Värderingsfråga på delar

Här diskuteras och tipsas om reservdelar...
Robbansdelar
Inlägg: 3
Blev medlem: fre feb 20, 2015 11:16 pm
Ort: Aspås

Värderingsfråga på delar

Inlägg av Robbansdelar »

Hej! jag har lite Jawa 250 "militär" delar som jag tänkte göra mig av med. skulle vilja få ett ungefärligt värde på delarna innan jag annonserar ut dom.
Det är 1 komplett motor (gick fint när den plockades ur)
+ 1 komplett (tror jag) motor som är isärplockad pga nåt trubbel med växelmekanismen (minns ej vad det var), felet fixades men den blev aldrig riktigt ihopmonterad.
+ ytterligare en reservdelsmotor utan cyl,topp,kolv,tändning & kåpa.
Utöver motorerna finns det några nya vevstakar, vevhalvor, kopplingsdelar, kickaxlar, mm.
Fälgar har jag några nya av också. (troligtvis framfälg).
Naturligtvis har Jawafolket första tjing innan det hamnar på andra annonssidor. jag ska göra en inventering av delarna innan annonsen kommer
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Värderingsfråga på delar

Inlägg av Andercz »

Robban,
det beror lite på vilken motor det handlar om. Arme´n använde två olika JAWA 250cc, MC 255 med en JAWA 553 i ramen, och så MC 257A med en JAWA 579-2 motor. Den senare är mer populär och eftersökt. Titta efter på motornumret, de tre första siffrorna anger motortypen.
Sedan är det väldigt svårt att på avstånd, utan att se grejerna, uttala sig om värde. Det blir ofta fel... Det finns ju ingen prislista direkt..

En komplett, antagligen fungerande motor, men ändå i okänt och orenoverat skick kan man komma över för 2 - 3000 kronor. Ofta får man ändå gå igenom en sådan motor grundligt för att ta reda på om det felar något. Att den fungerade när den togs ur ramen säger väldigt lite om i vilket skick den är.

En kanske komplett motor i delar måste man gå igenom och sätta ihop.. 1 - 1500 kronor kanske... Bara nya lager kostar en dryg tusenlapp. Renovera en vevaxel, med material, går på flera lappar.

En o-komplett motor kan du kanske få 500 eller lite mer för. Man vet ju inte hur mycket som går att använda..

Som jämförelse, kan man få en renoverad motor, med allt inombords utbytt med NOS delar, renoverad vevaxel, nya lager, ny kolv, mm, mm, mm, för cirka 10 000..

De lösa delarna är lite svårare att sätta styckepris på...
Framhjulen är på 21", bakhjulen 19".

Jag hör av mig direkt till dig..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Robbansdelar
Inlägg: 3
Blev medlem: fre feb 20, 2015 11:16 pm
Ort: Aspås

Re: Värderingsfråga på delar

Inlägg av Robbansdelar »

Jag har nu varit ut och kollat upp motorerna lite mer, alla tre motorer är av modellen 579.
Det finns bara ett tändsystem, en förgasare, och en högerkåpa, så det går endast att bygga ihop en komplett motor av dom här delarna. Den andra motorn som är isärskruvad ( började skruva ihop den men saknade verktyget för att dra i vevlagret i blocket) saknar ovan nämda tändsystem & kåpa.
Dom lösa delarna är: Kopplingskorgar,lameller, drev, vevstakar m lager & tapp, vevhalvor, kickaxlar + fjädrar, och lite växellådsaxlar och drev,mm. Vissa av delarna är NOS (kanske allt, svårt att se).
Det är väldigt länge sen jag höll på med dessa motorer så dom har legat länge i mitt garage så naturligtvis bör motorerna gås igenom innan användning.
//Robban
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Re: Värderingsfråga på delar

Inlägg av JawaMax »

Jag är intresserad av en ny vevstake till 579- motor. Så om du har en sådan, kontakta gärna mig.

MVH

JawaMax

Tel 0730 539492
Robbansdelar
Inlägg: 3
Blev medlem: fre feb 20, 2015 11:16 pm
Ort: Aspås

Re: Värderingsfråga på delar

Inlägg av Robbansdelar »

Allt är sålt i klump.
Skriv svar