ta original projektet sen när hojen fungerar och är i registret igen.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Hastighetsmätare CZ 125 1948

Inlägg av Andercz »

Krille, som jag berättat i ett annat mail, finns det bara ett sätt att få hastighetsmätaren att drivas från motorn - med ett original hastighetsmätardrev. Dessa är svåra att hitta.
Hastighetsmätardrev CZ 125B-T - CZ 125-150C  -1-.JPG
Hastighetsmätardrev CZ 125B-T - CZ 125-150C  -3-.JPG
Wire till mätaren kan du köpa hos de fleasta handlarna i Tjeckien eller Slovakien, till exempel här:
http://www.motoren.sk/shop/detail/313/76
Jag tror förresten jag har en wire hemma på hyllan..!

Alternativen som finns är att antingen hitta en universal hastighetsmätare, oftast Smith, som bland annat monterades på Husqvarna och NV. De hade en drivning som monteras på framhjulets nav. Dessa är svåra att hitta.

För att få en fungerande hastighetsmätare kan man skaffa och montera en modern cykeldator.

För att få cykeln godkänd i besiktningen behöver du inte någon hastighetsmätare, det var inte lag på detta på den tiden. Täcker du för hålet i lykthuset behöver du inte göra något annat. Har du mätaren kvar, kan de komma på att begära att den skall fungera..

Eftersom de flesta CZ 125B-T motorer i Sverige satt i MONARK m200, och dessa inte var utrustade med hastighetsmätare, var det heller inte något drev monterat i dessa motorer. Det var bara det lilla antal av kompletta motorcyklar CZ 125B-T, som din cykel, som importerades med mätare och drev monterade från fabrik. Tillgången på begagnade mätare och drev här i Svedala är alltså mycket begränsad.
Även i Tjeckien är mätardrev rara ärtor, och kommer sällan upp till försäljning. Jag köpte mitt från Australien för drygt tio år sedan, och har hittat ytterligare ett sedan dess...


Men, jag har tittat igenom mitt förråd av H-mätardrev, och har hittat ett drev, visserligen till en 150C, men som tack vare att det har suttit löst och är slitet på "skalet", visar att det är möjligt att anpassa, det bör gå... Det behövs en lätt hand och en fil. Jag har nya NOS innerdrev att renovera enheten med, så den blir som ny.

Är du intresserrad, så hör av dig per mail direkt, eller ring.

Mvh

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
toj
Inlägg: 8
Blev medlem: ons apr 27, 2011 1:17 pm
Ort: LAXÅ

Re: Hastighetsmätare CZ 125 1948

Inlägg av toj »

Hej

Om du vill ha en hastighetsmätare till besiktningen, så är det helt och hållet godkänt med en cykeldator.
Det brukar gå att hitta tresiffriga sådana som fungerar över 100km/tim för en billig peng.

//Tomas
Skriv svar