Stator/generator 6v 45w

Här diskuteras och tipsas om reservdelar...
Jimmy
Inlägg: 8
Blev medlem: sön aug 04, 2013 1:47 pm

Stator/generator 6v 45w

Inlägg av Jimmy »

Min kolhållare i generatorn är inte vad den ska vara, Både kol och hållare är i småbitar.
Original så sitter ju "kolhållaren" fastnitad. Går det att byta ut den eller måste man köpa en komplett?

Vart hittar man enklast en ny eller bättre begagnad?

// Jimmy
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Stator/generator 6v 45w

Inlägg av Andercz »

Hej igen Jimmy.
När jag tittar i reservdelsboken för din hoj, ser jag att de bara illustrerar vilka delar som satt i generatorn t.o.m. juli 1961, även om katalogen är för årsmodell 1966. De redovisar inte hur det ser ut efter juli 1961..
CZ Kol + hållare 6V 45W till juli 1961.JPG
Din är ju en CZ 470/175cc från 1965, så det är annorlunda på din generator. Förmodligen är det likadant som på de flesta andra JAWA och CZ från den tiden. Jag har faktiskt inte tänkt på att de kunde vara annorlunda..
Kolhållare på 6 V- 45W GENERATOR.JPG
Hur som helst rekommenderar jag dig att du tar kontakt med Rudolf Saxegaard, han har allt du behöver, och han vet vad som passar din maskin. Det är inte dyra prylar det här, så man kan lika gärna skaffa nytt.
Ring honom så går det fortast, han pratar en mycket lättförstådd norska.
Rudolf Saxegaard
g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Mobiltelefon: 0047 93 01 10 87


Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Stator/generator 6v 45w

Inlägg av Andercz »

AHA, nu gick det upp en talgdank..
Det är plastgrunkan som håller fjädrarna och kolen som du behöver ersätta? Den har Rudolf med största säkerhet på hyllan.
kolhållare.JPG
kolhållare  delnummer 355-51-550..JPG
Den sitter mycket riktigt nitad men det är inte svårt att byta ut och sätta dit en ny.
Rudolf kan hjälpa dig.

Lycka till
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Jimmy
Inlägg: 8
Blev medlem: sön aug 04, 2013 1:47 pm

Re: Stator/generator 6v 45w

Inlägg av Jimmy »

Alltid lika roligt att ställa en fråga här! Grym support! :D

Har dragit iväg ett mail till han nu. I väntan på svar så ska jag ta och montera tätningarna du skickade till mig förra året.

/Jimmy
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Stator/generator 6v 45w

Inlägg av Andercz »

Jag tror jag har lyckats med att sätta fast en sån här med popnit, inifrån, så att "klumpen" kommer på utsidan. Hittar du inte 3 x 10 aluminiumnit, borde det ju funka även med en M3-skruv och en låsmutter, eller en vanlig mutter + Loctite, kanske ett körnslag på ändan av skruven, så får man både livrem och hängslen..
Drag inte skruven för hårt, om du använder en sådan, det är bara plast.. eller kanske till och med bakelit.

Ja, passa på och byt packningarna nu när generatorn ändå är bortplockad, delvis i alla fall..
Glöm inte att smörja in tätningsläpparna med fett. De får inte vara torra när axeln börjar snurra.
Och sätt in kolen efter att Statorn är på plats, annars bryts de lätt av.. Detsamma gäller när man skall ta av statorn, plocka ur kolen först, annars bryts de av..De kan hänga kvar i sina kablar, bara de inte är inskjutna i hållaren.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Jimmy
Inlägg: 8
Blev medlem: sön aug 04, 2013 1:47 pm

Re: Stator/generator 6v 45w

Inlägg av Jimmy »

Saxegaard hade inga, Han hade bara nya 12v tändsystem att erbjuda.
Men fick tag i ny soppakran och packning till tanklocket iallafall.

Känner just nu att jag inte har råd att kosta på ett nytt 12v system så jag la upp en annons på
köpes där jag söker efter en hållare alt en begagnad korg. Lånade för övrigt dina fina bilder till annonsen.

//Jimmy
Skriv svar