Dags att renovera 638 motor

Reparationstips och allt om motorer...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av Andercz »

Vad som är slitet visar sig när du har öppnat motorn...Det är inte ovanligt att det är slitna tappar på ett drev som skall passa i hål i ett annat.. Det gäller att inte vara dum-snål, utan byt allt som inte är perfekt, "duger nog ett tag till" är inte så bra..
Syna alla drev och axlar noga.

Om du skall byta växelförargafflarna, byt till gjutna, de är bättre än de pressade. Byt båda om du byter en..

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av yamazuki »

Såg i någon annan tråd att det var vanligt eller tom skulle vara ett extra friläge mellan trean och fyran. Är det något unikt för militärmodellerna eller något som är normalt på en 638:a också?

Detta är anledningen till att jag tänkt öppna upp motorn. När man räserväxlar går 1,2,3 likadant men från trean till fyran får man ge den en halv sekund extra för att den ska hitta hem. Är man för snabb där hamnar den i en extra neutral. Annars när väl fyran har gått i på riktigt så hoppar den aldrig ur.

Känns ju lite onödigt och lägga tid på att fixa ett fel om det nu inte är ett fel. :idea:
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av Andercz »

Mycket riktigt, det finns ett neutralläge mellan 3an och 4an på alla JAWA, inte bara på militära JAWA. Normalt måste man anstränga sig och växla lite extra försiktigt för att hitta detta extra neutralläge.
Växlar man bestämt inträffar det nästan aldrig att man hamnar där, man flyter förbi det när man växlar mellan 3an och 4an. På en JAWA skall man inte "feg-växla" det har man inget för. Men självklart skall man heller inte växla med onödigt våld. Men med bestämdhet och med distinkta rörelser.
Viktigt för en korrekt växling är att kopplingsautomatiken är rätt inställd, enligt handboken.

Känns växelpedalen lite "hängig" och sladdrig? Då kan det löna sig att byta växelmekanismens returfjädrar. Detta kan man göra utan att dela på motorn. Det är lite pilligt, men inte direkt svårt. Det som tar tid är att ta bort alla delar innan man kommer åt, och att efteråt sätta tillbaka allt igen..
Denna service gör att alla växlingat blir mer precisa och effektiva ( förutsatt då att man haft problem tidigare)

Att 4an går i lite sämre kan bero på slitna växelförargafflar. Koll och åtgärd kräver att man delar motorn...

Du snackar om "räserväxlingar", när du kommer till 4an kanske du skall ta det lite lugnare, precisare, se till att trampa hela vägen i stället för att vara snabb på foten..? Kolla om det hjälper.
Att den inte hoppar ur när du väl har fått i 4an talar för att kugghjulens tappar, som skall gripa i varandra, ändå verkar vara i bra skick. Hoppar den ur, kan detta vara ett tecken på slitna tappar..

Vidare kan dina problem ha att göra med kopplingen. 638 kan ha två olika versioner av koppling, en med alla delar tillverkade i aluminium hade en del barnsjukdomar, och byttes ut mot föregångarens, 634, enklare men problemfria koppling.Så småningom fick man ordning på den senare typen av koppling..
638´s koppling, har en O-ring längst in, som när den blir sliten kan ställa till en del växlingsproblem. Den kostar nästan inget och är enkel att byta.

Har du rätt oljenivå i växellådan? Rätt olja? Bytt olja på länge?

Skall vi prata om fjäderbyte tycker jag vi öppnar en ny tråd. Denna börjar bli lite vindlande lång.. Det är lättare att följa en tråd om den inte förgrenar sig för mycket.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av yamazuki »

Tack för infon. Då latar jag mig lite och nöjer mig med att byta ut kolvar och cylindrar samt den superslappa primärkedjan.
Just nu är där ingen oljenivå alls i lådan. :D
Växelspaken är inte slapp vad jag märkt och kopplingen funkar kalas.

/Jimmy
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av yamazuki »

Sådärja då var det nya cylindrar o kolvar, ny primärkedja, insugsgummi, stötdämpare och lite annat småplock.
Bara pluttrat runt ett par varv runt huset men jäklars vad tyst den går nu jämfört med innan. Nu väntar vi bara på lite plusgrader.


Gammal
Bild



Ny
Bild
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av Andercz »

Finemang! Hoppas inte för mycket på plusgrader...

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av yamazuki »

Plusgrader igår sådeså :D

Bild
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av Andercz »

Härligt.
Veden kommer nog till nytta vad det lider...
Här har vi 5 - 8 grader minus och en del snö. Svartis på vägarna...

Utnyttja tiden innan snön faller..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av yamazuki »

Sådärja nu var vinterns huvudprojekt körklart. Nu ska äntligen JAWA:n få lite garagetid. Bara plockat ur motorn och blåst rent den någonstans ska man ju börja.
Bild




Vinterns huvudprojekt som kom före JAWA:n.
Bild
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av yamazuki »

Nu har jag delat blocket och hittat lite tokerier.

Knäckt returfjäder?
Bild


Liten bit som jag tror hör hemma på en växelförare.
Bild


Skadad gaffel och böjd styrpinne.
Bild


Växleriet såg helt o fint ut iaf.
Bild


Syns inte så tydligt men den här växelföraplattan hade böjts något.
Bild


Beställt nya lager, packboxar, gjutna gafflar, växelplattan, fjädrar o lite annat. Hoppas jag fått med allt så jag kan få ihop motorn när det anländer.
Skriv svar