Cylinderfotspackning till 350 perak

Här diskuteras och tipsas om reservdelar...
lasselader
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jun 03, 2014 11:18 am
Ort: Härryda

Cylinderfotspackning till 350 perak

Inlägg av lasselader »

Vart köper man lättast (helst Sverige) cylinderfotspackningar
till jawa perak 350 -57?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Cylinderfotspackning till 350 perak

Inlägg av Andercz »

Lasse, Rudolf Saxegaard har Norra Europas största reservdelutbud till JAWA och CZ, och BSA...
Han har det mesta till din fina JAWA. Rudolf bor alldeles vid en svenska gränsen, så han skickar delarna med svenska posten - snabbt, billigt och enkelt.
Detta är så nära en svensk handlare man kommer, och han pratar dessutom en mycket lätt att förstå norska.
Noterbart är att även om man kan tro så, passar inte cylinderfotpackningen för en Armé-JAWA på någon annan cylinder, inte en Perak, eller en JAWA 354.

Rudolf Saxegaard
g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Mobiltelefon: 0047 93 01 10 87
JAWA Perak 350cc, typ 18, topplockpackning.JPG
Kör så det ryyker!

Anderscz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
lasselader
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jun 03, 2014 11:18 am
Ort: Härryda

Re: Cylinderfotspackning till 350 perak

Inlägg av lasselader »

Ett riktigt stort tack för ett sånt utförligt svar! wow!

Min jaws som jag fått av en äldre granne är komplett
sånär som på ena ljuddämparen...

Det jag vet är att det är en civilhoj, en röd, exakt som Perak
och av årsmodel 1957. Så räcker det att säga för att köpa dessa packningar?

Med vänlig hälsning, Lasse nordberg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Cylinderfotspackning till 350 perak

Inlägg av Andercz »

JAWA typ 11, encylindrig på 250cc och typ 18, en twin på 350cc, tillverkades 1947 till 1954. Då följdes de av JAWA 353 och 354. Det är dock fullt möjligt, men kanske mindre troligt, att en Perak av tidigare årgång har blivit registrerad som 1957 år modell.. , men ändå tror jag du har en "Kyvacka", som 353/ 354 kallades.
Detta är samma modell som Arméns ISDT-maskiner grundar sig på. Perak har aldrig funnits i någon militär version, i alla fall inte i Sverige.

PERAK har en väldigt typisk form på framlyktans inneslutning med ett par "axlar" där gaffelbenen utgår från, och den har inga sidoplåtar på ramen, bara en batteribox på vänster sida och en verktygsbox på den högra.

Kolla på ID-plåten på styrhuvudet, om den finns kvar. Där står modelltyp och tillverkningsår.
PERAK ID-plåtar.JPG
JAWA 353 S ID_PLÅT.JPG
JAWA typskylt tjeckiska.JPG
JAWA typskylt tjeckiska.JPG (23.38 KiB) Visad 14365 gånger
På motorn finns också ett motornummer. På Perak 350cc bör det börja med 18 - xxxxxx, på JAWA 354 börjar det med 354 - xxxxxx.


En bild på din mc löser hela mysteriet.
Först en Perak, med enkelsadel och 19" hjul..
PICT4158a.jpg
Sedan en JAWA 354:
JAWA 354 1957.jpg
Nu borde det vara enkelt att identifiera den.

Perak har 19" hjul , 354 har 16" hjul. Sedan kan ju någon ha satt en perak-motor i en Kyvacka-ram...

Vi hörs snart igen?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
lasselader
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jun 03, 2014 11:18 am
Ort: Härryda

Re: Cylinderfotspackning till 350 perak

Inlägg av lasselader »

Jag är både glad och överväldigad över snabba, seriösa och utförliga svar. Jag som Novis inom Jawa lär mig.... Tog ett par bilder som kanske kan hjälpa till i modelljakten.... såg att det va en -52a nu,
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Cylinderfotspackning till 350 perak

Inlägg av Andercz »

Utmärkt!
Du har en Perak, en JAWA typ 18 av 1952 års modell.
Den ser ut att vara autentisk. Om du vill kolla att ramnumret stämmer, brukar det finnas på höger bakre ramrör. Det kan vara bra att kunna visa det när det blir dags för registreringsbesiktning.
RAMNUMMER PERAK.JPG
Om det är fler delar som saknas, mer än bara en cylinderfotpackning, är det mycket lätt att hitta det mesta som nytillverkade reservdelar av oftast god kvalitet. Alla delar till strålkastaren, styret, bromsar, hjul, kedjeskydd, sadel, skärmar, fjädring, avgasrör, ljuddämpare... allt finns att köpa till rimliga priser. Med det sagt, menar jag ändå att renoverade originaldelar är finare ändå..

Kolla under "LÄNKAR"

Jag skickar dig ett par handböcker, det är dina viktigaste verktyg för att renovera din fina motorcykel.

Vart bor du? Du har kanske en märkesbroder i närheten? Jag kollade din IP-adress och fick fram att den , eller servern, finns i Härryda. Stämmer det? Du får gärna rätta det i din Profil.
Bor du i Göteborgs-området, finns det faktiskt en hel massa JAWA-folk däromkring.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
lasselader
Inlägg: 4
Blev medlem: tis jun 03, 2014 11:18 am
Ort: Härryda

Re: Cylinderfotspackning till 350 perak

Inlägg av lasselader »

Hej!
Tack för detta..... Jag har nu tagit kort på allt jag har....
Glömde kolla ramnummret etc ( men får göra detta sen.

Ja, det stämmer i Härryda bor jag, men jag har också efter kvällens
plock bestämt mig för att sälja allting. Kände att jag inte har tiden
eller möjligheten att ståta ihop allt.

Jag lägger ut en annons under säljes, så får vi se.
Vet ju inte vad den kan vara värd

Tack för allt
Lasse
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Cylinderfotspackning till 350 perak

Inlägg av Andercz »

Vad synd,
Jawa är en lättmekad liten maskin, mer som en förvuxen moped. Ja, jo, lite mer är det kanske, men det kräver ingen större expertis.
Du gör som du tycker, förstås.

Lycka till med försäljningen, finns det papper till den har du större chans att få till ett bra pris.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar