reservdelar 554 motorn

Här diskuteras och tipsas om reservdelar...
Scania sba111
Inlägg: 31
Blev medlem: tor mar 17, 2016 10:26 pm
Ort: Södra Dalarna

reservdelar 554 motorn

Inlägg av Scania sba111 »

Tänkte börja renovera en lös motor som jag har liggandes. (till monark jawa:n)
Detta för att MC:n inte ska bli stående utan motor.

Nu kommer en fundering Måtten på packboxarna. eller rättare sagt vad är rätt bredd 8 eller 10mm?
Ska de vara?
30x52x8 eller 30x52x10 för utgående axel

25x62x8 eller 25x62x10 för vevaxeln

Fler reservdelsfrågor kommer säkert efter hand.

Jag kan ta isär och mäta. men har inte börjat mer än att sammanställa en lista på vad jag behöver.
Har bytt på ena (generatorsidan) på motorn som sitter på MC.n nu men minns inte vad jag köpte.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: reservdelar 554 motorn

Inlägg av Andercz »

25 x 62 x 8 skall du ha på vevaxeln, 30x52x8 (7) för utgående axel.


Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Scania sba111
Inlägg: 31
Blev medlem: tor mar 17, 2016 10:26 pm
Ort: Södra Dalarna

Re: reservdelar 554 motorn

Inlägg av Scania sba111 »

Japp då var packboxarna med på listan!

Någon som vet om det går att få tag på ett mellanstycke? den runda aluminium biten mellan motorblockshalvorna. (sitter under cylindrarna)

tror att det är en "individ" ihoppassad med höger och vänster halva.

Söker en sådan mellanbit med Jawa nummer 353-11-832

Nej nu måste det bli struktur på arbetet.
Blir till att rada upp allt jag har så jag vet vart jag ska börja. Och vad jag behöver köpa.
Det här har jag!
Har en komplett ihopsatt orörd motor (okänd status),
en motor i delar+ extradelar,
ett helt nytt tomt motorblock (med mellanbit, alla tre delarna, hö + vä motorhalva och mellanbiten är stämplade med samma nummer.)

Vet inte om jag ska bygga i den här ordningen
1. bygga på motor som ligger i delar, saknar ovanstående "mellanbit"
2. bygga på det helt nya blocket och motorn i delar.
3. eller riva isär den orörda motorn. (känns dumt då den är orörd och jag har en annan i delar)

Vet iallafall att motorn som sitter på mc:n inte ska röras,

Såg att jag även hade två 350cc cylindrar av gjutjärn de kommer inte att användas iaf. Kan de vara från en "perak"?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: reservdelar 554 motorn

Inlägg av Andercz »

Jag tror Jawaklubben har de där mittpluggarna, hör av dig till Hans Gärdeus.

I dina skor, skulle jag plocka ihop det kompletta tomma motorblocket, och använda delarna från den motor som ligger redan isärplockad+ de lösa delarna. Eller alternativt satsa på det isärtagna motorblocket. Tag det som verkar bäst.
Var noga när du synar växellådans delar, byt ut det som är det minsta slitet, kolla axlarna så att de är raka.
Byt ut alla lager. C3 klassning på vevlagren.
Byt alla packboxar, även den på hastighetsmätardrevet.
Byt ut de två fjädrarna + hållare på växelförarplattan, de som är returfjädrar för växelaxeln
Var noga med att ställa axialglappet på växellådans biaxel (den med drivningen till hastighetsmätaren)
Byt primärkedja, kolla kopplingskorgens kedjekuggar, byt ut om de är mycket slitna.
Kolla växelaxeln om den är rak och har OK splines.
Kolla kickaxeln, splines OK, kicksegment OK?
Kolla primärdrevet på vevaxeln.

Gjutjärnscylindrarna kan vara från en Perak eller från en JAWA 354, eller någon annan landsvägsmaskin. Ingen av dem passar på din JAWA 554 motor, då bultarna sitter annorlunda på lättmetallcylindern. Detta ser du om du jämför cylinderfotpackningarna till en 354 och en 554.. Bara ett hål är på samma plats.

Läs verkstadshandboken noga.
Du behöver ett par specialverktyg - en bra avdragare och ett verktyg för att dela på motorblocket och trycka ut vevaxeln.
Balkavdragare Biltema 20340.jpg
eN BRA AVDRAGARE TILL PRIMÄRDREVET.JPG
Pulling the Primary Sprocket.JPG
HEMMAGJORD MOTORBLOCKDELARE.JPG
Lycka till


Andercz
Bilagor
S-49 REPLICA.JPG
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Scania sba111
Inlägg: 31
Blev medlem: tor mar 17, 2016 10:26 pm
Ort: Södra Dalarna

Re: reservdelar 554 motorn

Inlägg av Scania sba111 »

De vanliga avdragarna hade jag redan :)
Stannade kvar på jobbet en kväll och tillverkade några av de andra "specialverktygen" Har på jobbet tillgång till lite bra och ha maskiner.
Här kommer en bild på verktygen jag har nu.
[URL=http://www.forumbilder.se/G7DVK/ds ... .JPG[/img][/url]

Följande blev tillverkat.
En kolvbults press.
Ett verktyg för att pressa isär motorhalvorn.
Ett verktyg för att trycka ihop kopplingsfjädrarna.

Ska även tillverka följande
verktyget som håller växelaxels stift på plats.
verktyget "skruven" för att "skruva" av rotorn från vevaxeln. Funderar på vad diametern och längden ska vara på den nersvarvade delen.

