Jawa motor 350cc 554-1962

Här diskuteras och tipsas om reservdelar...
dick
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jan 17, 2010 6:02 am
Ort: Göteborg

Jawa motor 350cc 554-1962

Inlägg av dick »

Hej! Undrar om någon kan hjälpa mej med vilket tändstift som är lämplig till min motor,min gammla rep handbok rekommenderar KLG F-75,vad heter motsvarigheten idag? Undrar oxå vilken oljetyp och hur mycket jag ska ha i växellådan,jo jag vet! säkert är det växellådsolja :lol: ...Jag tänkte typ vilken viskositet som är lämplig? Rep hanboken rekommenderar MP 90 MP 80 vad kan vara motsvarigheten vara?
Vart kan jag handla brytare,konding och motståndsspole?
MVH.Dick
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa motor 350cc 554-1962

Inlägg av Andercz »

Hej och välkommen, Dick!
Jag ser att du har skaffat dig en militärbåge..

Tändstift rekommenderar jag NGK B6HS eller BP6HS, kanske B7HS/ BP7HS , vid riktigt varmt väder kan man få byta till B8HS/ BP8HS.
Personligen tycker jag BP6HS/ BP7HS funkar bäst. "P" innebär att mittelektroden skjuter fram lite ur sockeln.
NGK CODE KEY.gif
Växellådeolja; Töm ur växellådans olja genom att lossa bulten under motorn, med en 14-nyckel, och låt all gammal olja rinna ur.
Sätt tillbaka bottenpluggen med en ny fiberpackning, och skruva ur nivåskruven på vänster motorkåpa, märkt >OLEJ< ( = olja på Tjeckiska ) Med cyklen stående upptätt på jämnt underlag, alltså inte på sidostödet om du har en Monark-JAWA, häller du i olja tills det rinner ut ur nivåhålet. Sätt tillbaka nivåskruven, klart. Det brukar bli omkring 0,9 Liter.
På samma sätt kollar du oljenivån - lossa nivåskruven och kolla om det rinner ut olja, vid behov fyll på tills oljan kommer ut ur hålet. Får du fylla på ofta bör du söka orsaken till läckaget. Packboxen vid utgående drevet t.ex.

Använd gärna en helsyntetisk olja av god kvalitet. MOTUL eller MOTOREX, t.ex. Jag använder ofta Motul 3000, som är en 20W50 motorolja för 4-takt, men den är gjord för våtkoppling, vilket är det viktigaste. Sen vet jag många som alltid använder automatlådeolja, det är alldeles utmärkt. Jag har provat det själv, funkar bra.

Delar till tändningen hittar du enklast hos Rudolf Saxegaard, han har köpt upp försvarets och FMCK´s reservdelsförråd, och har rimliga priser.
Rudolf Saxegaard, g-shums@online.no
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Telefon: 0047 63858114

Lycka till och på återhörande.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
dick
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jan 17, 2010 6:02 am
Ort: Göteborg

Re: Jawa motor 350cc 554-1962

Inlägg av dick »

Tackar för snabbt och mkt.detaljerat svar. Jag väntar på mail svar av rudolf.....
Skriv svar