Militär Monark Jawa 350/962

Här diskuteras och tipsas om reservdelar...
Användarvisningsbild
mbroden83
Inlägg: 22
Blev medlem: fre feb 17, 2017 8:19 pm
Ort: Tenhult

Militär Monark Jawa 350/962

Inlägg av mbroden83 »

Hej, jag kom över två ramar och tre motorer som jag nu håller på att plocka ihop till en komplett hoj. Tänkte jag skulle köpa lite delar till tändningen från jawaparts.com som verkar vara en bra sida att handla från, MEN hur vet jag vilka delar som passar??? Har försökt luska ut att min motor kallas "554" stämmer detta och vilken modell går jag in på på jawaparts för rätt grejer?

För övriga delar som saknas till chassit, såsom lykthus, luftfilter/gummitjosan, gashandtag, skidor, baklykta mm har jag hittat ett namn, Rudolf Saxengaard. Är han bästa vägen att börja kolla med??

Är det någon som har en komplett hoj? Kunde vara bra med nån bild på hur vissa saker ser ut, tankinfästningen t.ex...

Mvh Magnus
Bifogar en bild på projektet...
Bilagor
jawor.jpg
Scania sba111
Inlägg: 31
Blev medlem: tor mar 17, 2016 10:26 pm
Ort: Södra Dalarna

Re: Militär Monark Jawa 350/962

Inlägg av Scania sba111 »

Tankinfästningen består av 6st gummibitar som ser ut som en uppskuren slang, samt 1st skruv genom en "axel".
Kan ta en bild på söndag om du vill. det är lite svårt att förklara med ord.

Har en ganska komplett 962 som jag håller på att göra i ordning, har eventuellt lite delar över.

Jag behöver bilder och mått på själva fästet på ramen till vinterväxeln. det fästet sitter på din ram ser jag. Vi kanske kan byta bilder :)
Scania sba111
Inlägg: 31
Blev medlem: tor mar 17, 2016 10:26 pm
Ort: Södra Dalarna

Re: Militär Monark Jawa 350/962

Inlägg av Scania sba111 »

Med reservation för felskrivningar.
Tänk på att det är 3st kondensatorer på Monark Jawan (2st är inkopplade 1st är reserv) Produkt no 113 på jawaparts.com (kabeln blir troligtvis för kort) Produkt no 1969 verkar ha längre sladd
Det är lika med tändspolarna, två används en är reserv. Produkt no 2514 på jawaparts.com
det är dock endast en komplett brytarspets. Produkt no 316 på jawaparts.com

Tändkabel med kopparledare,
tändhattar med 1kohm motstånd kör jag med. (biltema 57-000)

Kom ihåg det är +jord på denna maskin.
Jag kör med ett biltema batteri 6V 14Ah (80-242)
Användarvisningsbild
mbroden83
Inlägg: 22
Blev medlem: fre feb 17, 2017 8:19 pm
Ort: Tenhult

Re: Militär Monark Jawa 350/962

Inlägg av mbroden83 »

Hej å tack för snabbt och bra svar!
Självklart ska jag hjälpa dig med det jag kan! Du kan väl maila mig vad exakt du ville att jag ska kolla.

Jag tror att jag fattar hur tanken fästs, har kollat i reservdelskatalogen med, men vore kul med en bild som bekräftelse... Så fort jag provstartat motorn så ska jag börja jaga de delar som saknas, får se om det finns något som du har!

Tack för artikelnumren, alla de produkterna ligger under "JAWA 50 05-20-23 Parts". Antar att allt därunder kopplat till motorn passar våra!?!?

Mvh
Magnus
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Militär Monark Jawa 350/962

Inlägg av Andercz »

Rent generellt är din motor, typ JAWA 554, en fabrikstrimmad JAWA 354. Det mesta som passar i en 354 passar i en 554. Dock finns det skillnader.

Dina cylindrar är aluminiumcylindrar och de har sina bultar placerade på ett annat sätt än de på en 354, så cylinderfotpackningen till en 354 passar inte. Vidare har 554 en 7:e skruv mellan topplocken, även den är special för modellen. Den sitter nerskruvad i en "spad-liknande" hållare instucken mellan ett par kylflänsar. Du upptäcker den när du skall lyfta på cylindrarna.
cyl + Hi comp top + spoon nut.JPG
Primärkedjan är en dubbel kedja, så prinärdrev och kopplingskorg är special. Kopplingslameller är desamma som till 354.

När det gäller specifika delar till militära mc, är det egentligen bara en handlare som har allt, Rudolf Saxegaard i Norge.
Jawaklubben har ett mindre reservdelslager, och det finns säker de som samlat på sig mer än de behöver, men Rudolf har allt, till rimliga priser.

Rudolf Saxegaard
g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Mobiltelefon: 0047 93 01 10 8
7

Ramdelar till MONARK-JAWA är notoriskt svåra att hitta. De tillverkades bara i 1000 exemplar, och reservdelar fanns antagligen inte så rikligt ens från början. Skärmar, sadlar, hjul, sidokåpor, lykthus, är sånt som kan ta lång tid att hitta. Något dyker upp på Tradera då och då.. Man får ränna på marknader och annonsera..
Gummiröret mellan luftfilter och förgasare har Rudolf, liksom filtret.