Har köpt ett verktyg för att hålla mot kopplingskorgen vid åtdragning av muttern.

Såg även ett verktyg på jawaklubben.se för att "dra i hop" motorhalvorna.
Antar att det är M6 i änden som skruvas ner i vevaxeln, sedan ett rör som håller mot kullagrets innerring. så man "drar" in vevaxeln i kullagret.
Här är bilden på verktyget jag beskrivit.
[URL=http://www.forumbilder.se/G7DVK/im ... .jpg[/img][/url]

Är det något mer verktyg som är bra att ha?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: reservdelar 554 motorn

Inlägg av Andercz »

Wow, mycket imponerande hemslöjd!

Avdragaren för generatorn ser ut såhär:
Montazni_naradi_08.jpg
Det där sista "drag-verktyget" har jag aldrig saknat. Att lägga ihop blocket är inte det som är svårast. Det gamla tricket med värme och kyla brukar funka fint och snabbt.

Däremot kan du svarva till ett dorn som passar till att driva ut de två styrhylsorna, en i främre motorfästet och en i det bakre. Gör dornet med en liten bit som kan sticka in i hylsan, och sedan en stark avfasning som passar hylsan och hålet ( 11 mm). Knacka ur hylsornainnan du delar blocket, annars får du slita mycket i onödan, driv ur dem innan du lossar skruvarna. En liten körare med en värmepistol runt hylsorna kan underlätta.

Så här brukar jag göra, i stora drag, då jag följer instruktionerna i verkstadshandboken;
För att ta ur de gamla lagren, tag bort alla packboxar, lägg en blockhalva i ugnen, 130 grader, en bra stund.
Tag ut halvan och lägg den med insidan nedåt. Ibland trillar lagren ut av sig själva, ibland behöver de lite hjälp Använd en träkloss av passande storlek och kanske en hammare, se till att knacka rakt nedåt.

Blockhalvan kan gärna ligga på ett par 3 x 4" träbitar.

Gör likadant med andra halvan. Rengör och inspektera, tag ur fjäderringarna som håller lagren.

Ihopmontering, efter inspektion, koll av växellåda, vevaxel, allt...

Montera lagrens spårringar i sina spår, lägg lagren i frysen över natten..
Lägg utgående axel/ 4ans drev i frysen.

Lägg en blockhalva i ugnen, 100 - 115 grader.
Tag ut det, lägg det med insidan uppåt på ett par träbitar, och lägg snabbt i lagren ett efter ett.
Det är bra att träna på ett bra grepp på lagren, så du inte behöver fundera ut det medan blocket svalnar.. Lägg i lagren precis plant, oftast trillar det ner i botten och sitter fast sekunden efteråt.
Lägg i nästa.. Klart.
Upprepa med den andra halvan.

När du lagt lagren i höger blockhalva, passa på att även lägga i utgående axeln i sitt lager, medanallt är varmt. Eventuellt lägg i halvan med lagren en liten stund igen i ugnen, innan du lägger i utgående axeln, direkt från frysen.

När allt svalnat kan du provmontera växellådan, kolla axialglappet på biaxeln..
Detta är beskrivet flera gånger här på Forum..
Det är mycket viktigt att ställa axialglappet, jag lägger ner precis så mycket tid som behövs, det blir många gånger lägga ihop - ta isär - lägga ihop..

När det är dags att lägga ihop blocket. har jag i god tid sett till att ha en påse med iskuber i frysen, gärna en dubbel påse, lite löst packad så att den går att forma över vevaxelns högra ändtapp..
Vevaxeln ligger i frysen.

Lägg vänster blockhalva i ugnen 100 - 115 grader. träna i förväg på att snabbt lägga ihop växellådan...Läs på i handboken.
Tag ut blockhalvan och "häll" i vevaxeln i sitt lager. Även här är det viktigt att föra in det rakt.
För att veven skall hålla sig kallt, lägger jag ispåsen på höger vevtapp, kanske fixerar med en tejp, så den inte glider av.
ICE BAGS.JPG
Lägg in Höger blockhalva i ugnen
Lägg ihop växellådan.
När Vänster blockhalva svalnat tillräckligt, kläm ut en tunn sträng av en bra RTV fogmassa på alla ytor som skall möta den andra blockhalvan, och låt massan lufttorka så länge som instruktionerna säger, ofta cirka 10 minuter.

Tag ut höger blockhalva från ugnen, tag bort ispåsen( ibland har jag en ispåse på växellådans axeländar..) och lägg på blockhalvan.
Knacka i styrhylsorna, lägg i alla skruvar och drag ihop blocket, Klart!

Det är spännande att lägga ihop motorn, man får inte slarva eller söla..

Det är smart att öva lite INNAN man har lagt i vevaxeln, hur man lägger på högerhalvan..man kan få vrida lite på utgående axeln för att kuggarna skall hitta varandra.
ALDRIG ALDRIG något våld! Delarna brukar bara "ramla ihop"..

Man kan alltid börja om igen, om något kommer på tvären.. Det är trist, men enda sättet, igen - Aldrig tvinga ihop något som inte vill..!

Alltså, läs handboken noga...
Det brukar ta cirka 7 - 8 timmar att i lagom takt lägga ihop en motor, räknat från det man lägger i lagren. De blir tid till en fika nån gång, lite hummande, justera växellådans axialglapp, kolla växellådans funktion,... sedan när blocket är klart, montera kolv och cylinder(cylindrar) koppling, generator, tändning... Klart!

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar