Vinterväxel på Militär MONARK-JAWA

Här diskuteras och tipsas om reservdelar...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Vinterväxel på Militär MONARK-JAWA

Inlägg av Andercz »

Magnus,
kan du inte rita en enkel skiss och skicka hit, till forumet, så kan fler kränga till nummerskyltsbeslagen.
Jag har till exempel aldrig sett ett sådant i verkliga livet..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
mbroden83
Inlägg: 22
Blev medlem: fre feb 17, 2017 8:19 pm
Ort: Tenhult

Re: Vinterväxel på Militär MONARK-JAWA

Inlägg av mbroden83 »

Kan ta fler bilder och mått om något saknas...
Bilagor
vinkelfäste.jpg
vinkelfäste org.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Vinterväxel på Militär MONARK-JAWA

Inlägg av Andercz »

Perfekt!
Tack för ytterligare en pusselbit.

Ramdelar till just MC 356A/MONARK m962 är svåra att hitta. De tillverkades enbart för Svenska Armén, och i endast 1000 exemplar. Reservdelsförrådet för detta fåtal var därför inte särskilt stort ens från början.
Detta skall jämföras med de tre andra modellerna med JAWA-motorer i ramen; de var tillverkade med utgångspunkt från ett redan existerande chassie, som man anpassat för just den här( de här) modellerna.. och de såldes över hela världen som tävlingsmaskiner för trial, motocross och andra grenar. Lejonparten av alla JAWA 553, JAWA 554 och JAWA 579 som tillverkades tjänade i Svenska Armén.
MC 356A kom till för att man hade lite för många reservdelsmotorer till MC 355/ JAWA 554.

Själva ramen till MONARK-JAWA är ju tagen från 1954 års Monark m500/ 550, men hjulnaven från PRÄNAFA och framgaffeln av Earls-typ är speciella för m962. Även sidoplåtarna är svåra att hitta. Skärmarna är ett annat problem. Tankmärkena är eftertraktade och brukar säljas för många pengar stycket..
Ljusomkastaren på styret är tillverkad av Hella, och samma brytare sitter på samtida BMW, och de satt på Husqvarnas SILVERPIL bland andra, vilket gör att intresset och priset går upp, detsamma gäller de Magura-handtag som monterades för koppling och handbroms. Det mesta på en MONARK m962 är lite av "det bästa av allt".

Fjäderbenen brukar vara i dåligt skick, allt ifrån hårda till ren betong.. Själv har jag monterat ett par nya Indiska HAGON-kopior, och plötsligt fick cykeln nästan utmärkta köregenskaper, komfort och balans.

Hastighetsmätaren är en ovanlig modell från VDO, med trippmätare som går att nollställa. När de går sönder (jag har tre vrak på hyllan) kostar det 2 - 3000 att få den renoverad, och fungerande exemplar är sällsynta. Instrumentmakare som kan laga dem finns inte heller i varje stad..

Men motorn är det fortfarande förhållandevis lätt att hitta delar till, och det lönar sig att pyssla om den lite.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Scania sba111
Inlägg: 31
Blev medlem: tor mar 17, 2016 10:26 pm
Ort: Södra Dalarna

Re: Vinterväxel på Militär MONARK-JAWA

Inlägg av Scania sba111 »

Ja arbetet går frammåt. (ligger lite före tidplannen)
Tack för de fina bilderna och måtten på fästet till främre nummerskylten.
Ska tillverkas innom kort.

Här kommer en bild tagen idag efter besiktningen, nu är den iallafal besiktad :D och i trafik.
Bild

Här kommer besiktningsresultatet.
URL=http://forumbilder.se/G81TB/dsc-0515]Bild[/URL]

Var lite kul på besiktningen, då de inte hade riktigt 100koll på monark-jawa. men med mina små kunskaper och en intresserad och trevlig besiktningsman så gick det bra.
Det som kollades var ramnummer Hel/halv & parkeringsljus, tuta, bakljus ink. reflex. Hjulspinnare på framhjul. Styrlager, sving och bakhjulslagring. bromsar provades under provturen. säker något mer som kollades. men allt var ok.

Mycket mer finns att göra, men ett delsteg är iallafal klart. Besiktningen!
senast den var inne hos besiktningen var 2004. men senast den var i trafik var 1986
Skriv svar