delar till Monark Centrum ( m300 )

Här diskuteras och tipsas om reservdelar...
mossberg
Inlägg: 1
Blev medlem: mån mar 30, 2015 3:01 am
Ort: Lindesberg

delar till Monark Centrum ( m300 )

Inlägg av mossberg »

Hej hej jag tänkte jag skulle börja göra iordning min Monark m300 men jag saknar lite grejer till ramen bland annat baklyse och bakre sadeln även främre sadeln den jag har består enbart av plåt sen antar jag att det satt skjuts pinnar på dom så dom skulle jag vilja ha tag på med kan även tänka att köpa komplett ram i dåligt skick. Jag börjar så får vi se vad jag kan behöva efter vägen. Tack på förhand . Ronny
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: delar till Monark Centrum ( m300 )

Inlägg av Andercz »

Välkommen Ronny,
Jag har skickat lite handböcker, så du har lite att studera.
Som du kommer att märka, finns inte ram, framgaffel eller hjul med i Reservdelsboken. Det beror på att det fanns tre olika ramar till dessa tidiga Monarker, vare sig de hade motor från CZ, ILO, BSA eller Husqvarna, man blandade och gav av vad som fanns på lager.
Det var i princip bara motorfästena som skiljer mellan de olika modellerna.

Det fanns en smal ram, som vi kan kalla standardram, en bredare med breda fälgar, och slutligen även en med plungerfjädring på bakhjulet, den kallades MONARK m302.

För att ytterligare ställa till det fanns det minst tre olika sadlar, eller i alla fall olika sätt att fästa och fjädra sadeln. De olika typerna förekommer vad jag förstått lite olika på de olika ramarna.

Lite av detsamma gäller passagerarfotpinnar, det är lite olika för olika ramar.

Baklyktan är en liknande den som satt på Husqvarna av samma tid, men även en HELLA-lampa kan passa in. Dessa dyker upp då och då på Tradera, och brukar gå för förvånansvärt mycket pengar..
Man kan få leta på marknader..

Jag skall återkomma med lite bilder, om du gör det samma, så vi vet vilken variant du har.

Motordelar däremot kan jag ordna det mesta.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar