Söker packningar och kolvringar till militärjawa 350

Här diskuteras och tipsas om reservdelar...
Marcus A
Inlägg: 3
Blev medlem: sön maj 11, 2014 6:11 pm
Ort: Uddevalla

Söker packningar och kolvringar till militärjawa 350

Inlägg av Marcus A »

Söker som sagt topppackningar,cylinderfotspackningar,avgaspackningar och kolvringar (ev kolvar) till min 350 militärjawa från 1962....
Kolvarna är stansade med en 2a och verkar vara 58.3mm
Och därmed 2a överdimition....
Läste i någon annan tråd om en norsk kille som ev. Skulle kunna ha lite grejer....
Hur kontaktar man honom enklast?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Söker packningar och kolvringar till militärjawa 350

Inlägg av Andercz »

Hej och välkommen!
Rudolf Saxegaards adress hittar du i nästan vart och vartannat inlägg här under "Reservdelar". Då står även hans adress utskriven. Ring honom, det går fortast, han pratar en mycket tydlig norska. Får du inte tag i honom, han är ofta ute och reser, skriv ett mail.

http://www.jawaklubben.se/jawaforum/vie ... lit=hemnes

Du bör vara noga med att ange storleken på dina kolvar. 58.30 är ingen storlek som finns listad, överdimension 2 är angiven som 58,18 - 20 mm
Kolv- och cylindertoleranser JAWA 554.JPG
Ladda ner verkstadshandboken och reservdelsboken från "Mektips", det är de för MC 255, MC 355 och MC 356A du skall ladda ner.

Lycka till!
Det är ju snart vår..

Andercz
Bilagor
Kolv- och cylindertoleranser JAWA 554.JPG
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Marcus A
Inlägg: 3
Blev medlem: sön maj 11, 2014 6:11 pm
Ort: Uddevalla

Re: Söker packningar och kolvringar till militärjawa 350

Inlägg av Marcus A »

Tack för ett snabbt svar!
Har laddat ner verkstadshandboken tidigare och får ladda ner reservdelskostnaderna också då...
Får mäta mina kolvar lite mera noga igen...
Har två motorer som jag hade tänkt plocka ihop till en men det vart ju olika dimensioner på både kolvar och kolvbultar.... En verkar inte vara borrad medans den andra verkar vara borrad 2ggr.....
Det är nog bäst å kolla över lite tätningar också då jag misstänker att den inte varit igång på väldigt länge(besiktigad 1983 senast) sen kan den ju varit igång efter det men de va nog ett bra tag sen.....
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Söker packningar och kolvringar till militärjawa 350

Inlägg av Andercz »

Det räcker i och för sig att du vet storleken på kolvarna, d.v.s. att du kan se märkningen, 1, 2, 3, 4.
Med en ny kolvring, av rätt storlek till borrningen, nerkörd c:a 20 - 30 mm i cylindern skall du alltså ha 0,2 mm mellan ändarna, i alla fall om cylindern är nyborrad eller lite sliten. Är glappet över 0,8mm bör du borra om. Du kan alltså använda en ny kolvring som en mätare på slitaget i cylindern.

Har den stått så länge bör du byta packboxar, i alla fall den bakom generatorn, de torkar och läcker. Även packboxen vid utgående drevet bör bytas. Packboxen på vänster vevaxelända brukar hålla längre, den ligger ju i oljebad mesta tiden av sitt liv.

Är kolvbultarna olika stora? Det är ju underligt.. De fanns bara i 15mm och i och för sig även i en, eller två överdimensioner, +0,1mm, och kanske +0.15mm? Är det större kolvbultar än så har någon gjort ett större jobb på vevstakarna.. Hittar du originalkolvar kommer de inte att passa.
Är det kolvarna som är 58.3 som även har en annan kolvbult än 15mm? Då är nog vevaxeln renoverad och man har sedan använt standardkolvar, inte de högkompressionskolvar som sitter i dem som original..? En bild skulle lösa gåtan.

Lycka till,
vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Marcus A
Inlägg: 3
Blev medlem: sön maj 11, 2014 6:11 pm
Ort: Uddevalla

Re: Söker packningar och kolvringar till militärjawa 350

Inlägg av Marcus A »

Ja de är nog som du säger med packboxarna...
Ska mäta lite noggrannare och ta ett par bilder på de två olika kolvarna jag har i de två olika motorerna..... Med olika märkningar de ena bara BX och de andra AX 2
Jobbar lite konstiga tider så jag ska se om jag får till lite bilder i garaget.....
Med vänlig hälsning, Marcus
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Söker packningar och kolvringar till militärjawa 350

Inlägg av Andercz »

KOLVMÄRKNING 554 liten.JPG
KOLVMÄRKNING 554 liten.JPG (19.72 KiB) Visad 16806 gånger
AX och BX är detsamma som A och B, det vill säga klassningsmärkningar. Som du ser i toleranstabellen jag klippte ur Verkstadshandboken tidigare, är det någon hundradel mellan klasserna, man kan säga att varje (över-)dimension är uppdelad i tre klasser. Detta för att kunna anpassa dem till de nyborrade cylindrarna, borrningen var inte lika exakt som den vi nu kan prestera. Med flera klasser kunde man tillåta lite marginella variationer, och behövde inte kassera så mycket material.

Dina kolvar som är märkta AX 2 är alltså av andra överdimensionen, klass A = 58,43 mm
Paret som är märkta bara BX är av standardstorlek, B-klass = 57,94 mm

Det som intresserar mig mest, är att få se bilder på de kolvar som du säger har annan kolvbult än 15mm diameter. Eller är det någon annan skillnad? Gärna även en bild på vevstakarnas lillända, där kolvarna sitter.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Hans
Inlägg: 19
Blev medlem: lör nov 24, 2012 5:57 pm
Ort: Skärhamn

Re: Söker packningar och kolvringar till militärjawa 350

Inlägg av Hans »

Hej, Marcus?

Vi kan kolla i klubblagret, för där finns kolvar med ringar i överdimensionerna. Billigare för dig. Lagret finns i L:a Edet. Cylinderfotspackningar finns också. Toppackningar och avgasdito kan du beställa hos Etovar i Cz.
MVH
Hans Gärdéus
Tjörn
Skriv svar