Oljeläckage / förgasarfråga

Reparationstips och allt om motorer...
Uffeolof
Inlägg: 7
Blev medlem: mån aug 17, 2015 11:24 pm
Ort: Kävlinge

Oljeläckage / förgasarfråga

Inlägg av Uffeolof »

Hej , har först en fråga gällande trottelnålen till förgasaren som enligt instruktionsboken skall ha 3 hål där man ställer in vilken blandning man vill ha och där man skall ha mittersta hålet för normal blandning . men min har 5 olika hål ! tre på ena sidan och två om man vrider ett kvarts varv . vilka av dessa 5 skall man använda ?

sedan till fråga 2 - då jag skulle starta upp inför vårsäsongen och efter jag bytat elsystem till vape inför detta år så var det med viss nyfikenhet jag startade jawan .
Allt gick igång men jä-en vad den ryker ! efter att provkört den upptäcker jag att olja droppar ut genom vänstra avgasröret vid stopp och att även motorn inte varvar riktigt ut och att jag röklagt hela kvarteret genom att det ryker väldigt via båda avgasrör ! :(
Då är min fråga , Kan det vara vevaxel tätningen på vänster sida som läcker in olja till vevhuset och därigenom för oljan vidare till avgasröret och genom ett läckage i avgasröret rinna ut i det fria ? Eller nåt annat tips ?
Tacksam för råd ! Uffe
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Oljeläckage / förgasarfråga

Inlägg av Andercz »

Vilken motor/ MC pratar vi om? Encylindrig eller Twin?

Har trottelnålen 5 hål, är det tredje det i mitten, och motsvarar då nummer två när man bara har tre hål, eller hack..

Du har inte bara av misstag fått till alldeles extra fet blandning i förgasaren med nålen på fel ställe? Eller blandat på tok för mycket olja i bensinen?

Ryker det plötsligt ur vänster rör,(på en Twin?) är det nog förhoppningsvis bara packboxen på vevaxeln som läcker. Då sugs olja från växellådan in i vevhuset..

Det är ingen större affär att byta packboxen, som har måtten 25 x 62 x 8, och är en standardvara som du kan köpa över disk hos din närmaste maskinvaruhandlare, eller hos t.ex: JACKING AB i Kungsör, du får bra priser om du talar om att det är en gammal MC som skall göras i ordning. http://www.jacking.se/
Köp två, en till andra sida också.

Kolla i verkstadshandboken.
Du måste öppna Vänster motorkåpa och plocka bort kopplingen. Sedan behöver du en präktig avdragare för att få bort primärdrevet, det finns en på Biltema som de kallar för lagerverktyg. Detta finns beskrivet på flera ställen här på forum, jag är på arbetet just nu och har inte tillgång till mitt arkiv.
Jag återkommer.

Andercz

Vi hörs

By
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Uffeolof
Inlägg: 7
Blev medlem: mån aug 17, 2015 11:24 pm
Ort: Kävlinge

Re: Oljeläckage / förgasarfråga

Inlägg av Uffeolof »

Är det bara att dra ut den med avdragare ? Verkar sitta rätt hårt ! Ska man värma upp den ? Har tagit bort muttern , inget annat som skall lossas innan ? Gäller primärdrevet . Är rädd att jag förstör primärdrevet eftersom det sitter hårt .

Mvh Uffe
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Oljeläckage / förgasarfråga

Inlägg av Andercz »

Uffe, du har inte berättat vilken motor vi pratar om, singel eller tvåcylindrig?
Jag sitter på tåget hemåt, återkommer med bilder och tips när jag kommit hem. Men det skulle hjälpa att veta vilken motor du håller på med...?
Encylindriga JAWA har ofta ingen packbox på vänster vevaxel.., utan tätas av en labyrint-tätning. Denna kan inte bytas utifrån, utan kräver att motorn delas. Å andra sidan är det mycket sällsynt att dessa tätningar slits, då de inte har kontakt med axeln.
Andra, mer moderna motorer, hade en packbox innanför vevlagren, vilket också kräver att du delar motorn för att byta..

Så för att undvika att jag ger felaktiga råd, är det viktigt för mig att veta vilken motor vi pratar om.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Oljeläckage / förgasarfråga

Inlägg av Andercz »

OK, fortfarande vet jag inte vilken motor du skruvar på... Jag kanske säger fel nu, men hör gärna av dig innan du går vidare så jag vet om jag gissat fel.

