Tändning...

Här diskuteras och tipsas om reservdelar...
Användarvisningsbild
Magnus
Inlägg: 25
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:39 pm
Ort: Borås

Tändning...

Inlägg av Magnus »

Är det nån som känner till det här systemet: http://www.imfsoft.com/hardware/produkt ... nition.asp
Tydligen så ersätter man tändplattan med en elektronisk modul som ställer om tändningen kontinuerligt i förhållande till motorvarvet. Det går även att ansluta en dator till tändmodulen för att optimera det hela...(perfekt inställd tändning genom hela varvregistret?)
Kan de va nåt?

/ Magnus
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Tändning...

Inlägg av Andercz »

Jo ja, jag har sett det förr och varit nyfiken. Men, utan att ha prövat det eller ens ha träffat någon som har erfarenheter av det, har jag nog tyckt att det verkar vara en dålig kompromiss. Ursprungligen var det framtaget för att hotta upp Trabanten, som hade tändningsanläggning från PAL.

Det jag har emot det är att man parar ihop hi-tech datorstyrd tändning med den gamla utslitna generatorn. Du blir sittande med dina usla 6Volt 45 Watt, kanske med ett relä som gärna vill ge upp.
Tanken kan vara hur bra som helst, men apparaten blir inte bättre än sin sämsta del - generatorn.
Även om priset bara är lite mer än hälften av vad ett VAPE/DYNAPOWER kit skulle kosta tror jag nog mer på att uppgradera hela apparajten, framför att behålla delar av det gamla systemet och hotta upp bara tändningen. Köper man sin VAPE hos någon av de Tjeckiska handlarna i stället för hos MZ-B, blir prisskillnaden bara ett par - fyra hundra kronor.
VAPE har ju även den fördelen att det inte kräver ett batteri för att fungera, vilket IMSOFT fortfarande behöver för att starta.
På VAPE kan man visserligen inte gå in och finjustera i hela kurvan, men det har jag å andra sidan heller inte kännt något behov av att göra.

Detta är bara mina tankar, helt grundade på antaganden, inte bara fakta.

Någon annan som har riktiga förstahands erfarenheter?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Tändning...

Inlägg av Andercz »

Magnus,
jag lade ut en fråga på JAWACHAT, http://autos.groups.yahoo.com/group/Jawachat/ , och här är första svaret. En kille i Estland som har prövat Imsoft på sin JAWA 638 i hundra mil. Han är bara positiv.
Han påpekar dock att han fortfarande har problem med laddningen från den gamla generatorn, men eftersom Imsoft drar mindre energi, fungerar den bättre i alla fall, utan att åtgärda laddningsproblemet.
Det är just detta jag menar är systemets svaga punkt; att den gamla generatorn blir kvar i systemet som ett fossil. Vad händer när den ger upp helt?
Många byter till VAPE just för att generatorn har gett upp.

"In this spring I installed it onto my Jawa 638, have driven 1000 km and I am verry pleased with it. It has several advantages over Vape, most importantly it changes ignition advance according to engine revolutions. Morevoer, you can set advance values and the way how ignition advance is changed by yourself by using ordinary personal computer. The only thing which might cause problems is, that nowadays laptop computers do not have COM port, which is used for connecting the system. At least I had this unpleasant suprise, so I had to use ordinary computer.
Another important aspect why I prefer it for Vape is, that the spark is not fired for both cylinders at once, so it consumes less energy. The charging of my Jawa didn't work properly (old problem - one phase from three was disconnected from the rectifier) and finally the charging light started to glow then the lights were on. The engine still worked properly. Having the same problem with original contact breakers system, the engine started to misfire. It means that with Imsoft the spark is better than with original contact breakers even when the voltage is low.

Riho
Estonia"


Såhär ser det ut när det snurrar. Wobblar en smula?
http://www.youtube.com/watch?v=7K81JaeR ... re=related

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Magnus
Inlägg: 25
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:39 pm
Ort: Borås

Re: Tändning...

Inlägg av Magnus »

Ja, tanken är ju god men den gamla generatorn är inte mycket att hänga i julgranen.. Känns lite som konstgjord andning på originalsystemet...
Mvh / Magnus
Skriv svar