Välkommen Kenneth,
Du får nog vara lite mer precis i vad du söker. En Reservdelsbok är på väg till dig. Det är ditt viktigaste verktyg, tillsammans med en Verkstadshandbok. Dessa två ger dig ovärderliga tips och instruktioner när du skall sätta ihop din motor.
Jag hoppas du inte menar att alla delarna i växellådan är blästrade? Det vore inte så lyckat..
Kör du på problem får du gärna höra av dig, så löser vi dem här.
Det finns ingen MC-affär i hela Sveriges långa land som har reservdelar till JAWA eller CZ, och då ännu mindre till 45 år gamla sådana.
Däremot finns Norra Europas största reservdelslager i Norge, Jag är säker på att Rudolf kan hjälpa dig snabbt och enkelt. Ring honom det går snabbast, han förstår svenska och pratar tydlig norska själv. Det är bäst om du har reservdelsnummer klart, det kan vara svårt att beskriva i ord vart en del sitter.
Är det nummer 18 på sidan ur reservdelsboken, se bifogad bild, är det en
Shims-bricka, som du använder till att justera in
axialglappet på biaxeln. Detta glapp skall vara 0,1 - 0,3mm. Shims kan du köpa i rätt storlek hos din närmaste välsorterade järnaffär. Du bör köpa ett par i olika tjocklekar, så att du kan lägga in precis så mycket som behövs. Man kan behöva kombinera ett par, t.ex. kan man få ihop 0,3mm med en shims på 0,1mm och en på 0,2mm.
Du bör lägga ner lite tid på detta, innan du bygger ihop motorn, och innan du monterar vevaxeln. Det står beskrivet i Verkstadshandboken. I princip kan du följa Verkstadshandboken för Arméns Motorcyklar, som finns under mektips här på hemsidan, då får du en handbok på svenska.
Du gör såhär:
*lägg in biaxeln med kugghjulet för 1a växeln , eller alla kugghjul på, i vänster blockhalva, och lägg på högerhalvan.
*Skruva i ett par av de små skruvarna som håller ihop blocken, ett par som sitter runt biaxeln.
* Vänd motorn så att du har ändan av biaxeln tillgänlig och drag ut den med fingrarna, skjut in den , det är detta glappet du skall ställa.
* Bäst är om du har tillgång till en mätklocka, men det går att mäta med ett bra skjutmått också.
* Drag ut axeln och mät hur mycket den sticker ut från en yta.
* Skjut in axeln och mät igen till samma yta. Skillnaden mellan de olika måtten är
axialglappet, som alltså
skall vara 0,1 - 0,3 mm
OBS! Om du tänker använda en papperspackning mellan blockhalvorna måste du räkna med packningens tjocklek, alltså dra bort packningens tjocklek från det glapp du nyss mätt upp.
Använder du bara packningsmassa, kan du bortse från dess tjocklek.
* Lossa skruvarna och lägg till shims på axeln så att du får det uppgivna glappet, lägg ihop blocken igen, drag åt skruvarna och kontrollmät. Det blir ofta att man får göra om det hela ett par gånger, och det betalar sig att vara noggrann.
Om det är en annan bricka du saknar, får du kolla i reservdelsboken och gå vidare därifrån. Det finns fler att välja på.
Har du bytt alla kullager i motorn? Skaffat alla packboxar? Om inte gör det innan du lägger ihop den. Använd bra kvalitetslager, och även packboxar av god kvalitet.
JACKING AB ger bra priser, speciellt om du säger att de skall sitta i en gammal mc..
http://www.jacking.se/
Rudolf Saxegaard
g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Mobiltelefon: 0047 93 01 10 87
Lycka till
Andercz