Angående tändning, finns det inget bättre än att installera en elektronisk tändning, en VAPE eller Powerdynamo, det är samma sak... Du får 12 Volt oc 150 Watt till lyset, och en pålitlig tändning som bara funkar..
http://www.powerdynamo.biz/eng/systems/lists/sweden.htm

Lycka till

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
mbroden83
Inlägg: 22
Blev medlem: fre feb 17, 2017 8:19 pm
Ort: Tenhult

Re: Militär Monark Jawa 350/962

Inlägg av mbroden83 »

Tack för mycket utförlig information!

Kommer nog fler frågor under resans gång här!
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Militär Monark Jawa 350/962

Inlägg av Andercz »

Tankfästet, som är lite speciellt till Monark m962, ser ut såhär. Tyvärr har jag inget löst att mäta på just nu, men jag skall försöka hitta ett.
Det sitter in hakat mellan ett par "flärpar" på insidan av tunneln i tanken, sedan skall bulten bottna i en hylsa i ramröret, När du drar åt bulten, dras tanken nedåt mot de sex gummihylsorna på ramen. Tryck till då och då så att tanken kommer jämnt nedåt, fixera med kontramuttern.
Bensintankfäste MONARK-JAWA.JPG
Jag brukar montera en bensinkran som reservkran och en som huvudkran. Den som är huvudkran har ett nivårör i mässing, 4mm, på cirka 3 - 4 cm. Jag har den vänstra som huvudkran, när jag märker att motorn håller på att storkna, öppnar jag snabbt den högra och vet att jag har cirka tre liter kvar.
BENSINKRANAR MONARK-JAWA.JPG
Bensinkranar kan även det vara svårt att hitta, det är inte vanliga JAWA-kranar..
Bensinkranar till Monark-JAWA.JPG
Bensinkranar Monark-JAWA hos Roffes.JPG
http://www.powerdynamo.biz/eng/systems/ ... weden.htmi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Scania sba111
Inlägg: 31
Blev medlem: tor mar 17, 2016 10:26 pm
Ort: Södra Dalarna

Re: Militär Monark Jawa 350/962

Inlägg av Scania sba111 »

Ang. bensinkranar så beställde jag av okunskap två till jawa och märkte att de inte passade. jawa kranarna hade M14 gäng.
Och monark ska ha 1/4" rörgäng.
Jag testade att gänga om kranarna till R 1/4" det gick bra gängorna blev inte 100% bra men det blev ialla fall tätt.
körde med aluminiumbricka som packning mellan tank och kran.
Kranarna jag köpte hade inte lös mutter som normalt "spänns" mot tanken. så för att få kranen i rätt läge blev det test med alu.brickor av olika tjocklekar.
resultatet blev fungerande.

Enklare är om man köper rätt direkt :oops:
Scania sba111
Inlägg: 31
Blev medlem: tor mar 17, 2016 10:26 pm
Ort: Södra Dalarna

Re: Militär Monark Jawa 350/962

Inlägg av Scania sba111 »

På din bortre ram på bilden är det fästen för främre militär registreringsskylt som sitter på styröverfallen? Någon som vet? (jag håller på att göra militära skyltar till min monark jawa, (finns i en annan tråd)

Fråga ang. transmisionskedjan vart köper ni den?
Jawa numret i reservdelskatalogen är 354-28-805
duplex 3/8"x 7/32"
Om jag inte hittar någon kedja så tänkte höra med vår lokala firma som vi köper kedjor på lösmeter av på jobbet, de syslar med industriella transmisioner och brukar kunna ordna fram det mesta.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Militär Monark Jawa 350/962

Inlägg av Andercz »

Rudolf Saxegaard, eller hos någon lokal firma som kan få fram den i metervara. Tänk på att få med ett kedjelås! Dimensionen är just
3/8 x 7/32" Duplex.
Alternativt kan transmissionskedjan till senare JAWA 638 - 640 passa. Jag är liite osäker på om de kommer med kedjelås. De har 66 länkar, vilket är korrekt för JAWA 554, men storleken beskrivs som "2 x 9,525 x 4,77". Det är antagligen ett försök till översättning av tum-dimensioner.
Transmissionskedja JAWA 638-639-640.jpg
Det är där jag blir lite osäker, då 3/8" = 9,525 mm, men 7/32" = 5,556 mm. Tvåan i början anger att det är en duplex-kedja.
Jag har mätt en original JAWA 554 transkedja, den är 9,5 x 5,55, utskrivet i mm. Så jag vet inte om beskrivningen i reservdelslistan till JAWA 640 är fel översatt fråm tum till mm, eller om den faktiskt är lite trängre..?

3/8 x 7/32" Duplex. 3/8 = P, pitch, axelavstånd och 7/32 = W, width, vidd/bredd
chain structure.JPG
http://jawashop.com/Detail/10832

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar