Kan noen hjelpe meg med årsmodell på 250cc type 559

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Geirb
Inlägg: 8
Blev medlem: lör okt 03, 2015 5:32 pm
Ort: Bergen, Norge

Kan noen hjelpe meg med årsmodell på 250cc type 559

Inlägg av Geirb »

Motornummeret er 559-04-38686
Rammenummeret er 559-04-58186
Nettopp kjøpt den, så trenger litt hjelp :?:
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kan noen hjelpe meg med årsmodell på 250cc type 559

Inlägg av Andercz »

Välkommen, vad är det du behöver hjälp med?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Geirb
Inlägg: 8
Blev medlem: lör okt 03, 2015 5:32 pm
Ort: Bergen, Norge

Re: Kan noen hjelpe meg med årsmodell på 250cc type 559

Inlägg av Geirb »

Hvilken års modell min Jawa er
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kan noen hjelpe meg med årsmodell på 250cc type 559

Inlägg av Andercz »

OK, men det är lite märkligt med de nummer du skriver, det saknas (mangler) en siffra eller så har du skrivit av fel.
Typiskt skriver JAWA sina ramnummer och motornummer så här: TTT - VV - SSSSSS , där T = Typ (559) , V = Variant (04) och S = Serienummer ( Ram 38386X eller X38386, Motor 58186X eller X58186 ), Typnumret kan ofta skrivas med bara en siffra, antingen - 04 - eller bara - 4 -

Kan det vare fel avskrivet? Kan det vara 559 - 0 - 438686?
Tag en bild och skicka hit, så skall nog mysteriet snabbt vara löst. Gör tydliga närbilder.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Geirb
Inlägg: 8
Blev medlem: lör okt 03, 2015 5:32 pm
Ort: Bergen, Norge

Re: Kan noen hjelpe meg med årsmodell på 250cc type 559

Inlägg av Geirb »

Hei, ikke så lett å ta bilde, sykkelen står i Tyrkia, men det var jeg som delte opp nummeret, nummeret har jeg skrevet opp fra vognkortet, og der stod motornummer 5590438686 og rammenummer 5590458186
I vognkortet står den som 1978 modell, vet ikke om det er sansynlig.
Geir
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kan noen hjelpe meg med årsmodell på 250cc type 559

Inlägg av Andercz »

Ju mer data du ger, desto lättare är det att ge ett adekvat svar.
Är det Norska registreringspapper(Vognkort) eller Turkiska papper du refererar till? Skall du importera en JAWA från Turkiet?

Då kan det ju röra sig om en JAWA LASER, licenstillverkad JAWA 559, som jag inte har en aning om hur de märkte sina cyklar, och vet inte när de upphörde med tillverkningen. Det kan mycket väl passa att det är en 1978 års modell om det är en Turkisk-tillverkad JAWA 559.
Dessutom, om det är en JAWA 559 tillverkad i Tjeckoslovakien, kan den ju vara tillverkad 1974 eller tidigare , men registrerad i Turkiet först 1978, ...men så var det det där med numren..
Det är något som inte stämmer här?
Turk JAWA.jpg
Enligt mina papper från JAWA-fabriken i Tjeckoslovakien, upphörde tillverkningen av JAWA 559 i Juli 1974, den sista JAWA 559 som rullade av bandet hade ramnummer 302424 och motornummer 263874.
Men tillverkningslistorna för just JAWA 559 är ovanligt röriga och svåra att följa, det förekom flera olika varianter och numreringen på ramar och motorer var inte rakt i serie , utan man började om eller gjorde hopp flera gånger... Jag forskar vidare. Jag har hittills inte hittat någon ram med nummer som börjar på "4"...
dE SISTA jawa 559, 592, 360 1974.jpg
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Geirb
Inlägg: 8
Blev medlem: lör okt 03, 2015 5:32 pm
Ort: Bergen, Norge

Re: Kan noen hjelpe meg med årsmodell på 250cc type 559

Inlägg av Geirb »

Hei, jeg har hus i Tyrkia, så det er tyrkiske papirer jeg refererer til, tenkte ikke på det at den kunne vær bygget på lisens, men takk for hjelpen.
Geir
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kan noen hjelpe meg med årsmodell på 250cc type 559

Inlägg av Andercz »

Det verkar ju logiskt att den turkiska tillverkaren haft ram- och motornummer som löper i en annan serie och inte kan förväxlas med "riktiga" JAWA.
Jag har kontaktat en vän i Turkiet, som kanske kan gräva fram mer fakta. Egentligen har vi ännu inte konstaterat att det verkligen är en turkisk-byggd JAWA 559 du har, även om det verkar sannolikt. Innan vi har data och fakta som bekräftar det, är det bara en teori.
Jag vet inte om de tillverkade allt i Turkiet, motorer och ramar och allt annat, men det faktum att de fortfarande har en stor tillverkning av reservdelar, kan tyda på detta. En stor del av de reservdelar man köper från Tjeckiska firmor, är tillverkade i Turkiet. De hade ju redan verktygen..

Nästa gång du är i ditt sommarhus i Turkiet ( jo lite avundsjuk blir man ju...) passa då på att ta en massa foton. Det är intressant att se vad som kan skilja den från en 559 tillverkad i "Moderlandet".
Tag bilder av ID-skylten på styrhuvudet, på motornumret, på många andra detaljer.
Turkarna utvecklade så småningom lite egna designer, som tydligt skiljer sig från liknande, samtida modeller tillverkade i Tjeckien.



Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kan noen hjelpe meg med årsmodell på 250cc type 559

Inlägg av Andercz »

Jag har nyss fått veta att 1978, eller -79, var sista tillverkningsåret för JAWA 559 i Tyrkia. Därpå kom en modell som hette Ceylan, följd av JW LASER och ytterligare en modell. Även 350cc modeller har tillverkats i Turkiet.
Tillverkningen i Turkiet lades ner helt 1996

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Geirb
Inlägg: 8
Blev medlem: lör okt 03, 2015 5:32 pm
Ort: Bergen, Norge

Re: Kan noen hjelpe meg med årsmodell på 250cc type 559

Inlägg av Geirb »

Oki, da kan det stemme med 1978 mod. jeg skal ta bilder da jeg kommer meg ned igjen, Takk for info.
Geir
Skriv svar