koppling rycker

Reparationstips och allt om motorer...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: koppling rycker

Inlägg av ronnyandersson »

Hej. nu är lamellerna bytta .dock kvarstår problemet med slirning på 4 ans växel .Den olja som jag har i är en gulf sae 50
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: koppling rycker

Inlägg av Andercz »

OK, vi är tillbaka på ruta ett.
Kan du beskriva vad du menar med slira på 4-ans växel.
Går det enkelt att växla, lägga i alla växlar och ingen annan växel "slirar" eller "rycker"?
Är det så att den slutar driva och senan med en gång driver igen, utan att du gjort något för att "hjälpa" den?
Jag har från början sagt att jag tycker det är underligt att det bara är 4-ans växel som uppför sig konstigt, då det är större belastning på alla e andra växlarna.. på 4-an arbetar motorn som lugnast, när cykeln redan är uppe i fart.
OM kopplingen inte längre driver, brukar motorn rusa..

När du lägger i 4-an, går den i lätt och normalt, eller får du lirka lite med den? Inget ovanligt motstånd?
Det kan ju tänkas att dess vilja att hoppa ur kommer sig av en sliten spärrtapp, men igen, det borde påverka alla växlarna, inte bara den fjärde..
JAWA 354-554 m.fl. SPÄRRTAPP.jpg
Det är dock inte helt ovanligt att växelförargafflarna blir utslitna eller deformerade, särskilt om motorn någon gång i sitt liv har körts med för låg oljenivå i växellådan. Då kan inte växeldreven flyttas helt som de skall, och kan hoppa ur. Det underliga med din situation är att den hoppar i igen..
Hur som helst, om kopplingsbyte inte kan lösa ditt problem, återstår dessvärre bara att ta en titt under skalet. Det gäller förmodligen att dela på motorn..

Förlåt jag frågar en dum fråga, men du är säker på att kopplingen , automatiken, är rätt injusterad, efter handboken..?
INSTÄLLNING AV KOPPLING.JPG
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: koppling rycker

Inlägg av ronnyandersson »

ja när man kör på 4an växel så blir det som en skulle trycka in kopplingshantaget o släppa det igen,dock så är väl varje slirning ytters lite när det inträffar ,bara lite som om man checker på koplingen ,lite svårt o förklara med ord ,men lite så .Ska även kolla upp kopplingsautomatiken igen ,så man är säker att de är rätt .
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: koppling rycker

Inlägg av Andercz »

Är växelpedalen lite sladdrig, hänger lite ? Eller kanske är lite slapp uppåt?
det finns två returfjädrar i växelförarplattan, som skall se till att växelpedalen kommer tillbaka till sitt ursprungsläge varje gång. En trycker den uppåt (när du har tryckt pedalen neråt) och en trycker den nedåt (när du tryckt pedalen uppåt). Någon av dessa fjädrar kan vara skadade eller så har de plåthållare de sitter i tappat greppet. Det är inte helt ovanligt på långmilare.. Jag byter dem alltid när jag renoverar en motor, även om de ser bra ut.
I ditt fall kan det vara den övre som gett upp(?) och som då ger den undre lite möjlighet att kanske putta på uppåt, och då kanske få 4-an att vilja hoppa ur. Spåren i växelförarplattan kan vara slitna, spärrhaken kan vara sliten... det är svårt att konstatera utan att titta efter..
Examining the Gearchange Baseplate.JPG
Har du kopplat in handväxelapparaterna? Det kan ju vara något som ligger och "drar" i växelaxeln..

Händer det när du kört i ett gupp?

Jag vill bara komma på fler möjligheter så att man inte klyver motorn i onödan.

Ibland är det väldigt frustrerande att sitta långt bort och försöka lösa problem, utan att kunna klämma och skruva och titta själv..
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: koppling rycker

Inlägg av ronnyandersson »

ja nu är det kollat en gång till att kopplingen var rätt justerad o de var rätt .provkörde en sväng förut och den ryckte som innan ,på 4an men om jag hade samma varvtal och växla till 3 då funka de som de ska .Vad det gäller växelpedal så känns den som den ska .ingen skillnad från då jawan gick bra o utan problem ,Jag testa även kopplingen i en backe när jag provkörde inte en slirning utan de greppa direkt förutom 4 växel då ,
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: koppling rycker

Inlägg av ronnyandersson »

Test körning i dag och det är nog så enkelt att det har hänt nått i växellådan som spökar ,kör man på en raksträcka utan lutning så kan man köra i ca 80 km/h men i en uppförsbacke så börjar det checka på kopplingen redan vid 60 km/H .
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: koppling rycker

Inlägg av Andercz »

Hmmm,mycket underligt..

Det enda tillfälle jag råkat ut för eller hört talas om något liknande, var det oljan som var boven. Jag bytte/ rekommenderade byte till en bra 20W50 olja, och problemet var borta. Oljan skall vara tillverkad för MC och för VÅTKOPPLING.

Somliga växellådeoljor har tillsatser som inte alltid passar för alla typer av kopplingar, jag har t.ex. nämnt Zündapps olja som innehåller grafit(!), vilket får de flesta andra tillverkares kopplingar att helt tappa greppet.

Jag kan inte uttala mig om den olja du använder är lämplig eller olämplig, jag känner inte till den. Däremot vet jag att MOTUL 3000 passar mycket bra. Den försöker jag alltid hitta, men även Castrol ActEvo 4T 20W50 funkar bra, jag har ofta använt MOTOREX 20W50, och andra märken.. Jag tror Biltema haft en 20W50 som funkar bra..
http://www.motobikers.se/sv/product/105 ... 50-mineral
www.dackonline.se har den också.
Finns på 1-litersflaskor också...

Andercz

Att det står 4T på flaskan betyder mindre, då en växellåda med våtkoppling fungerar likadant i en 2-taktare som i en 4-taktare..

Annars låter det som att du behöver dela på motorn och skärskåda alla delar i Växellåda/ Växlingsmekanism/ Koppling...
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: koppling rycker

Inlägg av ronnyandersson »

Tycker de är konstigt om oljan skulle funka till de övriga växlarna ,men inte till 4 an :?: Får nog dela på motorn o se hur det ser ut i växellådan ,
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: koppling rycker

Inlägg av Andercz »

Det är ju det som är det som är konstigt, att det bara är 4an som spökar. Hittar man ingen lösning "utifrån" är det bara att dyka djupare inåt.

Inget kul..

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: koppling rycker

Inlägg av ronnyandersson »

ja s¨är det ju .men det får bli till hösten
Låst