Primärdrevet brukar sitta som gjutet eller svetsat, det ser den perfekta konan till.
Men du skall aldrig ge dig till att värma, det kan förstöra härdningen i vevaxeln och i drevet, och till en början kommer det att sitta ännu mera fast..

Det skall räcka med en kraftig avdragare av rätt typ. Du kan inte använda en enkel tre-armad kloavdragare, utan behöver en kraftigare sak med mer riktad verkan. Biltema har en billig och bra.
eN BRA AVDRAGARE TILL PRIMÄRDREVET.JPG
Aternativt denna:
Balkavdragare Biltema 20340.jpg
Du skall inte greppa om tänderna på drevet, utan i den vulst som finns på drevet, just för detta ändamålet. Griper du i tänderna, eller i ytterkanten, "kläms" drevet ihop en smula och greppar ännu hårdare mot axeln. Draget skall göras så långt in mot axeln som möjligt.
Pulling the Primary Sprocket.JPG
OBS! När drevet väl lossnar kommer det med en knall och en väldig fart, och kan komma flygande mot ditt ansikte..! Jag har fått ett drev som attackerade mig, men missade örat med någon millimeter, och stack och gömde sig i garagets mörkaste vrå. Sedan dess låter jag alltid muttern sitta kvar på en eller två gängor, då fångas drevet upp utan dramatik.

Placera avdragaren på drevet, enligt bilderna, och drag åt. Eventuellt får du låta den sitta ett tag, drag lite till. Vänta ett tag, drag lite till.. Ett enstaka välriktat slag med en hammare på avdragarens bultskalle kan göra susen, men man får inte ge sig till att knacka hej vilt och många gånger. Man kan lätt skada vevaxeln. Tålamod.
VÄRM ALDRIG PÅ DREVET!

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Oljeläckage / förgasarfråga

Inlägg av Andercz »

Jag ser nu , att du i ett tidigare inlägg, om kicken, uppger att det handlar om en gammal militär JAWA 554. Då gar jag gissat rätt i alla fall. Det är svårt att hålla reda på vad alla skrivit tidigare.. allt går lättare om jag får alla data från börja..

Vi är i alla fall på rätt spår, tror jag.


Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Uffeolof
Inlägg: 7
Blev medlem: mån aug 17, 2015 11:24 pm
Ort: Kävlinge

Re: Oljeläckage / förgasarfråga

Inlägg av Uffeolof »

Hej Anders , tack för svaren . Mycket riktigt är det en 2cylindrig 350 cc motor . Och dina bilder besvarade frågorna bra , får köpa en sådan avdragare på Biltema .
Tack ännu en gång .
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Oljeläckage / förgasarfråga

Inlägg av Andercz »

Du kan det bästa sättet att dra ut en packbox?
Du får aldrig bända mot kanterna med skruvmejslar eller liknande, de är bräckliga.

* Lyft bort låsringen med en låsringstång. Tålamod, det brukar vara besvärligt, hakarna på ringarna är ganska grunda..
* Borra två hål, 3 mm i packboxen. Försiktigt det är ett kullager bakom!
* Skruva i ett par långa träskruvar i hålen, försiktigt igen, tänk på kullagret.
Det är bra om skruvarna är lika långa som vevaxeln sticker ut, ungefär..
* Med en hovtång greppar du över skruvarnas skallar, och kan använda ändan på vevaxeln som mothåll.
Drag växelvis i skruvarna, packboxen kommer oftast mycket villigt ut.
* rensa ut allt eventuellt borrskräp ur lagret, gärna med en magnet.

Montering av den nya Packboxen:
* Inspektera att låsringens spår är oskadat, rengör och fixa lite om det behövs.
* Fetta in tätnings-läpparna på packboxen, den får inte gå torr när det börjar snurra.
* Se till att packboxen knackas in rakt och helt i botten. Använd en stor hylsa som drivdorn, en rörstump med nästan samma ytterdiameter eller en urborrad träkloss.. Man kan smörja sidorna med ett par droppar såpa eller diskmedel, men inga mängder, så glider den in bättre. Den halkar inte ur, den hålls ju på plats med låsringen.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar